Wateraansluiting in een schuur aanleggen

H@ns

  • #1
In mijn schuur moet een wateraansluiting komen.
De schuur staat achter in de tuin op omgeveer 15 meter van de meterkast.
Ik moet eerst vanuit de meterkast naar de keuken en vandaar af onder de grond naar buiten om ergens in de schuur weer boven te komen.

Ik wil met een thyleenleiding vanaf de keuken naar buiten op 60cm ondergronds.
Welke ommanteling neem ik hiervoor?
Is er een beter alternatief dan thyleen? (ik ben er namelijk niet kapot van, vooral de aansluitingen!)
Zou 15mm volstaan om een goede waterdruk te krijgen over die afstand?
 

Fiesiekus

  • #2
Ik heb zelf een tyleen (of thyleen) waterleiding over 20 m, diam = 28 mm(dacht ik) circa 60 cm diep zonder ommanteling gelegd. Volgens de loodgieter/leverancier is koper echter beter bestand tegen bodemverontreinigingen en verzakking dan thyleen.

Met de aansluitingen (ene kant watermeter, andere kant de hoofdafsluiter in m'n kelder, beide op koper) had ik geen problemen; de loodgieter heeft me blijkbaar kwalitatief goed (en niet goedkoop) spul verkocht.

Het verwerken ging prima, moest twee keer onder de fundering door; en door de meterput; uurtje werk met z'n tweeen. Ik denk dat koper over zo'n lengte meer (koppel)problemen geeft.
 

Gerrit

  • #3
Heb zelf meerdere tyleenleidingen liggen H@ns. Er zijn er die er langer dan 30 jaar inliggen en heb nog nooit problemen gehad.
Voor deze afstand zou ik wel 20 of 22 mm. nemen. Deze maat schijnt per fabrikaat wel eens te verschillen.

Sukses met dit begin.
 

MarcoDezicht

  • #4
Voor het water heb ik even voor je na gekeken wat daar de voorschriften van zijn.

In het kort komt het er op neer, dat als je de leiding een dekking van minimaal 60 cm en het liefst 1 meter, dit in verband met de vorstgrens, legt is dit goed.
Hij moet ruimte hebben voor het geval dat de grond zakt.

Dat hij niet kan afbreken. Verder is de materiaalkeus als volgt.
Kunnen zowel koper als thyleen voor gebruiken.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
 

H@ns

  • #5
Thnx,

Thyleen is misschien toch wel het handigste. Maar die diameter..
Ik moet hem aftappen van een 15 mm koperleiding.
Heeft het dan nog zin om naar 22 over te gaan?
 

MarcoDezicht

  • #6
Nee dat heeft geen zin meer, maar slang 20 heeft een binnendiameter van 16 mm.

Hans dus dit lijkt mij de beste optie.
 

Jacovrie

  • #7
Tussen 15 mm koperbuis een T-stuk 15x1/2"bix15 plaatsen. Via tyleenkoppeling 1/2"buix20 naar tyleen. Tyleen rond 20 is voldoende. Wanneer mogelijk tyleenbuis inderdaad op 1 mtr. diep. Neem wanneer van toepassing vorstvrije kraan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
H@ns, gezien je plannen heb je in de toekomst misschien wel een grotere wateraansluiting nodig, beknibbel dus niet op de dikte van de waterleiding.

Koper in de grond moet altijd ommanteld zijn, je kunt hier wicubuis voor gebruiken.
Heel enkel komt het voor dat een aansluiting van tyleen lekt, bij goede koppelingen heb je daar geen last van.

Veel succes.
 

Gerrit

  • #9
H@ns neemt vast een heel goede kwaliteit :D
Maar gezien jouw plannen zou ik ook liever een wat grotere diameter hebben. Kun je de tyleen niet doortrekken naar de plaats waar de dienstleiding binnenkomt. In de regel dus de meterkast.
 

H@ns

  • #10
Ik lees net dat een beetje vaatwasser (400 V) al een aanvoer van minstens 21 lit/min. nodig heeft.
Denk inderdaad dat ik maar via de meterkast ga..
Hoe zit het eigenlijk met de algehele druk: stel dat ik flink water vraag via een dikke leiding, krijgt die voorrang? En heb ik dan nog genoeg druk op het gewone huiswaterleidingnet?
 

Gerrit

  • #11
Dat zal vooral afhangen van de druk op het leidingnet, maar daar kunnen de loodgieters misschien meer over vertellen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
In beide leidingen zal de druk minder worden, heb je geen geiser dan zal dit weinig problemen opleveren, kan soms wel lastig zijn.
 

Fiesiekus

  • #13
Aansluiting van de tyleenslang in de meterkast (of -put) heeft ook als voordeel dat de koppeling inspecteerbaar blijft. Een wat grotere diameter geeft een veel groter debiet: de leidingdoorsnede neemt toe met het kwadraat van de diameter.

Bovendien maakt het prijstechnisch niet veel uit; thyleen blijft relatief goedkoop en makkelijk te verwerken spul.

Overweeg een afsluiter te plaatsen; bij werkzaamheden aan/in de bedrijfsinstallatie kan je dan afsluiten terwijl thuis gewoon water beschikbaar blijft

Suc6
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Om zoveel mogelijk drukverlies te voorkomen kun je ook kogelkranen plaatsen.

Succes.
 

Fiesiekus

  • #15
Die bedoel ik als afsluiter. Kogelkranen zijn bovendien onderhoudsvrij
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu