Houten balken opknappen

Voois

  • #1
Hallo,

We zijn op het moment aan het renoveren in een huis van rond 1800.
Het heeft prachtige dikke houten balken en deze willen we graag in het zicht hebben. Ze zijn door de jaren heen echter een paar keer geverfd, groen
:x , blauw en een soort coating (ivm vocht omdat het een winkel was)

Nu zijn we al een tijdje bezig met verfbranders en krabbers maar het schiet nou niet bepaald op, en aangezien het 8 balken van 6 meter zijn (keer 2 kanten) kan alleen dit al een maanden project gaan worden. We hebben ook al verfafbijt geprobeerd maar afgezien dat dit een vermogen gaat kosten werkt het maar half.

zijn er andere oplossingen? Is het gebruik van bv een schaafmachine aan te raden of worden de balken dan teveel beschadigd?

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

StefanD

  • #2
Een lakfrees is speciaal bedoeld voor dit soort werk. Ik denk dat een lakfrees beter zal werken dan een schaaf. Nadeel kan wel zijn dat de balken helemaal glad worden, terwijl oude balken vaak vrij grof zijn.
 

Voois

  • #3
Ik denk dat dat zonde van de balken is eigenlijk
 

EGeen

  • #4
Dat wordt zweten :lol: :oops:

(of een professionele afbrander huren, wellicht dat dat beter gaat)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Een brander binnenshuis op balken met daar direct boven een houten vloer?

Belt u 112...

Een Rotex - roterende schuurmachine- met schijf 40 erop. Niet dat het eraf vliegt, maar het is te doen. Structuur van de balken blijft gehandhaafd.

Wilt de balken blank hebben of weer opnieuw dekkend schilderen?
 

Voois

  • #6
Met een kleine verfbrander mag dat toch geen probleem zijn, je balken staan niet niet meteen in de brand...
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik denk dat het Kees meer te doen is om de houten vloer boven de balken. Stel bijv. voor dat het een kierende vloer is en vonkjes springen er tussen...bovendien stook je die vloer aardig warm als je er een brander onder gebruikt.

Ik zou, als je dit persé wilt doen, een plaatje brandwerend materiaal onder tegen de vloer schroeven op de plek waar je gaat branden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
@ Cyruse : Dat bedoel ik

@ Vooys: geen idee of u de balken geheel blank wilt maken ( met afbijt lukt dat ook, u moet alleen niet na een uur proberen de verflaag eraf te schapen want dat werkt niet ), of dat u ze dekkend wilt schilderen ( dan is het een stuk eenvoudiger).
 

Voois

  • #9
Het idee is inderdaad om ze helemaal blank te krijgen.
We hebben inmiddels toch met een verfbrander (2) de grofste verflagen eraf kunnen halen. Nu het ergste eraf is zijn ze nog zeker niet mooi te noemen dus hopelijk met een bandschuurmachine, papiertje 40 erop en een paar keer schuren maar denk ik.
De verfafbijt werkte opzich wel, maar slechts voor de eerste 2 lagen. Voor een halve balk voor 2 lagen waren we al een pot kwijt. Omgerekend zou ik voor een euro of 300 aan verfafbijt moeten halen, beetje te gek....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu