Hoe kruipruimte beter ventileren?

Tim Bb

  • #1
Hallo,

Wij hebben een vochtige kruipruimte, heb reeds een drainage met dompelpomp aangebracht om het water af te voeren, maar hoe kan ik hierin het beste de ventilatie verbeteren? Het huis is van 1974 en heeft een houten vloer. Ik zie wel roosters in de buitenmuren zitten, maar het is toch erg vochtig in de kruipruimte. Extra ventilatieroosters oid er bij maken? En hoe doe ik dit?

Ik ben laatst in de kruipruimte geweest, en de vloer (balken) is voornamelijk erg vochtig aan de zijkant bij de buitenmuur tot ongeveer een meter naar binnen, de druppels hangen er daar gewoon aan. De rest van de vloer lijkt re-de-lijk droog...zou het ook optrekkend/doorslaand (capillair??) vocht van die buitenmuur zijn en hoe kom ik daar achter??

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr. Tim
 

Fiesiekus

  • #2
Het probleem is dus optrekkend vocht dat via de muren in de balken(koppen) trekt. Best wel beroerd denk ik; ik vraag me af of meer ventilatie daartegen helpt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Een drainage met pomp kan ook steeds meer water uit de omgeving aantrekken. Ik ken een situatie van iemand die zo'n pomp geplaats had, die sloeg steeds vaker aan terwijl het bij de buren steeds droger werd.

Hoe is de situatie bij huizen in de buurt?
Bestaat deze situarie al lang?
Is er wellicht sprake van waterlekkage? Controleren door alle kranen dicht, watermeter staat stil.
 

Chathanky

  • #4
Schelpen of isolatiechips laten storten onder de vloer help tegen vochtige kruipruimtes.

Deze helpen niet tegen optrekkend vocht door de wanden, wel tegen de condensdruppels tegen de wanden.
 

renehi

  • #5
Volgens mij heeft TS geen last van optrekkend vocht in de muren, maar condensvorming nabij de ventilatiegaten. Nabij de ventilatiegaten (circa 1 meter) gaat het aanwezig vocht in de kruipruimte condenseren op de balken en de wanden. De vocht zit dus door de gehele kruipruimte, echter condenseert dus alleen bij het punt waar het meest koude is.

Vraagje aan TS; zijn op bijvoorbeeld op een afstand van 3 meter van de ventilatiegaten de muren ook nat en staan op deze afstand ook water onder uw vloer? Ziet u daar ook natte plekken op de muur van kelderruimte. Ja dan heeft u dikwijls last van optrekkend vocht. Zo niet dan is het hoogstwaarschijnlijk vocht wat condenseert bij de ventilatiegaten, dus bij het condenspunt.

Bij het laatste geval kun u het watervlak ook afsluiten. Een optie: koop in dit geval een paar stukken landbouwzijl (wat groter dan uw kruipruimte) Leg deze met een overlap in de kruipruimte. De overlap kunt u met een stuk ducktape vastmaken. Door deze actie voorkom je dat het vocht wat in uw kruipruimte zit opstijgt en de kan condenseren en zo zwammen en andere ziektes in huis kan veroorzaken. Deze klus kunt u het beste doen als de vloer droog is, dit ter voorkoming van ziektes.

Schelpen, e.d. zijn ook opties als u de vloer wil isoleren, wat natuurlijk ook niet geheel verkeerd is aangezien een veel kou door een houten vloer naar boven komt in de woonkamer.
 

Tim Bb

  • #6
Bedankt voor jullie reacties!

We wonen hier pas 3 jaar, dus weet eigenlijk niet hoe lang het al speelt. Ik heb niet het idee dat de dompelpomp vaker aanslaat, dit kan ik redelijk goed horen..wel heb ik het idee dat we meer last hebben gekregen sinds de buren wat aan het water hebben gedaan (2 onder 1 kap), die hebben volgens mij schuimbeton laten storten oid...

Wat ik me afvraag is of de kruipruimte überhaupt geventileerd wordt, ik ging er vanuit dat de roosters in de buitenmuren (alleen voor en achtergevel vlak boven het maaiveld, probleem ligt aan ZIJgevel) voor de kruipruimte waren, maar IN de kruipruimte zie ik deze roosters helemaal niet terug!! (ben niet tot aan die roosters gekropen dus kan zijn dat ze bijna aan het "plafond" van de kruipruimte zitten zodat ik ze van een afstandje niet kan zien??) Zijn het geen roosters voor spouwmuurventilatie of zeg ik dan iets heel doms??

En de muren aan de probleemkant zijn van witte bakstenen, kan ook niet echt goed zien of deze nat zijn, het lijkt er niet op, maar dat kan je vast ook niet op deze manier zien als het optrekkend vocht is??

Gr. Tim
 

Fiesiekus

  • #7
Tim Bb schreef:
Zijn het geen roosters voor spouwmuurventilatie of zeg ik dan iets heel doms??
Zou kunnen; overigens kunnen de roosters in de kruipruimte (via een soort periscoopding) op een andere hoogte dan buiten zitten.

Kan je een tekening maken en erin aangeven waar de vochtplekken, de roosters en de balken zitten?
 

Tim Bb

  • #8


Bij deze..

Bruin: kruipluik
Blauw: vochtproblemen
Rood: roosters in buitenmuur. Zijn trouwens gewoon van die verticale bakstenen in de buitenmuur zeg maar, met wat tussenruimte. Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Dit is ook letterlijk de compartimentering in de kruipruimte zeg maar...
 

Fiesiekus

  • #9
Kijk, now are we getting somewhere....

lijkt me toch een vochtprobleem dat via de zijmuur uit de grond komt en in de balken trekt.
 

Chathanky

  • #10
Loopt de afwatering van de zijgevel wel van je huis goed af?
Als het regenwater naar je zijgevel afwatert kan dit ook deze problemen geven.
 

Tim Bb

  • #11
Aan die zijgevel zit de "punt" van het huis zeg maar. Voor en achter zitten dakgoten...

En de klinkers die daar zitten lopen allemaal richting de straat af idd!! :?
 

renehi

  • #12
U kunt de zijgevel impregneren, impregneren kunt u laten uitvoeren of zelf doen. Ook zou ik de muur van de kruipruimte met bijvoorbeeld dit behandelen Ook kunt u extra drainage aan de zijkant van uw huis leggen, welke naar de riolering gaat en zo het water van de zijgevel wegleid. Wellicht dat u aan de zijkant nog een carport / houtopslag o.i.d. wil maken?

Er zijn dus meerdere (deel)oplossingen mogelijk en deze hebben een kostprijs en kosten tijd om te doen, daarom zou ik adviseren om een bouwkundig adviseur uit te nodigen om de situatie ter plekke op te nemen. Want hoe dan ook, in een houten balk welke vochtig is zullen op ten duur schimmels en andere ongedierte ontstaan.... helaas ik ben ervaringsdeskundige :( [/url]
 

Pigion

  • #13
De situatie komt mij bekend voor. Ook waterdruppels aan de muren nabij de roosters. Wij hadden bovendien geregeld in de winter 15 cm water in de kruipruimte. In de kruipruimte is de temperatuur ca. 10 -12 C. De rel. vochtigheid daaraan gerelateerd. Bij de muren is het kouder, dus slaat daar het vocht neer. De oorzaak was een te diepe ontgraving en te weinig teruggevuld. Ik heb met veel moeite alles onder de vloer opgehoogd tot het hoogwaterniveau en daar op nog eens 10 cm schuimbeton. De problemen zijn nu over en toch nog 80 cm kruipruimte over gehouden.
Meer ventileren helpt nauwelijks.
Vraag eens wat de buren precies hebben gedaan? Hebben zij ook wateroverlast?
Pigion
 

Tim Bb

  • #14
Zou ook kunnen idd...alleen is onze kruipruimte nu maar 50 cm....dus zoveel kan er niet meer opgevuld worden. Ben aan het overwegen om schelpen te laten spuiten om het geheel zowieso wat droger en warmer te krijgen. Zal de buren ook nog es vragen, zij hadden ook wateroverlast geloof ik, en de buurman had het laatst over schuimbeton inderdaad...
 

renehi

  • #15
Voor schelpen heb je 30-35 cm nodig, hou je niet veel van je kruipruimte over. Overigens met schelpen los je alleen het probleem van grondwater op, niet dus het water wat eventueel door uw zijmuur de kruipruimte binnendringt.
 

Chathanky

  • #16
De uitvoerende bedrijven kunnen je denk ik wel goed informeren wat de mogelijkheden zijn.
Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan de isolatieschelpen, die isoleren beter dan een laag schelpen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Wat is het verschil tussen schelpen en isolatie schelpen.
*wgb*
 

Chathanky

  • #18
Het materiaal en de isolatiewaarde.
 

Tim Bb

  • #19
Het probleem is een beetje dat de bedrijven die de isolatiematerialen leveren (schelpen of chips) allemaal beweren dat hun product DE oplossing is voor dit probleem. :cry:

Straks kies ik voor één van die methoden en dan blijkt het alsnog optrekkend of doorslaand vocht te zijn zodat ik voor "niks" ca. 1500 euro onder mijn vloer heb laten spuiten!!

Het kan dus condensatie, optrekkend vocht, doorslaand vocht of verdampend vocht van de natte bodem zijn... :shock: ... hoe dan ook, ventileren lijkt me in ieder geval de eerste stap... :?:
 

renehi

  • #20
renehi schreef:
daarom zou ik adviseren om een bouwkundig adviseur uit te nodigen om de situatie ter plekke op te nemen.
Google maar op bouwkundig onderzoek, ook de woningsmakelaars bij u in de buurt hebben wel adviseurs waarmee ze mee samenwerken en kunnen adviseren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu