Afvoerbeluchting (ontluchting?)

Pijnboom

  • #1
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een extra badkamer op de tweede verdieping en heb een vraagje over de beluchting (ontluchting?) van mijn afvoeren.

De situatie is als volgt:
Voorin mijn huis loopt een standleiding naar de vloer v.d. eerste verdieping met daarop een wc, een douche en een wastafel.

Op deze standleiding wordt een liggende leiding geplaatst naar achteren die weer over gaat op een standleiding naar de (vloer van de) 2e verdieping. Hierop wordt een tweede douche, wc en wastafel aangesloten.

De bestaande installatie (eerste standleiding + badkamer op de eerste verdieping) is niet belucht - mijn doucheputje stond afgelopen week dan ook te rinkelen tijdens de vele hoosbuien..

Mijn vragen:
  1. Moet ik mijn gehele installatie beluchten door een standleiding door te trekken naar het dak? Dit is nogal lastig.
  2. Zijn er nog andere mogelijkheden om deze installatie te beluchten?
  3. Als ik naar het dak ga, hoe dik moet dan de beluchtingspijp zijn. Ik werk grotendeels met rond 110 buis (op de afvoeren v.d. wastafels en douche na).
Alvast bedankt voor jullie reactie!
 

Fiesiekus

  • #2
U kunt ook beluchten m.b.v. een speciale beluchter. Dan moet er ook een ontluchting op het rioolsysteem geplaatst worden en dat gaat toch via een 40 mm rond pijp die via het dakbeschot (onder de pannen) naar buiten toe. Zoek op dit forum eens met be- en ontluchting. :wink:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Alleen is het zo, dat juist voor omhoogkomend water tijdens hoosbuien geen beluchter, maar een ontluchter nodig is, een vrije verbinding naar buiten dus.

En dat kan alleen gerealiseerd worden met een ontluchtingsbuis naar het dak.

De vereiste dikte volgens voorschrift:
De diameter van de ontspanningsleiding moet gelijk zijn aan de diameter van de standleiding. De diameter kan een maatsprong kleiner zijn als de lengte kleiner dan 10 meter is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik heb zelf een be/ontluchting van 40 mm op de standleiding van 110 mm zitten, nog nooit problemen gehad.

In geval van tijdelijke grote waterstromen wordt de lucht wel onder druk of onder vacuüm naar buiten geperst of naar binnen gezogen.

Bij een flatgebouw vind ik een be/ontluchting van de diameter van de standpijp een andere zaak maar bij woningbouw ?
Sorry hoor maar ik vind het theoretische onzin.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Bij mij is het ontluchtingskanaal aan de dunne kant: 32 mm.
Is zo aangelegd bij de bouw (60 'er jaren). Toen hadden ze blijkbaar andere normen.

En dat merken we bij hevige regenbuien vrij goed, het water klotst uit de toiletpot omhoog. Gelukkig niet heel ernstig, maar de buis had van mij best wat dikker mogen zijn. Is nu niet meer aan te passen.

In hoeverre dit hiervoor genoemde "voorschrift" onzin is kan ik niet beoordelen, ik heb ook alleen maar weergegeven wat er in de normen staat. :?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat klotsen heeft niets met be/ontluchting te maken, het gebrek aan capaciteit van de hoofdriolering in de straat is hier de oorzaak van.
 

Gerrit

  • #7
Gelijk aan de diameter van de standleiding?
Oh jé, ik heb net als Kees 32 mm. Werkt prima.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Nou ja. als je het voorschrift goed leest "mag" je één maat kleiner zitten... want een ontluchtingsleiding langer dan 15 m zal in een woonhuis zelden voorkomen.

Ik heb geen idee wat men tegenwoordig in standaard nieuwbouwwoningen toepast, maar ik neem aan volgens dat voorschrift...

In mijn woning zit het (inmiddels) in de badkamermuur ingefreesd, met 32 mm ging dat vrij goed, maar een leiding van 90 mm o.i.d. lijkt me wat problematisch.
 

Jr1

  • #9
Een beluchter is een beruchte veroorzaker van stank op een riolering, zeker als je capaciteit van je hoofdriool (lees in de straat) onvoldoende is. Dit veroorzaakt een overdruk welke vaak langs je beluchter ontsnapt.

Mijn advies zou zijn een beluchting op de standleiding, andere mogelijkheid is een ontspanleiding. Dat laatste hangt van je situatie af en is minder probleem vrij dan een beluchting.

Kees heeft gelijk volgens de NEN mag de maat minimaal 1 maat kleiner zijn dan de standleiding bij beperkte lengte. Dit heeft voornamelijk te maken met de manier waarop stand- en verzamelleidingen zijn uitgevoerd, de berekende en de werkelijke capaciteit, afschot e.d. en de hoogte van je stanksloten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Een beluchter is gewoon dicht wanneer er geen lucht aangezogen wordt, de overdruk in de riolering kan dus nooit zorgen voor stankoverlast.
 

Chathanky

  • #11
Jr1 schreef:
Mijn advies zou zijn een beluchting op de standleiding, andere mogelijkheid is een ontspanleiding. Dat laatste hangt van je situatie af en is minder probleem vrij dan een beluchting.
Een beluchting op je standleiding heet gewoon een onspanningsleiding. Dit is het deel van de laatste afvoer aansluiting naar het dak toe.
In het geval van hemelwater kom je vrijwel altijd ter hoogte van je hoofdriool uit en is dit het enige goede punt om te ont/beluchten.

Ik weet niet wat je met die andere mogelijkheid van een onspanningsleiding bedoeld. :?:

Een ont/beluchter die rechtstreeks in verbinding staat met je standleiding zal er voor zorgen dat er geen te grote druk of vacuüm onstaat in de standleiding en zo niet zorgt voor het leegtrekken of borrelen van je siflons. Met een beetje inzicht in het rioolsysteem zou je zelf wel kunnen inschatten waar deze moet komen om dit probleem in de toekomst te voorkomen.

Zorg er voor dat die open verbinding buiten je woning kan ventileren om stankoverlast bij dit punt te voorkomen.
 

Jr1

  • #12
Je hebt gelijk, ik moet eigenlijk zeggen secundaire ontspannignsleiding. Wij praatten meestal over een ont/beluchting en een ontspanningsleiding.

Een secundaire ontspanningsleiding is bedoelt om de gevolgen van hydraulische afsluiting te voorkomen in het geval het niet of moeilijk mogelijk is om een ontluchting te installeren.

Een rioolleiding werkt goed als er een balans is tussen de de afvoer van afvalwater en de lucht die in zich in een leiding bevindt. Als alles goed en ideaal werkt stroom dat mooi langselkaar heen. Werkt dat niet goed dan wordt de lucht opgestuwd door het afvalwater, wat benedenstrooms van het tappunt leidt tot een overduk en bovenstrooms tot een onderdruk, ofwel borrelen en leegtrekken van stanksloten.

Kun je nu geen ontluchting aanbrengen door wat voor reden dan ook kun je het benedenstroomse gedeelte ook verbinden met een secundaire leiding op het deel dat boven het tappunt zit. De overdruk stroomt naar de onderdruk en zie daar het systeem is weer in balans.

Dus in weze maak je een circuit waar het water doorheen loopt en in een andere buis in tegengestelde richting de lucht.

Maar je snapt ook wel dat dit werkt mits goed aangelegd en dus moet je de situatie goed in beeld hebben.

Wat betreft beluchters op leidingen: Ik heb er zat meegemaakt die na langduriger gebruik niet helemaal (meer) afsluiten. Het probleem is dan dat ze lekken en zorgen voor stank waar je je af en toe helemaal wezenloos naar kan zoeken. De beste beluchtingen bevinden zich buiten het huis.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu