Hoekje uit aanrechtblad zagen (spaanplaat)

Iafilius

  • #1
Hoi,

ik ben met een kleine renovatie bezig, maar nog steeds aan het begin van een mooie leercurve, en ben nu begonnen aan het plaatsen van mijn keukentje.
Vandaag heb ik het tijdelijke spaanplaat (ik wil uiteindelijk composiet of natuursteen) aanrechtblad gezaagd.

Eerst recht door gezaagd, met eerst een paar proefzagen met de circelzaag, waarbij ik de zaagsnede met van die grijze tape heb omwonden om schilfers te voorkomen, en vanaf de onderkant gezaagd, en een "glij/richt-latje" heb gemonteerd . Dat ging eigenlijk perfect (en eff een nieuw zaagblad gepakt).

Echter nu moest er nog een hoekje uit, en ik dacht dat dat laatste stukje nooit "perfect" met de circelzaag zou gaan lukken omdat ik vanaf de onderkant zaag, en de circelzaak niet "loodrecht" zaagt.
Dus dacht ik met mijn goedkope skil decoupeerzaag dan maar.

En voila het resultaat:




Als je goed kijkt zie je dat de zaagsnede scheef is (in de diepte).
De onderkant is kaarsrecht, echter de "goede" kant dus niet, puur _volgens mij_ omdat mijn decoupeerzaag een beetje speling heeft en/of het zaagbladje gewoon (zijwaards) buigt, naar een ongewenste kant dus.

Heeft iemand een idee, hoe je zoiets dat wel netjes en "professioneel" (voor zover dat kan met een spaanplaat aanrechtblad) zou moeten doen?

ik dacht zelf aan:
-met decoepeerzaag van de bovenkant zagen
-nieuw/stevig zaagblad
-kwaliteits decoupeerzag.
-ander gereedschap?
-toch vanaf bovenkant zagen.
-??

Ik heb nog een kleine marge om het te fixen, en _ ik moet nog meer hoekjes en rondjes zagen_ Dus als iemand een goede tip heeft dan graag.

Groeten, en bedankt voor het lezen, en alvast bedankt voor eventuele reacties.

Arjan.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Het eerste stuk kan je toch met de cirkelzaag doen?
Even aftekenen tot waar je door kan gaan.
Het laatste stukje met de decoupeerzaag met een goed zaagblad. Niet op pendelen zetten gewoon de zaag het werk laten doen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Wanneer er ook maar 1 tandje van het zaagblad een klein beetje stomp is gaat hij scheef zagen.
Gebruik voor recht zaagwerk in dit soort platen de gladde uitvoering van de zaagbladen voor kunststof.
 

Kees61

  • #4
Je moet je wipzaag wel tegen de onderkant houden als je zaagt, maar boven blijven kijken naar de lijn.
Dus eigenlijk de zaag op zijn kop vasthouden.

Als het om een naad gaat die perfekt moet passen, dan zou ik het nafrezen langs een rei.
 

Iafilius

  • #5
Kees61 schreef:
Als het om een naad gaat die perfekt moet passen, dan zou ik het nafrezen langs een rei.
Hoi,

ik had al langs een latje gezaagd, ik denk dat jij dat een rei noemt.
nafrezen... met wat? een bovenfrees? of nog een keer met een decoupeerzaag?

Wat bedoel je eigenlijk met wipzaag? toch gewoon het decoupeer zaagje zelf?

Groeten, en alvast bedankt voor een eventuele reactie.

Arjan
 

Iafilius

  • #6
Jan schreef:
Wanneer er ook maar 1 tandje van het zaagblad een klein beetje stomp is gaat hij scheef zagen.
Gebruik voor recht zaagwerk in dit soort platen de gladde uitvoering van de zaagbladen voor kunststof.
Bedankt voor de Tip Jan, ik zal even nieuwe zaagjes halen. Die had ik inderdaad nu niet, en hij ging er een stuk moeizamer doorheen dan mijn circelzaag.

Groeten,

Arjan
 

Iafilius

  • #7
Frank schreef:
Het eerste stuk kan je toch met de cirkelzaag doen?
Even aftekenen tot waar je door kan gaan.
Hallo Frank,

Ik was bang dat je het zou zien dat je van zaag zou verwissellen,of wellicht dat dat laatste hoekje er uit zou breken.
Frank schreef:
Het laatste stukje met de decoupeerzaag met een goed zaagblad. Niet op pendelen zetten gewoon de zaag het werk laten doen.

Wat bedoel je met "niet op pendelen zetten" ?

Groeten,

Arjan.
 

Gerrit

  • #8
Pendelen is een instelling op de decoupeerzaag waarbij de zaag een heen en weergaande beweging maakt en a.h.w. steeds opnieuw wordt ingezet.
Eigenlijk alleen bedoeld om dik hout snel te zagen en niet voor preciesiewerk.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
Eers grof zagen en dan afwerken met een bovenfrees langs een mal geeft het mooste resultaat (als je een goede mal maakt)

je krijgt een klein rond kantje in de hoek maar dat valt over het algemeen onder het tegelwerk weg
anders even met een scherpe beitel wegsteken.
 

H@ns

  • #10
Aan de muur te zien komt er nog een behoorlijke laag tegellijm en tegel op voor het vlak en strak is.
Volgens mij is je "probleem" dan meteen opgelost!
 

Iafilius

  • #11
Hallo H@ns.
Inderdaad, is dit hoekje nog weg te werken, maar ik moet nog meer zeg maar. inclusief een "koppelvlak" van een L vorm.
 

Iafilius

  • #12
Boertje125 schreef:
Eers grof zagen en dan afwerken met een bovenfrees langs een mal geeft het mooste resultaat (als je een goede mal maakt)

je krijgt een klein rond kantje in de hoek maar dat valt over het algemeen onder het tegelwerk weg
anders even met een scherpe beitel wegsteken.
Kijkaan.
Meteen eff een (goedkope) bovenfrees gehaald, en een "beginners setje". vanavond eens een stukje proefdraaien.

Bedankt voor de tip.
 

Kees61

  • #13
Iafilius schreef:
ik had al langs een latje gezaagd, ik denk dat jij dat een rei noemt.
Nou ja, een latje is geen echte rei, dat hangt onder zijn eigen gewicht al door en het is de vraag of het recht is.
Met een rei bedoel ik eerder een strook plaatmateriaal van 20-25 cm breed met een rechtgezaagde kant er aan. Recht geschaafd is natuurlijk ook goed.
Je kunt zo'n rei op je blad spannen met twee tangen. Als je de rei niet te smal neemt, dan heb je ook geen last van je tangen bij het frezen.
Je kunt er met een aanloopring langs geleiden, maar dan moet je de machine niet draaien natuurlijk, mocht de beitel niet exact in het hart van de beitel zitten.
Zelf heb ik een rechthoekig plankje onder de frees geschroefd waarmee ik tegen de rei kan geleiden.
nafrezen... met wat? een bovenfrees?
Ja, zoals hierboven. Met een hardmetaal beitel natuurlijk voor het soort blad dat je op de foto laat zien. Dit gaat zeer strak. Pas wel op dat je je handen niet snijdt aan de kant van de plaat.
Wat bedoel je eigenlijk met wipzaag? toch gewoon het decoupeer zaagje zelf?
Ja, welke beweging maakt de zaag?
Wij noemen de decoupeerzaagmachine (mooi scrabble woord, maar veel te lang als je er naar op zoek bent) altijd wipzaag. :mrgreen:
 

Iafilius

  • #14
Hoi,

Nogmaals bedankt voor bovenstaande reacties.

'k ben meteen lekker in de weer geweest vanavond met die bovenfrees.
Dat scheve snijvlak (van de wipzaag) heb ik mooi weten te corrigeren (ten kost van wat reserve lengte)

Nu ben ik ook met de spoelbak bezig.
eerst "grof" gezaagd met de (scheef zagende) wipzaag, en de rest met de bovenfrees mooi op maat gemaakt.

_echter_ de bovenfrees kan _net_ niet diep genoeg. de frezen zijn 5cm, en ik _zou_ eigenlijk net een 6cm frees nodig hebben.

Nu had ik na enig zoekwerk (alleen bouwmarkten open op de avond, geen speciaalzaken) uiteindelijk iets langers gevonden, en dat was een 8mm frees bedoeld voor een boormachine 8cm lang).
Echter die frees freest niet, die brand zwarte plekken in mijn blad, en dat roken staat me ook niet zo aan :| .

Enig idee of er _echte_ frezen ergens te koop zijn die _net_ even wat langer/dieper zijn?

alvast bedankt (wederom) voor eventuele reacties.

Groeten,

Arjan
 

Kees61

  • #15
Er zijn wel langere frezen te koop , maar waarom heb je dat nodig voor een spoelbak?
Het snijvlak is niet altijd mee verlengd, dus je moet de diepte dan in een paar keer frezen.
Je hoeft alleen de flens uit te frezen als je die in het blad wilt verzinken en de rest kan je gewoon zagen. En als de flens gewoon bovenop het blad komt dan zie je helemaal niks meer van het gat dat je zaagt.
Je hebt natuurlijk wel een mal nodig, want uit de hand frezen wordt niks.

Je kunt ook het blad omdraaien en de rest wegfrezen :-) Niemand die het ziet.

Een frees voor een boormachine? Is dat om een gat wat groter te maken? Een soort ruimer ofzo? Zal dan ook wel van HSS zijn en dat is snel bot. En dan moet je de rest er uit gaan roken.
 

Iafilius

  • #16
Kees61 schreef:
Er zijn wel langere frezen te koop , maar waarom heb je dat nodig voor een spoelbak?
Kees,

in mijn "wijsheid" (omdat ik aftekenen op de bovenkant niet het puikste idee vond, ben ik aan de onderkant gaan aftekenen. 4 gaatjes in de hoeken geboord, en omdat ik inmiddels weet dat mijn wipzaag scheef zaagt 1 cm extra speling ingecalculeerd.
Het idee is om die rand van onder naar boven _eventjes_ weg te frezen. echter dat is nu bijna gelukt, en vanaf de onderkant ziet het er best wel puik uit, maar ja nu die laatste mm's nog tot aan de bovenkant... met een iets langer/dieper freesje kan ik dat naar mijn idee vrij soepel nog even wegfrezen. vandaar dus.


Nu zou het een kunstje zijn om dan vanaf de bovenkant die reepjes nog even weg te frezen, maar daar heb ik nog geen referentie punten. Nu is mijn voorlopig idee, om die frees in de hoeken te drukken, en zodra ik weerstand voel weet ik dat ik "de maat"bereikt heb, en kan dat nog visueel controleren. dan kan ik dat als referentie punten gebruiken en dan is de rest zo gedaan.
echter dat zou dus allemaal niet nodig zijn als mijn frees net diep genoeg zou kunnen komen.

ter idee waar het over gaat:

Groeten,


Arjan
 

Kees61

  • #17
Je kunt het ook met een kantenfrees vanaf de bovenkant doen.
Dat is gewoon een stiftbeiteltje met een kogellager er aan, dat net zo breed is als de beitel dik is. Je kunt dan langs de reeds gefreesde kanten geleiden.

Maar mocht je het toch met een langere frees willen doen, steek die dan niet op de precieze maat naar beneden door de bovenkant heen, want dan springt daar een stuk uit. Eerst de frees naar beneden en dan naar de kant gaat wel goed.

Je kunt natuurlijk ook een afschrijfhoutje maken. Een stukje hout met een groef er in van 1 cm dik, of iets meer, zodat het randje er in past, dat je nog moet wegfrezen. Dan kan je dat klosje tegen de gefreesde kant houden en aan de bovenkant van het blad heb je dan precies de maat van het gat.

En eigenlijk komt het er niet zo op aan. Als het van boven maar netjes is. Wat er onder de eerste centimeter aan gat zit, daar ziet niemand iets van. Desnoods moet je daarvan nog iets weghalen.
 

Iafilius

  • #18
Kees....vriend....
raad eens wat er net in mij opkwam toen ik nog eens de inhoud van het frezen beginners setje de revue liet passeren.
precies, zo'n kogellager frees die jij beschijft (de rechter rechte frees)


Daarmee kan ik, zoals jij beschijft fijtelijk de maat overnemen aan de bovenkant, en het in 1x netjes mooi af frezen.

Een kantenfrees dus, weer wat geleerd :))

Top! dank u!
Maare dat ga ik morgen avond even doen.

Groeten,

Arjan
 

Iafilius

  • #19
Hoi,

met die kantenfrees is het prima gelukt.
nogmaals bedankt.

Zie hier een closeup van het resultaat:



nu verder met het de hoekverbinding van deL vorm :)

Groeten,

Arjan
 

Kees61

  • #20
Hoi Arjan,

Bedankt voor het melden dat het gelukt is.
De twee helften van de L-vorm kan je koppelen met bladverbinders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu