Drukverschil ketel warm/koud

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #1
Zonet mijn ketel bijgevuld, koud tot 1.8 bar na ontluchten. Net met verwarmen liep de druk op tot 3.3 Bar. Teveel natuurlijk, dus weer afgetapt tot 2.5bar. Vorig jaar vond ik het drukverschil ook al groot, maar na kloppen leek het expansievat goed te zijn en het systeem werkte wel prima.

Mijn vraag is dus, was is een normaal drukverschil tussen koud en warm in bedrijf?

En toch maar het expansievat vervangen?
 

KlusserHein

  • #2
Zou het expansievat wel vervangen.
Misschien heb je ook wel niet één met de juiste voordruk.
Normaal is het verschil 0,2 a 0,3 bar.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Van 1.8 naar 3.3 is te veel. Bij mij is het ongeveer 0.5 bar verschil. Ik denk dat het expansievat kapot is. Kloppen is geen betrouwbare diagnose.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #4
Dank voor het bevestigen van mijn vermoeden. Ga hem vervangen. Nu maar hopen dat er afsluiters aanwezig zijn, zit op het laagste punt in de kruipruimte.
 

Lange Herman

  • #5
Misschien is het een idee om als je toch bezig bent om je expansievat te verplaatsen naar een beter bereikbare plek?
Bij voorkeur zo dicht mogelijk bij de ketel in de retour.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #6
Zit hemelsbreed maar een paar meter van de cv ketel dus denk dat hij qua positie wel redelijk zit dan. Ik heb weinig ruimte bij de ketel dus vandaar dat hij waarschijnlijk ook in de kruipruimte geplaatst is. Maar ideaal is het inderdaad niet.

Ik hoop dat ik er na vervanging wel weer een aantal jaren tegenaan kan :lol:
 

Auto-Geen

  • #7
Als ie in de kruipruimte zit, let dan op de voordruk.
 

Lange Herman

  • #8
@Job_04 Het gaat natuurlijk om de leiding lengte. Hemelsbreed een paar meter kan al snel 10 meter leiding zijn.

En inderdaad neem een vat met de juiste voordruk.
De voordruk is afhankelijk van de statische hoogte boven het vat.
Hoogte vd cv-installatie boven het expansievat:
0-5 meter => voordruk 0,5 bar.
5-10 meter => voordruk 1,0 bar.
10-15 meter => voordruk 1,5 bar.
 
  • Like
Waarderingen: Auto-Geen

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #9
Dank voor de info, ik kwam tot de conclusie dat 0.5 bar en 18liter voldoende zou moeten zijn. Zal eens kijken wat er nu hangt.

Had beter leidinglengte kunnen aangeven inderdaad. In dit geval is dit ook een paar meter. Maximaal 5m schat ik.
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #10
Is er nog wat op tegen om tussen expansievat en beugel een kogelstopkraan te plaatsen in plaats van een expansievatkoppeling aangezien de lokale bouwmarkt die niet heeft :lol:.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #11
Ja.
Die kan per ongeluk dicht worden gezet.
 
  • Like
Waarderingen: Job_04

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #12
Daar heb je een punt, ondanks de kleine kans niet wenselijk aangezien het expansievat ook een veiligheidsfunctie heeft.

Ik ga een stukje omrijden voor een expansievatkoppeling.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #13
Zonder zo'n koppeling kan het ook, zeker als de ketel op het hoogste punt hangt, maar dat is in jouw geval dus niet.
Hangt de ketel op het laagste punt, zou je ook kogelkranen in de aanvoer en retour kunnen plaatsen.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #14
Als je er een eind voor moet rijden dan zou ik gewoon even de CV aftappen en het vat vervangen. Zo vaak is dat ook weer niet nodig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu