Werkblad zagen, hoe goed waterdicht maken?

Kjiratsiekoedel

  • #1
De ikea keuken staat in stukken in de kamer. Het wordt een L-keuken en het werkblad moet worden ingekort.

De bladen worden zelf gezaagd en gelukkig is 't geheel wel 90graden.

In de onderhoekkast is ruimte om nog evt. twee draadeinden tegen de beide delen aan te schroeven om de bladen op spanning tegen elkaar aan te trekken.
IKEA schreef:
- Incl. 2 opstrijk kantlijsten voor het afwerken van afgezaagde kanten.
- De kantlijst voorkomt dat er water in/achter het werkblad kan komen.
Is bovenstaande al voldoende waterdicht? Of moet de gezaagde kant nog met een hars oid. ingesmeerd worden voor goed waterdicht resultaat?

Er is ook een aluminium strip bijgeleverd om tussen de bladen te doen, maar deze trekt ze niet samen en levert volgens mij ook weinig van de gewenste waterdichtheid.
 

Yeki

  • #2
Ik ben bang dat de (spaanplaat?) werkbladen niet waterdicht zijn na je voorgestelde opties.

De opstrijk-kantlijsten zijn visuele afwerkingen.
Je alu-strip is ook een optische afwerking om twee werkbladen mooi op elkaar te laten aansluiten.
 

Kjiratsiekoedel

  • #3
IKEA schreef:
Melamine hogedruklaminaat, spaanplaat
Idd spaanplaat. Is er een manier om de plaat wel waterdicht te krijgen? Ikea zegt zelf dus wel dat de afwerklijsten wel waterdicht zijn.

Is er geen dunne kruiphars oid waarmee de plaat waterdicht is te krijgen? Hoe wordt dat bij maatwerkbladen gedaan?


Ik heb met wat gegoogle gevonden dat je een hoop siliconenkit kan gebruiken en dan de bladen tegen elkaar aan trekken.
 

Targa

  • #5
Let er ook op dat je de montageset gebruikt op de hoek van 90 graden te koppelen.de stip er dus in en kit er tussen.
vallen de zaagkanten tegen een kast of muur?dan gewoon de zijkanten afkitten.

anton
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Een plakbandje langs de rand op het blad en de zijkant goed in de (grond)verf zetten voor het monteren.
 

Eelko

  • #7
Voor de koppeling de zijde(n) dik in de MS polymeer zetten zodat het bij aantrekken er aan de bovenkant uitkomt.
Restanten kit direct na montage verwijderen met terpine

Hetzelfde geldt voor de opbouw spoelbak.

Spaanplaat blijft maar spaanplaat....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu