Wegspoelend zand rondom schuur bij regen.

Patrickwit

  • #1
Zoals de titel al aangeeft heb ik een probleem rondom mijn schuur.

Situatie:
Woon nu 2 jaar in de woning en merk dat rondom de schuur er diverse gaten vallen.
Tuin is vorig jaar opnieuw betegeld maar ook met de oude bestrating hadden we hier last al leek dit wel minder.
Moet ik wel vertellen dat we naar 60x60 tegels zijn gegaan.

Met het straten is wel nagedacht over afwatering enkel waren we 1 punt vergeten, alles loop naar de poort alleen daar waar de schuur en poort is loop een betonnen fundatie en dus lijkt ons nu dat het water hier niet weg kan.

Met knappe regenbuien zien we gaten ontstaan rondom de schuur en met een stok prik je tevens met gemak door het zand en op sommige plekken zie je dan het water naar boven komen (+/-40cm diep).

Wat al geprobeerd:
We hebben geprobeerd het probleem op de lossen met een drainage pijp (gevlochten).
Helaas heeft dit het probleem niet opgelost.

Wat nu?
Ik zit zelf te denken een aan drainage goot in de gehele breedte en deze vervolgens aan te sluiten om de HWA.
Zou dit het probleem kunnen voorkomen?


Mocht ik info vergeten en wil je meer dan hoor ik dit graag.
 

Patrickwit

  • #2
Na overleg met omgeving (vrienden) besloten om een drainagegoot te plaatsen, materiaal is aanwezig.
Zit enkel even met een stankafsluiter.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Ook hier had je er even bij moeten vertellen dat het om veengrond gaat. Als je hier zand op aanbrengt om het op te hogen, gaat het daarna (door het extra gewicht) extra snel zakken. Ook ontwateren zorgt bij veengrond voor extra zakking.

Zorg er in ieder geval voor dat het regenwater gelijkmatig weg stroomt. Controleer en verander het afschot van de bestrating. Maar normaal gesproken zorgt een beetje water niet voor verzakking. Tenzij het laagje zand onder de tegels echt wegstroomt. Maar dan moet je dat probleem eerst oplossen.

Het is in veengebieden niet ongewoon om terrassen bij woningen ook te onderheien. Wegen en parkeerplaatsen worden soms voorzien van een PS onderlaag, dat valt bij een terras thuis ook te doen. Lokale hoveniers zullen dit wel weten te vertellen.
 

Patrickwit

  • #4
Duidelijk verhaal, en sorry had het even moeten vermelden.

Maar goed mijn oplossing voor een drainage lijkt me geen overbodige luxe aangezien het vaak zakt bij goede regenbuien.
Zat ook te denken aan dampwand tegen de schuur aan?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu