Trippend relais

Kaajee

  • #1
Wat is er met dit relais aan de hand?
Onderstaande video geeft het geluid weer als het schakelcontact geactiveerd wordt.

Hij heeft het in het begin prima gedaan, nu ineens dit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Voeding zakt in, los contact, defecte spoel.
 

Kaajee

  • #3
Slechte kwaliteit relais dan? Of te veel schakelmomenten?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Ga eens meten.
 

Kaajee

  • #5
Geloof dat meten niet echt nodig bleek:
20240201_161930.jpg


Waarom is dit relais doorgebrand? Hij zit achter een 16A automaat, is zelf 25A en schakelt maximaal 3000watt. Wordt aangestuurd door een ketelmodule en een thermostaat.
Hoet moet zo'n relais toch mee om kunnen gaan? Ook met meerdere/veel schakelmomenten? 20240201_161935.jpg
 

HenkL14

  • #6
Is dat dezelfde Emat relais als in het filmpje?
Ik heb persoonlijk niet zo'n hoge kwaliteits indruk van Emat, maar misschien ligt dat aan mij.

Is het relais aangesloten op de automaat die er strak naast zit?

Want dan heb je die 3000W dus twee keer naast elkaar lopen en dus ook de warmte van die beiden naast elkaar.

Voor zonnepanelen moet er ook een vakje ruimte gehouden worden naast de automaat ivm de warmte, dat zou hier ook handig kunnen zijn.

Betere kwaliteit relais en een vakje ruimte er tussen houden om de warmte kwijt te kunnen zou ik zeggen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Mijn indruk, te zien aan de aansluitcontacten A1 en A2 en de vorm van het relais, is dat de spoel van het relais verbrand is. Of, indien van dat voor de werking van het relais nodig was, de gelijkrichter van de 230V spoelspanning.

Voor zover ik me kan herinneren uit de tijd dat ik in drukpersen magneetschakelaars moest vervangen, werkten die 220V exemplaren zonder gelijkrichter op wisselspanning. Maar het kan zijn dat er inmiddels andere techniek gebruikt wordt en er wél een gelijkrichter in zit.

De verbranding heeft naar mijn idee in elk geval niets te maken met overbelasting van de contacten, maar met een of ander defect aan het gedeelte dat de het magnetische veld in het relais moet opwekken. Zo'n relais op 230V heeft bijzonder ragfijne draadjes in de spoel en het kan altijd zijn dat er een draadje intern sluiting heeft gemaakt, met als gevolg een kortgesloten 'trafo' en een daardoor veroorzaakte warmteontwikkeling.

Zoals al eerder geschreven werd dus waarschijnlijk een
The headhunter schreef:
...defecte spoel...
Waarbij de oorzaak voorlopig in het ongewisse blijft.
 

Kaajee

  • #8
Klopt allemaal, okay vakje ruimte is goeie tip.
 

HenkL14

  • #9
Is de automaat die er naast zit niet beschadigd verder?
 

Kaajee

  • #10
Nee die zag er (gelukkig) goed uit.
Heb nu ook een ander merk (ha...r) genomen, zal nog wel even wat ruimte extra creëren.

So much voor allerlei (kema) keuren etcetera, de boel had zomaar af kunnen fikken..... Lekker dan (not)
 
Laatst bewerkt:

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Elk relais aan 1 zijde aan licht blootstellen voorkomt voortijdige veroudering door warmte.er zijn speciale schotjes voor welke je tussen de componenten kan zetten om de afstand te waarborgen.
 

Kaajee

  • #12
Ja dat snap ik nu ;-)

Maar na 3 weken vind ik best erg snel.

En daarbij, dat zegt men er niet bij, en hoef je volgens mij ook niet vanuit te gaan als je DINrail formaat installatie materiaal koopt. Die "horen" niet voor niets lekker netjes naast elkaar op je rail in je meterkast.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Dat is onzin, lees de handleing van dat relais dan maar eens, of die van een autimaat, daar staat duidelijk in dat je maatregelen moet nemen om de temperatuur te temperen.
 

HenkL14

  • #15
Kaajee schreef:
Heb nu ook een ander merk (ha...r) genomen, zal nog wel even wat ruimte extra creëren.
Top, ik heb goede ervaringen met dat merk in ieder geval :prima:
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #16
bij grotere verdeelinrichtingen word er zelfs een bepaalde vrije ruimte voorgeschreven
 

Kaajee

  • #17
Ben benieuwd, puur uit interesse, naar wat linkjes dan. Net een halfuurtje zitten grasduinen op sites van 2 gerenommeerde merken, maar behalve algemene technische specificaties niets kunnen vinden hieromtrent.
(Daarbij is dit nou niet echt "een grote verdeelinrichting" te noemen)

Kijk, dat het aan de ene kant best logisch is, snap ik wel, maar snap dan aan de andere kant niet, dat je dit soort devices dan in 16mm uitvoert en het dan ook market als 1 DIN unit en er dan niet expliciet bijzet dat je deze niet strak op je din rail mag plaatsen, of dat je ze dan gewoon niet wat ruimer (2 units breed opgevuld met lucht bijvoorbeeld) om te voorkomen dat ze eventueel te heet worden, just my 2 cents....
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #18
Kun je voor jouw toepassing geen bistabiel relais / impulsrelais gebruiken? Er zijn ook fabrikanten die een bistabiel relais combineren met een microcontroller waardoor je ze hetzelfde kunt aansluiten als een conventioneel relais (die fabrikant met blauwe componenten :wink:).

Wordt niet warm, bromt niet, scheelt in verbruik (die warmte komt ergens vandaan). Waarschijnlijk verdien je de meerprijs een keer terug.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #19
Bij deze relais zet je normaal gesproken afstandhouders tussen het relais en een ander, dus in jou geval links hiervan.

Bv deze Artikelcode leverancier: 022.09
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu