Contactor of relais (magneetschakelaar)

Kaajee

  • #1
Het volgende. Ik heb ergens 4 infrarood panelen hangen. Deze worden momenteel aanegstuur met een 'oudewetse' themrostaat. Ik wil deze graag kunnen bedienen met een smart (wifi) thermosstaat (Honeywell Lyric T6, ede omdat ik deze vaker gebruik en dan maar 1 app hoef te hebben).
Deze thermostaat (en de meeste smart) kunnen niet zo'n groot vermogen schakelen (max 3-5amp) en daarmee red ik het niet met 4 panelen.
De panelen zitten (gelukkig) allemaal op 1 groep, speciaal en alleen voor de panelen).

Nu dacht ik aan het plaatsen van een relais (magneetschakelaar) op de DIN-rail in de meterkast, zodat dit relais aangestuurd wordt door de ketelmodule van de smart thermostaat.
Ik kom echter ook zogenaamde contactors tegen (iemand wees me hierop). Welke kan ik beter gebruiken en waarom?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #2
Tja geef het beestje eens een naam...

Van Wikipedia:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Contactor
Een contactor of magneetschakelaar is een relais dat naast hoofdstroomcontacten of vermogencontacten zogenaamde hulpstroomcontacten voor de stuurstroom heeft.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Relais
Een relais dat gebruikt wordt om grote verbruikers zoals elektromotoren te schakelen wordt ook wel contactor of magneetschakelaar genoemd.
Relais, contactor, magneetschakelaar, hoe je het ding ook wilt noemen... Zolang het maar de form factor heeft die jij zoekt (montage op DIN-rail), genoeg contacten heeft (1x maak is voldoende om de fase van een 1-fase groep te schakelen), geschikt is om het vermogen te schakelen en de juiste spoelspanning heeft (ik neem aan dat de stuurspanning gewoon 230V wordt, aangezien de ketelmodule dat aan kan), dan gaat het werken.

Let even op dat niet ieder component voor DIN-rail montage ook daadwerkelijk in je groepenkast past. Dat het component op DIN-rail bevestigd kan worden betekent niet dat het deksel vervolgens ook nog past.
 

Blauwbloes

  • #3
Louter terminologie. Een contactor is een “zwaar“ relais.

Zoals hierboven, zijn de specificaties van dat ding die ertoe doen.
 

Kaajee

  • #4
Ik lees (maar snap niet :cry::cool:) toch verschillen:
"De gelijkenis tussen relais en contactoren is dat ze alle twee gebruikt worden in sturingen. Contactoren worden vanop afstand bediend. Ze hebben 2 schakelstanden (bij normale toepassingen schakelen ze monostabiel). In tegenstelling tot relais hebben contactoren altijd 2 onderbrekingen per contact."

En:

"Een relais is een door een elektromagneet bediende schakelaar. Deze schakelaar kan een aantal schakelcontacten openen of sluiten. Een contactor is een relais met hoofdstroomcontacten en vermogenscontacten. Daarnaast heeft een contactor ook hulpstroomcontacten."
 

Kaajee

  • #5
En wat ik dus eigenlijk wil is 4 IR panelen van 800 watt elk via de automaat in de meterkast bedienen via een ketelmodule die hoort bij een Honeywell (draadloze) thermostaat.
Specs ketelmodule staan hieronder. Ik denk dat ik hem dan het makkelijkst met de 230v aan/uit schema kan instellen. Zie ander plaatje.

Kan iemand mij dan op weg helpen welk relais of contactor ik het beste zou nemen?

Zo zie ik bijvoorbeeld een eenvoudige
'magneetschakelaar 250V 25A 1 maak en 1 verbreek' en verbind je dan de fase van de IR paneel automaat eerst met zo'n schakelaar en dan pas door naar de automaat?
Screenshot_20230321_175759_Xodo Docs~2.jpg
230volt.jpg
 
Laatst bewerkt:

XanderH

Specialist Elektra
  • #6
Kaajee schreef:
Zo zie ik bijvoorbeeld een eenvoudige
'magneetschakelaar 250V 25A 1 maak en 1 verbreek'
Ja dat moet prima zijn. Daar zit al meer op dan je nodig hebt, het verbreekcontact gebruik je niet.

Sluit hem aan na de automaat, dus vanuit de bovenzijde van de automaat naar het relais en vanuit het relais naar de warmtepanelen.

Boven de automaat kun je dan ook meteen aftakken naar de ketelmodule. Ik weet niet wat voor een automaat het precies is maar vaak mag je hier maar één draad op aansluiten en zul je nog iets nodig hebben om alles netjes te verbinden. Je zit bijvoorbeeld met 3 nuldraden: 1 naar de panelen, 1 naar de ketelmodule, 1 naar de spoel van het relais.
 

Kaajee

  • #7
Het is een magneetschakelaar 2P (1P + N), 16mm (1 din unit) breed
 

Kaajee

  • #8
Niet eerder aan dit klusje toegekomen, maar nu blijkt dat de 4 panelen over 2 groepen/automaten verdeeld zijn.
Ik kan volgens mij een aantal dingen doen.
1.Ze zijn 800W per stuk, ik kan ze bundelen in een groep/automaat. Maximaal 3200A, groep is natuurlijk max. 3680A.
Mag dat gewoon in de meterkast door 1 groep los te koppelen, niet meer te gebruiken, en de 2 uitgaande kabels te bundelen. Ofwel beiden in 1 automaat als dat al past, ofwel via een lasdoos.

2. Twee aparte magneetschakelaars gebruiken. Dan wel gedoe met bekabeling, waarschijnlijk.

3. De magneet schakelaar ná de automaten plaatsen en voor de zekerheid een zwaardere variant nemen.
(Ik zie ze overigens niet in bijvoorbeeld 32A, alleen 25A en daarna pas 63A)
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #9
1. Ja dat kan, mits je dus voor goede verbindingen zorgt. De basisregel is nog steeds dat je in iedere klem maar één draad mag aansluiten. Met een lasdoos buiten de groepenkast kan het natuurlijk sowieso.

2. Dat kan ook, ik zie niet waarom het een gedoe zou worden. Je sluit beide relais dan simpelweg parallel aan op de uitgang van de ketelmodule.

3. Ik neem aan dat je bedoelt *voor* de automaten. Als je kijkt vanuit de standaard stroomrichting energienet > hoofdzekeringen > kWh-meter > hoofdschakelaar > aardlekschakelaar > installatieautomaat. Dat is een optie. 40A is ook een goed verkrijgbare optie maar anders voldoet 63A natuurlijk ook.
 
  • Like
Waarderingen: Kaajee

Kaajee

  • #10
Okay dank!
Logisch ja, ná de automaten plaatsen.

Ik zie, denk ik, nog een optie.
Ik gebruik 1 relais met 2 maak contacten, voer deze dan uit in 25A om iets meer marge te hebben en laat deze de 2 groepen schakelen. (25A komt in 1 ding unit namelijk en hoef ik maar 1 device te plaatsen).

Zou dit ook kunnen of is dit too risky? Wat kan er gebeuren bij kortsluiting of overbelasting?
 

HenkL14

  • #11
Heb je 3 fase in je groepenkast? Dan kan het zijn dat de panelen over die twee groepen verdeeld zijn om je fasebelasting netter te spreiden.

En nog wat anders: wil je altijd de 4 panelen tegelijk aan/uit zetten?

Want als je met twee ketelmodules zou werken en ook twee relais dan kun je ze eventueel per 2 aan/uit schakelen.

Een relais met wat meer marge zoals die 25a is altijd prettig. Relais die tot bijna de max belast worden, zijn wel wat gevoeliger voor storing.
Meeste storingen bij relais is dat ze aan of uit vast blijven zitten.
 

@rie

Specialist Elektra
  • #12
Je mag geen twee groepen door één magneetschakelaar voeren. Dus twee magneetschakelaars gebruiken
 

Kaajee

  • #13
Ik zat nog even naar de mogelijkheden te kijken en het lijkt mij wellicht nog eenvoudiger om de 24V van de ketelmodule te gebruiken om te schakelen.
Dan moet ik dit schema aanhouden:
ketelmodule24v.JPG

En klopt mij eigen snel geschetste schemaatje dan:
schema.JPG


En kan ik dan gaan voor bijvoorbeeld een: Industrieel relais Nominale spanning: 24 V/AC Schakelstroom (max.): 20 A 2x NO 1 stuk(s) ?
 

@rie

Specialist Elektra
  • #14
Ik zou de nul draad ook door het relais laten schakelen.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #15
Die ketelmodule geeft geen 24V. Die ketelmodule heeft een potentiaalvrij contact, de 24V stuurspanning komt normaalgesproken uit de ketel.
 

Kaajee

  • #16
Mag je eigenlijk "gewoon" huishoudsnoer (3x1,5mm2) in een meterkast gebruiken?

Ik moet het relais aansturen vanaf de ketel module, die buiten de meterkast komt te hangen en het lijkt mij handiger als ik daar gewoon dik snoer voor gebruik en dat vanaf die module de meterkast inleiden om dan aangesloten te worden op het relais.
Vanzelfsprekend ga ik wel adereindhulsjes gebruiken.
 

Hongarije

  • #17
Is het niet een goede optie om alle aders van het eventueel te gebruiken huishoudsnoer te solderen/vertinnen.
Zelf doe ik dit altijd ook in stekkers en andere aansluitingen die voorzien zijn van schroefjes/plaatjes.
Gr Bert
Hongarije.
 

Kaajee

  • #18
Nee, geen soldeer gebruiken, soldeer/tin vervormt te veel en ismeteen of op den duur, te flexibel, waardoor haperende contacten kunnen ontstaan.
Als er plaatjes zitten (sommige kroonsteentje bijvoorbeeld) kun je de losse adertjes/strengen van de draad gewoon gebruiken, maar als er alleen een schroefje is, altijd een adereindhuls gebruiken voor goed contact.
Daarbij in een meterkast beter altijd adereindhulzen gebruiken bij flex draad of meerdere draden in 1 automaat. Dan natuurlijk twin/dubbele hulzen gebruiken.

Maar dit was eigenlijk niet mijn vraag ;-)
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Kaajee schreef:
Nee, geen soldeer gebruiken, soldeer/tin vervormt te veel en ismeteen of op den duur, te flexibel, waardoor haperende contacten kunnen ontstaan.
Vergeet je niet te vermelden dat de elektrolytische werking van het soldeer en de ander metalen op den duur invloed hebben op de verbinding.
 
  • Like
Waarderingen: Kaajee

Kaajee

  • #20
Heb wel ervaring met aansluiten meterkast, maar nog nooit een realis geïntegreerd. Ik wil daarom nog even hier checken of dit een juist schema is. Ik heb dus een magneet schakelaar 250V 25A, 1 maak en 1 verbreek contact.
De 3 "dubbele" contacten/aansluitingen op de automaat (2) en het relais (1) wil ik uitvoeren met twin-hulzen. vanzelfsprekend loopt er ook een aarde draad mee.

relais.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu