Bosch maxx 6 sensitive bosch slaat uit!!

Yas

  • #1
Bosch maxx 6 sensitive droger slaat uit!!

Bosch maxx 6 sensitive slaat af!!!!
hallo,
ik zit met een defect aan Bosch maxx 6 sensitive condens droger het volgende gebeurt er, een Na een minuut of 20 stopt de automaat ermee en als je daarna de droger uitzet en vervolgens met dezelfde of willekeurige programma weer start dan gaat hij eventjes aan en hoor je bij de printplaat wat geratel en stopt vervolgens mee!
ik heb de hele droger schoongemaakt inklussief de pomp en de condensor en de binnenkant trommel/sensoren doormiddel van azijn schoongemaakt maar het probleem blijft!
ik heb de bovendeksel erafgehaald en de machine aangezet en bijgestaan of ik iets kon zien aan de besturing en dergelijke en het vreemd is dat ik zie dat de trommel maar constant aan een kant draait, en de vraag is of het bij deze type zo hoort of dat dit de oorzaak van het defect kan zijn?
aan het einde (wanneer deze spontaan afslaat)ongeveer 22 minuten dan hoor je de module piepjes geven en vervolgens stopt de trommel even met draaien en vervolges hoor je geratel bij een van de(denk ik)relais op de module en de trommel wil gaan draaien maar komt niet op gang en stopt de machine en blijf de startknop knipperen!
hierbij de gegevens van de droger:
Bosc maxx 6 sensitive
type: WDT2
Fdnr: 8604 200412
Enr: WTE84100 NL/03
dit is wat achter op een sticker staat!
heb hier op de forum soortgelijke storingen gelezen maar heb helaas nog geen duidelijke oplossing gezien die het kan zijn,
deze apparaat is niet zo oud en ik hoop iets te horen wat u denkt de storing kan zijn en hoop m te kunnen repareren!
ik heb een multimeter,ik kan solderen dus graag uw hulp!!!
alvast vriendelijk bedankt,
mvg yas
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik vermoed een slecht relais op de printplaat of een slechte soldering van het relais op de printplaat.
Kijk de printplaat gelijk helemaal na op slechte solderingen.
 

Yas

  • #3
Hallo Jan,

dank voor de snelle reactie, heb de module eruit gehaald en er zitten 3 identieke printrelais er op (PB134012) heb ze doorgemeten ze lijken in orde de spoelweerstand lijkt ook in orde(ongev.370 Ohm).
heb de contacten nogmaals gesoldeerd en alle punten waar ik aan twijfelde.
heb de module weer teruggezet en getest en helaas weer rond 23 minuten is de droger gestopt en als ik m weer wil starten dan wil deze weer opgang komen maar dan begint weer een van de relais(die de motor bestuurd) weer te ratelen en je zit ook duidelijk de vonkjes binnenin en vervolgens stopt hij en geeft deze paar piepjes(storing neem ik aan) !
als je een minuut of 10 wacht en weer start begint deze weer te werken en weer rond 20 minuten weer dezelfde verhaal!!!

kan het zo zijn dat een relais in het begin zijn werk doet maar na bepaalde tijd dat hij warm wordt of iets met de relaisspoeltje aan de hand is dat deze begint te ratelen?????
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Zou met ingebrande contacten te maken kunnen hebben, op afstand niet te zeggen.
Meet ze ook eens door direct na het uitvallen als dat mogelijk is.

Alle drie relais vervangen zou te proberen zijn.
 

Storingsmonteur

  • #5
Relais zijn niet het probleem. Zit hem in de aansturing. Zodra de module warm wordt begint het probleem. Module is waarschijnlijk ook niet te repareren. Je zou met vriesspray kunnen proberen te achterhalen welke component het probleem geeft.
 

Yas

  • #6
Hallo Jan/storingsmonteur, bedankt voor het meedenken.

storingsmonteur, u heeft het over vriesspray voor de componenten en nu is de vraag welke componenten en hoe moet ik ze invriezen(ik heb de vriesspray ).

ik voeg hierbij de fotos van de module, alvast vriendelijk



bedankt!!
 

Johnie

  • #7
Heeft de droger een display
test programma
programmaschakelaar in vertikale stand draaien
bij gelijktijdigindrukken van start en voorzichtigtoets de programma
kiezer1 klik naar rechts draaien als het testprogramma actief is
knipperd de led van de starttoetsmet halve seconde ritme
de laatst opgetreden fout wordt eenmalig bij het inschakelenvan het programma aangegeven tot het testprogramma gestart wordt
met de start toets het testprogramma startende led start gaat tot het einde van het programma branden zodra de led weer regelmatig knippert is het testprogramma beindigd geen toetsen of programma kiezer veranderen onder het testen
 

Yas

  • #8
Hallo Johnie,

er zit geen display op deze type, kan ik deze test ook op deze model uitvoeren?
zie foto van de frontje van de droger
 

Johnie

  • #9
Ik denk het wel kijk welke ledjes er knipperen
en hoe vaak
 

Storingsmonteur

  • #10
De fout zit waarschijnlijk in een halfgeleider of in de processor. Gebeurt wel vaker bij deze modules. Zodra de component warm wordt begint het probleem. Als je de droger uitzet en af laat koelen werkt alles weer normaal totdat de module weer warm wordt.
De droger zal in dat geval ook geen fout genereren in het testprogramma.
Door de componenten 1 voor 1 in te spuiten kun je misschien de dader achterhalen, maar daarmee heb je nog niks gerepareerd.
 

Jotron

  • #11
Beste allen,

Ik heb deze stuurmodule reeds hersteld.

Voor meer info: Stuur een PB.
 

Bramz0r

  • #12
Ik heb je een PB gestuurd, want ben heel benieuwd..
ik heb nl. hetzelfde probleem..
 

Bramz0r

  • #13
Verzoek aan mod of hij/zij mij het mailadres in PB kan sturen, want dan kan ik die poster een email sturen..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Denk het niet, de privacy van Ts is belangrijker.
Gewoon de reactie op de PB afwachten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #15
Waarom zou dat verwijderd zijn ?

U kunt toch de reactie op uw PB afwachten ?
 

Ronald41

  • #16
Jotron schreef:
Beste allen,

Ik heb deze stuurmodule reeds hersteld.

Voor meer info: Stuur een PB.
Het zou toch wel zo aardig zijn als je hier neerzet hoe het precies gerepareerd is.

Forums zijn toch bedoeld om elkaar te helpen?

Gr Ronald.
 

Bramz0r

  • #17
Goedeavond allemaal

nou bij mij (ons_ is het probleem opgelost..
de hele doger is totaal schoongemaakt door een van onze vaders en hij werkt weer super..
dus ik zou zeggen maak hem helemaal schoon, vooral de condens/stof opvanger die grote..

succes
 

Storingsmonteur

  • #18
Als je goed gelezen zou hebben dan was dit al gebeurd. En jij had dus duidelijk een ander probleem dan Yas.
 

Bramz0r

  • #19
Ronald41 schreef:
Jotron schreef:
Beste allen,

Ik heb deze stuurmodule reeds hersteld.

Voor meer info: Stuur een PB.

Ik had een email van hem..en hij is commercieel :)
kost 50€ en mogelijk nog meer dus heb je nie zo heel veel aan :)
 

Defender90

  • #20
Indien we na het blokeren van de machine het weterreservoir ledigen en terug op start drukken gaat hij wel verder en doet hij zijn volledig programma.

het reservoir is in sommige gevallen maar met enkele druppels gevuld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu