Stoppenkast. Vervangen of aanpassen?

Buffalo

  • #1
Hoi allemaal,

Ik ben van plan een nieuwe keuken aan te schaffen. Dat heeft concequenties voor mijn stoppenkast.

De situatie nu:
Ik heb een stoppenkast met 3 groepen. De groepen zijn dubbel gezekerd. Hoe alles precies verdeeld is per groep weet ik (nog) niet. Wat ik wel weet is dat droger, wasmachine, amerikaanse koelkast, magnetron en cv ketel op een groep zitten. Eigenlijk springen de stoppen nooit. Zelfs niet als de wasmachine en droger samen draaien. Met een van de 2 andere groepen worden naar alle waarschijnlijkheid de huiskamer en keuken bediend en de laatste groep zal gebruikt worden voor de boven verdieping (3 slaapkamers met wat licht erin en een enkele wekker).
Er zijn dus groepen die flink gebruikt worden en groepen die bijna niet gebruikt worden. Met de komst van de keuken zal er minimaal een groep bij getrokken moeten worden. Er zal zeker NIET gekookt gaan worden op inductie of keramisch. Maar er zullen wel 5 aparaten in de keuken verwerkt worden die electra nodig hebben. nml. vaatwasser, oven, combimagnetron, gasfornhuis (voor electrisch aanmaken van gaspitten) en een afzuigkap.

De keuken zal dus minimaal een eigen groep moeten hebben. Maar misschien wel 2 (apparaten staan nooit tegelijk aan dus meer als 2 lijkt mij overdreven). Als er dan groepen bij moeten komen lijkt het me ook slim om een groep voor de wasmachine en droger te trekken. Dan kom ik totaal op 4 extra groepen (2 voor keuken, 1 voor wasmachine en 1 voor droger). Dan kom ik totaal op 6 groepen. Dit klinkt voor mij als erg veel groepen omdat ik het nu ook doe met 3 groepen maar ik twijfel dus vandaar de vraag hier. En jullie kunnen mij daar vast en zeker bij helpen ;).

De vragen in het kort:
- Is 6 groepen in een woonhuis normaal, of veel of juist weinig?
- is 2 groepen voor een keuken voldoende?
- een wasmachine en droger hebben elk een eigen groep nodig?
- Met al die wijzigingen is het verstandig om de stoppenkast te laten vervangen?
- Is het slim om dan de hele electrische instalatie te herzien?

Ik lees jullie antwoorden en adviezen graag.
 

Ltn.fazant

  • #2
Apparatuur vanaf 2000W dient op een apparte eindgroep te worden aangesloten (ongeacht deze tegelijk aan staan).

dit zijn waarschijnlijk de apparaten die een vermogen hebben van 2000W of meer.
-wasmachine
-droger
-vaatwasser
-oven
-combimagnetron
Dus met nog 2 algemene groepen erbij kom je op een totaal van 7 groepen.

In een woonhuis is 6 tot 8 eindgroepen een normaal aantal.

De groepenkast dient waarschijnlijk hierdoor vervangen te worden omdat deze extra groepen niet in de huidige kast zullen passen. In deze kast moeten dan tevens 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar geplaatst worden.

Als je toch bezig bent met het vervangen van groepenkast en nieuwe leidingen, is het een kleine moeite om derest van de installatie ook na te laten kijken.

Succes met de nieuwe keuken.
 

System7

  • #3
Ik heb er nu in totaal 9 (had er ook 3 zoals jij) waarvan 4 voor de keuken... Vaatwasser en magnetron (2200W) elk op een eigen groep, 1 groep voor 1 wcd met 2 koffieautomaten (elk 1500W) en de 4e voor verlichting, koelkast, afzuigkap, vonkontsteking gasfornuis, en 2 losse wcd's. Dan nog 2 voor de wasmachine en de wasdroger (op zolder) en de overige 3 voor woonkamer, slaapkamers, voorzolder, zolderkamer, buitenverlichting, etc. 9 stuks dus, en ik heb maar een heel gewoon huisje; heb veel grotere installaties gezien.

Je gaat hoe dan ook kosten maken dus ik zou je aanraden om het goed te laten doen, zodanig dat het veilig is en dat je ruimte hebt voor de toekomst, bijvoorbeeld als je mocht besluiten om elektrisch te gaan koken (het is dan vervelend als je de groepenkast weer moet laten vervangen omdat er geen ruimte meer is).
 

Buffalo

  • #4
Dank voor jullie reacties.

ik schrik er wel een beetje van. Van 3 groepen naar 7 of zelfs meer ;). Dat moet een flinke klus worden. Maar zoals jullie zeggen: Wat nodig is, is nodig. En als je het doet kan het beter goed. Dat betekend dus dat ik nogal wat te slijpen heb ;). want alles tot aan de stoppenkast ga ik naar alle waarschijnlijkheid zelf aanleggen. De stoppenkast zelf mag een erkent instalateur doen.

Volgende vraag voor jullie: Is het nog steeds zo dat er door een pvc buisje maar een groep mag lopen of kan het geen kwaad als er bijvoorbeeld 2 door heen lopen? In een 16 of 19 buisje passen makkelijk 6 draden (met niet al te veel bochten) maar mag het? Dat zou een hele hoop sleuven in de muur schelen.
 

System7

  • #5
Nee, dat mag niet; 1 groep per buis maximaal, ook al is er meer ruimte.

Je mag i.p.v. buis en VD-draad ook kabel toepassen, dat is wellicht makkelijker weg te werken. Mij is het uiteindelijk wel gelukt om al die extra buizen (vergeet niet een loze 19-mm buis naar je gasfornuis aan te leggen) een plek te geven, m.u.v. de wcd's voor wasmachine en wasdroger die ik in kabel heb uitgevoerd, dat was een stuk makkelijker.
 

Buffalo

  • #6
Dat dacht ik al wel ja. Dat wil dus zeggen dat ik minimaal 6 buizen moet gaan infrezen. Dan blijft er onderhand geen muur meer over :P. Ik zal zodadelijk eens een tekening op het forum zetten van de situatie bij mij thuis. Dan kunnen jullie wellicht meedenken over hoe de buizen moeten gaan lopen zegmaar. Het wordt nog een hele klus zo te horen. :D.
 

Bakkerbolletje

  • #7
Ik ken je situatie niet maar kan je ze niet in de vloer frezen?
 

System7

  • #8
In het ergste geval kun je de buizen ook in opbouw uitvoeren en afdekken, bijvoorbeeld met een koof, plint, lambrisering, verlaagd plafond, voorzetwand, etc.
 

Buffalo

  • #9
Dank voor de reacties wederom.

De opties die jullie aandragen heb ik al overdacht. de ene is wat realistischer voor mij als de andere. Maar alles heeft zijn voors en zijn tegens. Om te beginnen zal ik de huidige situatie eens laten zien.

Even klikken

Zoals je kan zien op de tekening heb ik met een houten en een betonnen ondervloer te maken. Daaroverheen ligt een tegelvloer. Over de tegelvloer zal een laminaatvloer gelegd worden dus kwa afwerking zou in de vloer leggen het makkelijkste zijn inderdaad. Maar het probleem is de houten vloer. Ik durf het niet aan daarin te gaan slijpen. Ben bang dat die vloer het begeeft. De botonnenvloer in ruimte 4,5 en 6 zijn later aangelegd (door vorige eigenaar) toen hij een deel aangebouwt heeft.

De koop/voorzetmuur is wel een reeele oplossing. Hoewel ik dan eerder voor de voorzetmuur ga denk ik. Die 3 cm minder ruimte in de huiskamer overleef ik wel. De koof is ook zeker een oplossing maar ik denk dat dat alleen maar mooi wordt als je de koof over de hele huiskamer bevestigd. Op een of 2 muren wordt niks denk ik. Een ander nadeel is dat de aanbouw (de keuken en verder) het plafond lager is. Dus de koof moet dan ook nog omlaag. Dus dat is al met al het overdenken waard maar ben ik dus nog niet zeker van.

Het verlaagde plafond en lambrisering worden hem niet. Het plafond verlagen wordt een te kostbare klus wat mij betreft. Het verlagen anzich is niet duur dat weet ik maar alles weer laten stucken en de afwerking zijn gewoon te duur wat mij betreft. De lambrisering vindt ik niet mooi (denk ik). En de plint oplossing denk ik dat niet gaat werken ;). 6 of 7 groepen in een plintje verwerken is gekkenwerk denk ik :P

Alvast bedankt voor het meedenken weer. Heeft me weer tot andere inzichten doen komen ;). Wellicht heldert de tekening het eea op en komen er nog meer bruikbare adviesen ;)
 

System7

  • #10
Zit er een kruipruimte onder die houten vloer? Daar zou je ook nog buizen of kabels doorheen kunnen leiden.
 

Buffalo

  • #11
Er zit een kruipruimte onder van enkele centimeters voor zover ik weet. Niet hoog genoeg om onderdoor te kruipen.
 

Confidence

  • #12
Heb het ooit een opgelost met een koof te maken in de woonkamer en daar de kabels door heen te halen. Ik heb in de koof enkele spotjes gemaakt die op het dressoir en één of ander schilderij schenen.
Wat best een mooi eind resultaat, het was net als of de koof boven het dressoir hoorde
 

Buffalo

  • #13
Wat onderzoek naar de kruipruimte heeft mijn voorgevoel bevestigd. Die is echt te laag om doorheen te gaan baggeren. Zeker voor mij met mijn bierbuikie ;). Dat heeft me wel op iets anders doen stuiten. Mijn vloer is niet gewoon een houte vloer en een tegelvloer. Mijn vloer bestaat uit 4 lagen bovenop de balklaag. Eerst is een laag dikke vloerplanken (ongeveer 2cm). Daarbovenop ligt een dikke plaat (ongeveer 2 cm) en daarop liggen 2 lagen tegels. Er is dus al heel erg veel op elkaar gelegd. Dat maakt de vloer totaal ruim 5cm dik. Dat bied mogelijkheden in de vloer.

Als ik bijvoorbeeld 2cm uitfrees/zaag en daar 16mm buisjes met 3 losse draden in leg houd ik nog vlees genoeg over voor de stevigheid van de vloer (toch?). Ook met een 19mm buisje zou het moeten lukken als ik 2,5mm uitfrees. Dan kan ik de sleuven dichtsmeren met cement, nieuwe vloer eroverheen en niemand die het ziet. Dus dat bied echt wel wat mogelijkheden denk ik.

Als ik dingen zeg die niet kunnen hoor ik het graag van jullie.
 

Bakkerbolletje

  • #14
Ik zou toch voor de kruipruimte gaan.
Gat in de vloer in je keuken waar de kabels in gaan.
Gat in de vloer waar je kabels uit moeten komen.
Een geleider onder de vloer door halen en 1 man in de keuken die aanvoert en 1 man in de meterkast die hem opvangt.
 

Buffalo

  • #15
Dat is inderdaad ook geen gek idee. daarvan ga ik de mogelijkheid eens goed bekijken. Er staat een gemetseld muurtje in de kruipruimte maar ik ga eens kijken hoe ik daarbij kan komen voor een gat. Das toch wel de meest makkelijke en veilige oplossing met de houte vloer denk ik. Dan hoef ik alleen maar ik de betonvloer te gaan slijpen.
 

Buffalo

  • #16
Ja het zal kabel worden onder de vloer door.
Even een vraagje over de te gebruiken kabel. Deze moet 3x2,5mm of is 3x1,5mm genoeg? En heeft iemand van jullie een leuk adresje voor een particulier? Ik zal al snel 100 meter nodig hebben gok ik zomaar.
 

Bakkerbolletje

  • #17
2.5 nemen in mantelbuis.
Lekker handig en kost niet echt veel extra.

Waar je dit kan kopen kan je grote vriend het kijkglas wel bepalen :wink:
 

Lichtpunt

  • #18
Je kunt beter en goedkoper een bos van 100m kabel in een keer aanschaffen dan 6 stukken van 16m.
Omdat deze kabel voor algemeen gebruik gaat worden kun je het beste 3x2,5mm2 nemen.
Shop even rond voor de beste inkoopprijs
 

Ronr

  • #19
In het eerste stukje lees ik dat jouw drie groepen dubbel zijn gezekerd. Kan het zo zijn dat je in een oude wijk/stad woont waar nog 2x 127 volt binnen in je huis wordt gebracht? Indien dit het geval is dient de nieuwe groepenkast ook voorzien te zien van dubbel polige automaten.

gr en succes
 

Lichtpunt

  • #20
Niet perse nodig, je ALS zijn al dubbelpolig.
En heden moet alles voorbeveiligd zijn met ALS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu