Werkbank maken - Betonmultiplex 18mm

Heiloklus

  • #1
Ik wil graag een ruime en stevige werkbank. Kant en klaar kan ik niks vinden, dus dan maar maken.

Ik zit te denken aan Betonmultiplex 18mm 125x250cm
Is dat stevig genoeg? Of zou ik er dan 2 moeten kopen en op elkaar verlijmen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Hangt van het onderstel en de ondersteuning van de plaat af.
Met alleen 4 poten eronder is het niet stijf genoeg voor een werkbank.

Maar met een frame met balken rondom en nog een kruis in het midden kom je al een heel eind.

Je kan natuurlijk ook een plaat MDF op het betonplex schroeven zodat je niet zo voorzichtig hoeft te zijn met morsen en doorboren. Na verloop van tijd draai je de plaat MDF nog een keer om en na weer een tijd vervang je hem.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #3
Je heb ook multiplex deuren van 40 mm ,die kunt u ook gebruiken.
 

Black Knight

  • #4
Als je ergens aan een "volle" deur kan geraken, dat is ideaal voor dergelijke zaken.

Zelf hebben we hier (naast een metalen werkbank en tafel) een tafel staan van 1m80 op 1m20 die we gemaakt hebben met 3 cm dik spaanplaat wat we toch hadden liggen, met daaronder enkele stevige kepers geschroefd. Deze plaat staat op 2 stevige metalen schragen zodat we ze kunnen wegnemen als ze in de weg staat in de werkplaats (bv bij grotere constructie). Aanvankelijk dachten we hierop nog een dunne metalen plaat op aan te brengen, maar na 2 jaar op wat vlekken en krassen na nog niets te zien aan deze tafel
 

PapaG

  • #5
Zelf heb ik een werkbank gemaakt van 2ehands multiplex, 4cm. dik, bevestigt op dikke regels (50X120mm.) Buigt nauwelijks door.
Betonplex zou ik niet doen, dit is nl. erg glad, wat lastig is tijdens klussen. Spullen en werkstukken schuiven dan steeds weg...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Mijn werkbank bestaat uit een houten aanrechtblad van 220 cm dat weggegooid zou worden met daarop een hardboardplaat met de ruwe kant naar boven als antislip, drie steunen eronder.
Wanneer nodig vervang ik de hardboardplaat, dat komt bijna niet voor, in 35 jaar 2 keer.
 

Bendebouwer

  • #8
Hoe je het maakt je het.
ik zelf heb het werkblad gemaakt van regelwerk . de regels in de lengte van de bank(4 stuks) heb de twee middelste ongeveer 25 cm uit elkaar gelegt. Het regelwerk aan één kant afgewerkt met een plaat MDF. Zo ontstaat er een goot in het midden. Deze heb ik aan de andere zijde het een plaat afgewerkt.
Zo ontstaat er een werkblad met een goot, In deze goot kan je dan wat gereedschap in leggen en dit gereedschap ligt dan niet in de weg bij een wat groter werkstuk.
Heb al jaren zo bank één keer in de zoveel jaar de MDF platen vervangen en klaar is kees.
succes met het maken van een werkbank
 

Dickklus

  • #9
Heiloklus schreef:
Ik wil graag een ruime en stevige werkbank. Kant en klaar kan ik niks vinden, dus dan maar maken.

Ik zit te denken aan Betonmultiplex 18mm 125x250cm
Is dat stevig genoeg? Of zou ik er dan 2 moeten kopen en op elkaar verlijmen?
is inderdaad wat dun ,maar ligt natuurlijk wel aan de ondersteuning
zelf heb ik hen door midden gedaan en verschroeft verlijmt
maar dan is hij geen 125 meer :?

gr dk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu