Afkortzaag, trekzaag, of?

Red

  • #1
Voor het (verstek) zagen van plinten, architraven, rachelwerk en mdf plafond panelen zoek ik een geschikte zaag.

Panelen kan ik evt nog zagen met mijn decoupeerzaag en handcircelzaag, maar het verstekzagen mbv een verstekbak ben ik echt beu. De moderne verstekbak is amper haaks en leutert erg snel uit. Ik heb een keer een zgn lijstenzaag in huis gehad, maar deze heb ik van ellende teruggebracht zo gammel zijn die dingen. Een goede lijstenzaag is al bijna even duur als een elektrische afkort of trekzaag.

Nu heeft een Duitse fabrikant van groene spullen 3 stationaire zagen in zijn programma, waaronder een afkort/trekzaag, maar leveren dit soort zagen ook een strakke zaagsnede? Voor het zagen van constructies maakt dat niet veel uit, maar wanneer ik hardhouten architraven, of MDF plafondlijsten wil zagen, wil ik wel een nette zaagsnede anders hoef ik er dat geld niet voor uit te trekken.
 

Kloek77

  • #2
Ja, er ontstaat minstens aan de voor- en onderzijde een strakke zaagsnede.
De boven- en achterzijde kunnen evt. iets splinteren, hangt ook af van het zaagblad.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Buiten het merk dat u bedoeld zijn er prachtige radiaalafkortzagen te koop voor een relatief bescheiden bedrag, daarmee bedoel ik dus niet de heel goedkope series, die vallen tegen qua nauwkerigheid.
Ook zagen van een bekend en duur merk deugen niet altijd, soms zitten er storende fabrieksfouten in, dat toegeven ? ho maar !
 

Kloek77

  • #4
Ik weet niet of de TS het lichtgroene of donkergroene merk bedoelt,
maar mijn ervaringen met de eerste zijn zeer goed, heb er tot balken van 70 x 190 mee in verstek gezaagd maar ook een vloertje leggen is een waar genot.

Meer in het algemeen over dit soort machines:
-Een dubbellijns laser die de zaagsnede op het werkstuk laat zien is prettig en tijdbesparend met name bij een niet-stationaire zaag.
-Wel/geen mogelijkheid tot het aansluiten van een automatische stofzuiger is ook een overweging
-let op het gewicht, een niet stationaire afkortzaag weegt al gauw ruim 22 kilo, en is ook door de omvang niet prettig verplaatsbaar. Stationaire zagen zijn er rond de 10 kg maar kunnen natuurlijk minder grote werkstukken aan
 

Red

  • #5
Ik heb het over dat eerste merk wat ook nog een prof. blauwe serie heeft :wink:

Heb je het over de trek versie die tot ca 30cm gaat?

Wat Jan zegt is overigens zeer waar.

Bij een grote Duitse bouwmarkt hier in de regio staan een hele rij van dat soort machines van pakweg 90,- tot 600,-. Die laatste van een bekent Japans merk heeft een zeer solide trek mechanisme waar je aan het zaagblad in uitgetrokken stand geen beweging voelt. Anderzijds staan er diverse machines ook van bekende Duitse makelij waarbij ik het zaagblad met gemak 1cm uit het lood druk omdat het mechanisme niet stabiel is.

De licht groene voelt voor zover ik kan beoordelen uitstekend aan. Van hetzelfde merk heb ik overigens een hand circel zaag (consumenten uitvoering) waarbij het zaagblad niet exact haaks te krijgen is en waar eigenlijk het hele geleiding/instel mechaniek van bedenkelijke kwaliteit is. Je moet elektrisch gereedschap echt eerst goed bekijken en aanvoelen, want een duur merk is echt geen garantie voor een puike machine. Evenmin geld dat een Duitse machine per definitie goed zou zijn.
 

Kloek77

  • #6
Volgens mij hebben we een lichtgroen/donkergroen verwarring,
ik stuur even een PB.

Maar zo te lezen heeft u een goede kijk op het beoordelen van gereedschap en komt het wel goed.
 

Red

  • #7
Je zou zo maar kleurenblind worden, van dat groen..
 

Coko

  • #8
Veel machines verlaten niet perfect afgesteld de fabriek. Laser wijkt iets af, graden wijken af ed. Bij de duurdere machines is dit vaak perfect bij te stellen. De betere zaken doen dit kostenloos.

Uiteraard moet je overwegen wat je van een machine verwacht en hoe vaak je hem denkt te gebruiken.
De prijs loopt uiteen van 30 euro tot boven de 1000.
Het goedkoopste zaagblad van die dure (ook duits, zwart met fel groene accenten) kost alleen al 145 euro!
Jammer genoeg kun je de machines bijna nooit testen. Schoenen pas ik ook voor ik ze koop, met een auto maak ik een testrit en als ik een andere gitaar wil kopen wordt die eerst vakkundig misbruikt.

Op het net staan veel reviews van gebruikers, lees deze eens door.
 

Red

  • #9
Wanneer een machine wel een ruime verstekhoek aankan bv 50L en 58R maar 'slechts' 45 graden helling en je eigenlijk 50 helling nodig hebt, kun je dan bv een vloerplint rechtop doorzagen, tenminste krijg je dan nog een nette zaagsnede? Je zou hem liever plat leggen en hem met de helling funtie doorzagen, maar qua instel bereik haal je dat misschien niet (niet alles is haaks in huis :? )

De zaag hoogte moet dan nog voldoende zijn natuurlijk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
In de zaaghoogte zit per merk en type verschil in, dat heeft te maken met de beveilingskap en de doorsnee van de zaag, ik heb er zelf een met een doorsne van 254 mm en heb een maximale zaaghoogte van 90 mm.
Er zijn een aantal merken die de zelfde machine van eigen merk hebben voorzien met kleine aanpassingen, iets om op te letten omdat het mechanisme hetzelfde is, bij de een een slecht mechanisme dan bij de ander ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu