Eiken tafel beitsen

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Hallo,

Ik heb een eikenhouten tafel gekocht. Deze is onbehandeld. Ik wil deze in een eikenkleur beitsen (donkerder).

Het blad is voor het grootste deel glad, maar op sommige plekken is het ietwat ruw. Moet ik dit eerst schuren en daarna beitsen? Of zal ik na het beitsen ook nog moeten schuren (omdat na het verven of beitsen er altijd houtvezels rechtop gaan staan)? Krijg ik na het beitsen en schuren dan geen kleurverschil (vlekken)?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Begin maar met schuren, na het beitsen schuren wordt een zooitje.
U kunt de tafel ook goed schuren, met wasbeits behandelen en lakken met een jachtlak, die is veel harder dan beits.
 

EdP

  • #3
Vooraf gladschuren, maar tussen de lagen door zul je toch ook licht moeten opschuren.
 

Eye_in_the_Sky

  • #4
Hmm,

Eikenhout beitsen vind ik (persoonlijk) zonde van het hout.
Ik heb ook een keukenblad gemaakt van eikenhout en die heb ik met kleurolie in de juiste kleur gemaakt (is net bruin water) en daarna met vloerolie afgewerkt.
De houtstructuur blijft dan mooi zichtbaar, bij beits komt er zo'n 'laagje' overheen....

Is allemaal persoonlijk natuurlijk....
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik heb eiken meubels, gelakt. Vandaar dat ik de onbehandelde tafel ook wil beitsen. Ik zal vandaag even foto's maken, zodat jullie kunnen zien hoe de nieuwe tafel is en hoe hij moet worden. Ik wil liever geen glanzende tafel.
 

Kees61

  • #6
Jan schreef:
U kunt de tafel ook goed schuren, met wasbeits behandelen en lakken met een jachtlak, die is veel harder dan beits.
Lakken over was?
Ik zou waterbeits nemen.
Eerst een keer nat maken met gewoon water en als het droog is, naschuren met een fijn papiertje en dan pas beitsen met waterbeits en dan lakken.
Niet gelijk grof gaan schuren na een keer lakken, want waar je door de lak gaat, krijg je vlekken omdat je de beits er ook af schuurt.
Maak eerst een staaltje om de kleur te controleren. (dus als je waterbeits gebruikt, ook een keer lakken).
Pas op met ijzer. Vooral met deze warmte als je zweet. Ijzer geeft blauwe vlekken op eikenhout.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu