Garderobe kast (pax) waterpas voor dummies

Ldvanbommel

  • #1
Hoi klussers,

Ik ben voor het eerst bezig met een doe het zelf project, namelijk een Ikea pax kast. Alles is uiteraard helemaal voor me uitgedacht door Ikea. Maar... ik loop tegen 1 punt aan.

De kast is niet 100% waterpas.

Kunnen jullie aan mij als beginner uitleggen waarom het belangrijk is dat een kast waterpas is? Of het uitmaakt als dit op een centimeter (kast is 2m breed, 60cm diep) niet waterpas is? En wat belangrijker is: verticaal of horizontaal waterpas?

Aan de voorkant van de kast zitten stoelpoten, maar als ik die zo afstel dat de kast horizontaal waterpas is, helt hij licht (0,5 cm op 60cm) naar achteren. Als ik niets doe met de stelpoten is hij verticaal waterpas maar horizontaal licht scheef (1cm op 2 m)

Het zal vast allemaal wel los lopen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar het technische idee erachter, zodat ik het snap voor toekomstige klusprojecten die wellicht wel wat ingewikkelder zijn haha!

Bedankt voor de info alvast.

Groeten,
Laura
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #2
Die kast zal recht zijn, maar er zit een mogelijkheid tot afstellen bij omdat niet alle vloeren recht zullen zijn, als ik je goed begrijp met je verhaal over horizontaal recht, zal dat recht moeten staan, vaak zijn die kasten alleen stevig als ze helemaal recht staan, die verbindingen zijn niet bedoeld om onder spanning te staan.
Dan, loop je het risico (wat overdreven) dat de kast naar links of rechts in elkaar klapt, iets naar achter hellen lijkt me ok, dan staat ie toch tegen de muur waar ie steun van heeft.
 

Willem52

  • #3
Hoi,
Het waterpas stellen van de kast heeft ook te maken met het feit dat de kastdeur niet spontaan dicht- of openslaat.

gr. Willem
 

Haemmertime

Vaste beantwoorder
  • #4
Of schuift, want dit kan volgens mij ook een kast met schuifdeuren zijn.
 

Ambidexterity

  • #5
Hoe netter je werkt, zo recht en waterpas mogelijk, hoe mooier je eindresultaat is.

Alles wat je in de basis niet goed doet, geeft last in de afwerking (scharnierdeuren, schuifdeuren die niet mooi aansluiten bijvoorbeeld)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu