Drukverschilschakelaar CV ketel

Rds

  • #1
Beste klussers.

Wat is een drukverschil regelaar in een CV?
Meet deze de druk op het systeem, eg. 1.5bar?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Drukverschilregelaar, als alle (thermostaat) kranen dicht staan zorgt de regelaar ervoor dat er toch doorstroming is in de installatie.
De regelaar meet de druk, als de druk te hoog is gaat de regelaar open en gaat weer dicht als de druk daalt doordat er kranen opengaan.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #3
In je titel heb je het over een schakelaar, in de tekst over een regelaar.
Vanwaar de vraag?
Om de werking van de ventilator te controleren hebben sommige (oudere) ketels een drukverschilschakelaar.
Luchtstroom van de ventilator gaat door een vernauwing. Dit geeft drukverschil, voor die vernauwing is de druk iets groter dan erna.
Een drukverschil schakelaar schakelt om als dat drukverschil er is. Zo wordt gezorgd dat de branders alleen aan gaan als dat drukverschil er is en dus als zeker is dat de ventilator lucht verplaatst.
 

Rds

  • #4
De vraag is om een drukverschilschakelaar.

Ik wil een onderhoudscontract afsluiten en dit staat erin.

"Het, indien aanwezig, controleren en schoonmaken van de ventilatoren en het controleren van de drukverschilschakelaar in het toestel"

Zou graag begrijpen wat het betekent :)
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #5
Zoals boven omschreven. Hier iets uitgebreider:
Om veilig gas te verbranden moet er luchttoevoer zijn. Een simpele ouderwetse motor van een ventilator kan aan en uit.
Om nu zeker te weten dat de ventilator bij 'aan' inderdaad draait, en er voldoende luchttoevoer is, zit er een controle in de ketel. De luchttoevoer die uit de ventilator komt, gaat door een vernauwing.
Voor en na die vernauwing zitten twee slangetjes aan de toevoerpijp. Die slangetjes gaan naar een onderdeel met een membraam en een schakelaar.

Als er inderdaad luchttoevoer is, dan is de luchtdruk in het slangetje net voor die vernauwing iets hoger dan de luchtdruk in het slangetje na de vernauwing.
Die slangetjes komen aan de voor- en achterkant van een membraam uit. Het drukverschil duwt het membraam tegen een schakelaar, die schakelaar schakelt om en alleen dan kan de elektrische gasklep van de branders aan.
Kan de ketel uit, dan wordt uiteindelijk ook de ventilator uitgezet, het drukverschil verdwijnt, het membraam drukt de schakelaar niet meer in en de schakelaar schakelt uit. Hopelijk controleert de besturing dit.

Veel moderne ketels hebben zo'n ding niet meer. De ventilator kan sneller en langzamer draaien, en het daadwerkelijk draaien wordt met die regeling meteen gecontroleerd.

Hopelijk zo iets duidelijker.
 

Rds

  • #6
Helemaal duidelijk!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu