Druk verschil aanvoer/retour

Rene2807

  • #1
Goedendag,

Ik heb voor in een tijdelijke woonunit een CV installatie aangelegd.

Ik heb de aanvoer en de retour tot aan de laatste radiator in 20mm TECE leiding gemaakt.
Lengte ongeveer 16 meter heen en 16 meter retour.

Bij elke radiator een aftap naar 16mm TECE, lengte ongeveer 2,5 meter heen en 2,5 meter retour.
(totaal 5 radiatoren waarvan 2 kleine )

Nu heb ik een Vaillant VHR 18-22 ketel hierop aangesloten.
De drukmeter op de ketel zelf zit in de retour.
Overstort heb ik in de aanvoer geplaatst vanwege positie van de 3weg klep.

Nu kan ik de ketel niet op druk krijgen, boven de 0,8 bar begint de overstort zich al te openen.
(overstort is nieuw)
Ik heb de drukmeter van de ketel gecontroleerd met een 2e meter, en deze geeft de juiste waarde aan.

Het lijkt er dus op dat er een drukverschil zit tussen de aanvoer en retour.
De CV pomp zit voor de overstort (en voor de platenwisselaar).

Zou de overstort kapot zijn, ondanks dat dit een nieuwe is, of is er iets anders aan de hand ?

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #2
Staat er wel een radiator open? Als alles dicht staat, en de driewegklep staat op 'warm water' kan dit ook gebeuren.

Anders lijkt me de overstort verdacht.

Wel akelig dun trouwens, 20mm vanaf de ketel vertrekken :shock:
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
0,8 bar? Overstort van het cv gedeelte is toch 3 bar normaal gesproken? Verkeerde overstort of defect.
 

Rene2807

  • #4
Radiatoren staan allemaal open.

Eerst had ik wat twijfels over de pomp opbrengst, maar aangezien het druk verschil lijkt mij de pomp zijn werk goed te doen.
(er van uit gaand dat de drukregelaar goed zou zijn)

20mm is inderdaad vrij dun, helaas kon ik geen dikkere leidingen kwijt.
Voordeel van TECE is wel dat er geen vernouwing in de koppelingen zit vanwege het optrompen.

Ook is de totale leiding lengte niet heel lang, wat ook ten goede komt op de doorstroming lijkt mij.
 

Rene2807

  • #5
Rola schreef:
0,8 bar? Overstort van het cv gedeelte is toch 3 bar normaal gesproken? Verkeerde overstort of defect.
0,8 bar in de retour.
Aanvoer zou dan 3 bar moeten zijn als de regelaar goed is.
regelaar is inderdaad 3 bar versie

aangezien deze nieuw is, had ik daar niet direct mijn twijfels over.
Helaas heb ik geen mogelijkheid om de druk daar te meten, zonder het gehele systeem leeg te laten lopen.....
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #6
Voetventielen ook open?

Overstort kan natuurlijk defect zijn, maar dat heb ik nog niet meegemaakt bij een nieuwe.
 

Rene2807

  • #7
Ja, voetventielen staan allemaal max.open

Ik twijfel nu of de overstort dan niet in de retour moet zitten, maar dat zou betekenen dat de druk in de aanvoer nog hoger zou worden dan de 3 bar.

Ik kon in de installatie handleiding niets vinden waar deze moet zitten.
Er wordt alleen gesproken dat er een overstort moet geplaatst worden.

Vanwege de locatie van de 3 weg klep, heb ik deze dus in de aanvoer gezet.

3 weg klep staat trouwens handmatig op CV bedrijf, aangezien we de warmwater functie niet gebruiken.
deze heb ik ook uitgeschakeld in het menu.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Draai een 1/2" stop in de overstort en probeer de installatie op 3 bar druk te krijgen, meer is niet nodig en niet wenselijk.
U kunt dan snel zien of de installatie nu wel op druk komt, anders de overstort vervangen zoals Rola ook aangaf.
 

Rene2807

  • #9
Mijn vul nippel zit in de retour.
Ik twijfel er niet echt aan of ik de 3 bar daar ga halen als er een stop in de overstort zit.

Wat dan de druk aan de aanvoer kant is weet ik dan helaas nog steeds niet.

Is het misschien mogelijk om de 2e manometer in de overstort te draaien, en daarna de overstort open te draaien met de rode knop om zo de druk af te lezen in de aanvoer ?

Zo weet ik wat de druk daar is, en kan bepalen of de overstort inderdaad kapot is of niet.
Als de druk daar namelijk ook l rond de 0,8 bar is dan weet ik dat de overstort kapot is.

Uiteraard na uitlezing haal ik de manometer er weer uit, zodat de overstort zijn werk kan doen 😊
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik vind het een vreemd verhaal, het is een gesloten circuit dus de druk moet overal hetzelfde zijn als de stekker van de ketel eruit is.
Dus dop in de overstort en vullen maar.
 

Rene2807

  • #11
Dat was mijn idee ook dat de druk overal het zelfde moest zijn,mits de pomp uit staat.

Dus dan zou toch de overstort niet goed zijn ondanks dat dit een nieuwe is.....

Ik twijfel hieraan aangezien (bijna) iedereen zegt dat ze dit nog nooit hebben meegemaakt dat een nieuwe overstort defect zou zijn.

Ik zal de druk vanavond eens meten met een manometer in de overstort.
Kijken wat de druk dan is....

Alvast bedankt voor het meedenken
 

Marcn88

  • #12
Een cv pomp kan nooit voor een drukverhoging zorgen van meer dan 0,5 a0,6 bar dus uw overstort is gewoon defect.
Dit kan komen omdat er een x aan de knop is gedraait of slechte productie nieuw overstortje en t probleem is opgelost
 

Rene2807

  • #13
Gaat een overstort kapot als er aan de knop wordt gedraaid ?
Daar is toch juist de knop voor ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Als een overstort een keer gebruikt is gaat hij bijna altijd lekken, vervang dat ding nou maar, zo duur zijn ze niet en als het een nieuwe is hebt u ook nog eens garantie.
 

Combiketel

  • #15
Rene2807 schreef:
Gaat een overstort kapot als er aan de knop wordt gedraaid ?
Daar is toch juist de knop voor ?
Die knop is eigenlijk geen knop. Moet je ook nooit aan draaien. Kans is groot dat hij niet meer afsluit.

Overigens de overstort altijd in de aanvoer monteren.

Heb je naast de drukmeter in de ketel ook een drukmeter in de installatie ?
 

Marcn88

  • #16
@combiketel de plaats van de overstort word bepaald door de plaats van de 3wegklep in de ketel, dus de overstort altijd in de aanvoer monteren kan fout zijn bijv. Bij de nefit ecomline dient deze geplaatst te zijn in de retour.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu