Stoppenkast vervangen, hoe schat jij dit in?

Koolstofborstel

  • #1
Ik wil mijn oude stoppenkast gaan vervangen, door een groepenkast. De belangrijkste reden voor mij is dat er geen aardlekschakelaars zitten in de stoppenkast, mensen zijn dus niet beschermd tegen aanraking. Ik wil graag een aardlekschakelaar per groep en ook een hoofdschakelaar. Zit zelf te denken aan een 2 x 12 groepenkast met het oog op uitbreidbaarheid.

Nu heb ik nadat ik vandaag de stoppenkast voorzichtig opgeschroefd (met isoarc handschoenen en VDE schroevendraaiers) om wat foto's te maken en metingen te doen.

vraag 1:
Wat me gelijk opvalt is dat er uit de meter nog een rode(nul) en zwarte(fase) draad komt. Het rode en zwarte lijkt me 4mm ² wat uit de meterkast komt. Is dat niet te dun wegens de wettelijke eisen? Moet een netbeheerder dit kosteloos up to date brengen, inclusief de juiste kleuren? Zeker aangezien er 10 jaar geleden een slimme meter is gemonteerd, had dan deze bekabeling niet moeten worden aangepast aan de dan geledende standaard?

Vraag2: Is de aarde conform standaard? Ik meet 0 volt tussen de aarde en de nul en 230 volt tussen de fase en de aarde. De aarde, lijkt niet aangesloten op de waterleiding of gasleiding, althans ik zie dat er een pvc buis vanaf de vloer ononderbroken de stoppenkast ingaat en er is geen aftakblokje te zien en ook geen verbinding met de water of gasleiding.

vraag3:
Het valt me op dat de groepen ook de oude kleurcodering gebruiken. En dat maar 2 van de 3 groepen op de aarde aangesloten zijn. Het liefst wil ik alle bedrading incl stopcontacten laten vervangen voor nieuwe kleuren. Maar dat lijkt me een redelijk dure operatie en daar heb ik nu geen geld voor. Is het mogelijk en toegestaan om nu de stoppenkast te vervangen en de oude kleuren te behouden, zodat het in elk geval wel een stuk veiliger wordt en dan later zodra ik er geld voor heb nieuwe draden te trekken het huis in?

vraag 3b:

Het liefst wil ik de groepenkast rechstreeks op de meterkast laten plaatsen, echter dan zouden de draden van de groepen waarschijnlijk 5 cm te kort zijn om aan te sluiten op de automaten. zou het dan gunstiger zijn om de kast 5 cm hoger te plaatsen, al is het dan minder mooi en ook onhandiger omdat hij dan nog hoger hangt? (bovenkant meterkast blok is op 1m55)

Vraag 4:
Verder hoor ik graag wat je nog meer voor observaties hebt mbt de electrische installatie als op de foto's / evt andere werkzaamheden die dienen te gebeuren / waar ik mee rekening moet houden.

20211120_104235.jpg 20211120_105937.jpg 20211120_105954.jpg 20211120_110026.jpg 20211120_110034.jpg 20211120_110122.jpg 20211120_110135.jpg 20211120_191629.jpg 20211120_191639.jpg 20211120_191718.jpg
 
Laatst bewerkt:

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Verstandig om dit aan te pakken! :prima:

1: Waarschijnlijk zit er nog een 25A hoofdzekering in, dan is 4mm² bedrading ook prima. Er is geen verplichting om installaties die aan het "rechtens verkregen niveau" voldoen aan te passen, dus het verbaast me niets dat je nog oude draadkleuren hebt zitten.

Waarschijnlijk kun je de hoofdzekering gratis laten wijzigen van 1x25A naar 1x35A, dan zal de netbeheerder ook beoordelen of de bedrading nog voldoet (dit pas in gang zetten ná vervangen van de kast).

2: Kun je die draad niet verder volgen onder de vloer (kruipruimte of meterput)? Of de aarde voldoet, is niet te beoordelen zonder een meting van de aardverspreidingsweerstand of de aardcircuitweerstand. Ik zou de installateur die de kast komt vervangen ook zeker vragen om dit na te kijken. Maar wanneer alles achter een aardlekschakelaar zit zijn de eisen aan de aarding veel minder streng dan nu, dus je hebt een goede kans dat de aardelektrode nog gewoon voldoet.

Buiten de aarding van je elektrische installatie, zijn er tegenwoordig ook meer eisen wat betreft het vereffenen van metalen leidingen in de woning. De water- en gasleiding moeten worden vereffend / met aarde worden verbonden, het liefst op de plek waar deze de woning binnen komen. Ik zou dat zeker ook meteen in orde laten maken, dit hoeft niet veel werk te zijn. Waarschijnlijk een kwestie van de aardedraad onderbreken, hier een hoofdaardrail tussen plaatsen, 2 extra stukjes draad naar de leidingen plaatsen en 2 leidingklemmen plaatsen. Mits die leidingen wel in (de buurt van) de meterkast zitten dan.

3: Ja je kunt dit in meerdere delen aanpakken. Zoals je zegt wordt het er direct alleen maar veiliger van.

3b: Als je kans ziet om de groepenkast direct boven het meterbord te plaatsen, zou ik dat zeker doen. Eventueel kun je de hoofdschakelaar in een aparte 110mm hoge kast ertussen plaatsen, dan kom je misschien beter uit met de afgaande draden.
 
Laatst bewerkt:

XanderH

Specialist Elektra
  • #3
Was je trouwens van plan om dit zelf te gaan doen? Dat lijkt me onverantwoord want je kunt de voeding niet spanningsloos maken.

Je VDE handschoenen en isoarc handschoenen beschermen wellicht tegen aanrakingsgevaar, maar niet tegen vlambooggevaar (ja, alleen je handen). Ook met geïsoleerd gereedschap kun je met de nuldraad tegen die grote ongeisoleerde faserail stoten en vlinke vonken trekken, handschoenen beschermen niet tegen brandwonden in het gezicht.

Dit vraagt om een installateur met zegelrecht die de boel netjes spanningsloos kan maken. Die kan ook meteen de aarding meten en die vragen beantwoorden.
 
  • Like
Waarderingen: Koolstofborstel, Klussen. en Vonken_trekker

Koolstofborstel

  • #4
Beste Xander, bedankt voor je uitgebreide antwoord. En ook bedankt dat je me op de gevaren van een vlamboog wijst.

Ik heb qua bescherming het volgende:

  1. Helm met polycarbonaat gelaatscherm Elektriciëns-kit
  2. handschoenen,vlamvertragende overall:

 
Laatst bewerkt door een moderator:

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Hartstikke mooi.

Maar zelfs met al deze PBM's is het voor een vakman niet toegestaan om onder spanning die kast te vervangen, aangezien er een veel veiligere optie is: de hoofdzekering eruit draaien en 2 nieuwe zegels zetten.

Als een vakman dit niet mag, lijkt jou dit als leek dan werkelijk verstandig?

Heb je ook een installatietester in bezit toevallig? Dan kun je in ieder geval de aarding alvast eens controleren.
 
  • Like
Waarderingen: Koolstofborstel

Koolstofborstel

  • #6
Beste Xander, bedankt voor je uitgebreide antwoord. En ook bedankt dat je me op de gevaren van een vlamboog wijst.

Ik heb qua bescherming het volgende:

Deze beschermingsmiddelen heb ik ook allemaal aangetrokken bij het openen en doormeten van de stoppenkast.

ALS ik het zelf zou doen zou het ik het ongeveer zo aanpakken.
  1. Ik zou denk ik eerst de fasedraad afknippen en afdoppen met een lasklem: Onderin de stoppenkast heeft alles de fasespanning dus dan kan er geen potentiaalverschil ontstaan, tussen de fase en wat dan ook.
  2. Daarna is het een stuk veliger de nul af te knippen en af te doppen met een lasklem
  3. Dan oude stoppenkast verwijderen, nieuwe groepenkast plaatsen
  4. Als alles klaar is met een plastic automatische striptang de nul strippen en goed in de hoofdschakelaar vastzetten, daarna de fase strippen en in de hoofdschakelaar vastzetten.

Maar zoals je zelf al aangaf is het waarschijnlijk verstandiger om een profesional te laten komen. Al is het maar ivm aansprakelijkheid later. Hoe vind ik een professional? Hoe weet ik dat dit iemand is die het serieus en veilig aanpakt? Op mijn eigen vakgebied is er ook onder gecertificeerde mensen veel verschil in kwaliteits / veiligheids besef. Ik wil wel dat het resultaat veilig en goed is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Koolstofborstel

  • #7
Dank voor je reactie Xander, Ik heb geen installatietester, wel een aardlekstroomtang. Die wilde ik gaan gebruiken om na het installeren van de veiligere groepenkast, evt aardlekken te gaan vinden in de installatie.
 
Laatst bewerkt:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #8
Ikzelf heb die beschermingsmiddelen ook maar heb geen zegelrecht. Toch begin ik er niet aan om een groepenkast onder spanning te vervangen. Die besparing van een paar honderd euro vind ik het risico van een steekvlam in mijn gezicht niet waard.

Ik zou eens in jouw omgeving rond vragen naar ervaringen van familie en buren met installateurs. Zo kom je er wel achter wie een goede installateur is.
 
  • Like
Waarderingen: Koolstofborstel en liviu2004

huisverbouwer

  • #9
Als je de netbeheerder vraagt om je aansluiting te verzwaren naar 35A dan vervangen ze je oude hoofdzekeringen meestal door een automaat die je zelf uit kan zetten. Daarmee kun je dus alles vanaf de meter spanningsloos maken en wel veilig de kast vervangen.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #10
Dat gebeurt lang niet altijd. Vaak krijg je ook gewoon een smeltpatroon terug.
 
  • Like
Waarderingen: Koolstofborstel

huisverbouwer

  • #11
Hangt denk ik van het beleid van de netbeheerder af, bij mij hebben ze gratis een automaat erin gezet. Maar misschien was dat omdat ze de aansluitkast en meterbord toen ook hebben vervangen.

Bij sommige netbeheerders kun je het ook specifiek aanvragen.
 
  • Like
Waarderingen: Koolstofborstel

XanderH

Specialist Elektra
  • #12
Als je het zelf aanvraagt is het meestal niet meer gratis... Dan mag je gewoon betalen voor het wijzigen van smeltpatronen naar automaten.

Uit zichzelf zal men dit alleen doen als er iets aan de hoofdzekeringenkast of het meterbord mankeert, of als het niet meer naar de huidige standaarden is (bijvoorbeeld: een nieuwe meter past er niet meer op). Het ziet eruit alsof dit al eens vervangen is, de hoofdzekeringenkast en meterbord ogen heel wat jonger dan de voedingskabel. Verwacht niet dat ze dat uit zichzelf nu weer zullen doen.
 
  • Like
Waarderingen: Koolstofborstel

Klussen.

  • #13
Als je voor 3 fasen kiest (wat ik zou doen i.v.m. toekomst: zonnepanelen, elektrische auto...) zit in de groepenkast sowieso een vierpolige (rode) hoofdschakelaar. 3 x 25 (drie fasen) is in het gebruik even duur als 1 x 35 (een fase).
 
  • Like
Waarderingen: Koolstofborstel

XanderH

Specialist Elektra
  • #14
Ehh, ja, maar @Koolstofborstel is van plan om zelf de groepenkast te vervangen, dus die 4-polige hoofdschakelaar moet hij dan ook zelf plaatsen. Dat lukt nog steeds niet spanningsloos...
 
  • Like
Waarderingen: Koolstofborstel

Klusser1954

  • #15
Als je zo''n grote update gaat doen overweeg dan om 3 fasen aan te vragen. Vast recht is even veel en met een beetje geluk krijg je automaten als hoofdzekeringen. Met het oog op de toekomst: ( zonnepanelen, autolader, inductie kookplaat) Grote hobby machines hebben vaak 3-fase nodig.
 
  • Like
Waarderingen: Klussen. en Koolstofborstel

Koolstofborstel

  • #16
Dank voor jullie reacties. Ik ga morgen eens de netbeheerdere bellen om te vragen wat de mogelijkheden zijn mbt vervangen hoofdzekering door hoofd automaat / upgraden naar 3 x 25A .
 
  • Like
Waarderingen: Klussen.

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
@Koolborstel Ik heb een aantal links verwijderd, reclame maken voor produkten mag niet op het forum, zie de forumregels.
 

Koolstofborstel

  • #18
Jullie input heeft me verder aan het denken gezet:

Met het oog op de toekomst (evt electrische auto / zonnepanelen (wss eerste 5 a 10 jaar neem ik die nog niet) wilde ik eigenlijk voor 3 x 12 1/3 fase gaan. Maar aangezien de bovenkant van de meterkast op 1m55 hang zou dan de bovenkant van de groepenkast op 205 cm komen (met schneider) En das vind ik te hoog om lekker te werken en voor de vrouwen in huis is het lastig om bij de bovenste automaten te komen.

De installatiedraden zijn ook te kort aan de bovenkant. Nu zag ik vandaag dit filmpje van Hager mbt vaste rijgklemmen in het bovenste deel:

Ik vind dat wel een mooie oplossing, dan kan ik dat gebruiken totdat ik geld heb om de rest van de installatie te vernieuwen. Dus de oude rood en zwart draden aan de bovenkant erin en aan de onderkant bruin en blauw naar de automaten.

Als ik over een tijd nieuwe draden trek dan kunnen de rijgklemmen weg en kunnen de draden rechstreeks naar de automaten.


Maar toen dacht ik maar dan is dat best wel zonde want dan heb ik aan die ruimte daarboven niks meer dus misschien kan ik toch beter Schneider 3 x 12 nemen en dan de rijgklemmen op de bovenste etage plaatsen en de automaten op de din rails eronder. Dan heb ik later meer dan genoeg ruimte voor nog zaken als din relais / meters van domotica enz, waarbij dan ook nog de displays zichtbaar zijn.

Link met merknaam verwijderd, mod.

Hager 1-3 fase 2 x 12.PNG schneider 1-3 fase 3 x 12 .png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #19
Koolstofborstel schreef:
wat de mogelijkheden zijn
Dat kun je doorgaans op de website van de netbeheerder vinden inclusief prijzen.
 

Klussen.

  • #20
Liever eentje teveel dan eentje te weinig ;)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu