Verlichting in hal begane vloer en boven aan trap

Hanckey

  • #1
In ons huis hebben we een lichtpunt onder aan de trap (in de gang) en een lichtpunt boven aan de trap. Het liefst zou ik mbv twee wissel/wissel schakelaars zowel boven als onder allebei de lampen kunnen bedienen met twee wisselschakelingen, zij het niet dat tussen de schakelaar onder en de centraaldoos onder en de centraaldoos onder naar de schakelaar boven een enkele 5/8 buis loopt en er dus maar 5 draden getrokken kunnen worden.



Het beste wat ik zelf kan bedenken is om 1 wisselschakeling (een zogenaamde adersparende) te combineren met een gewone schakeling (licht onder op 1 plaats te bedienen en licht boven op twee plaatsen). Maar ik hoop dat er mensen zijn die een slimme oplossing weten!
 

Fendtgek

  • #2
Dit misschien? Beetje onduidelijk getekend maar zou wel moeten werken toch?
 

Lichtpunt

  • #3
Mis in het onderste schema de fase, de nul en de aarde. Dus 7 draden in de buisleiding tussen de twee centraaldozen.
 

Fendtgek

  • #4
Ik dacht eigenlijk die drie bij de schakelaar in de buurt weg te halen. Dat moet toch eigenlijk daar wel bij in de buurt zijn toch?
 

Hanckey

  • #5
Fendtgek,

Het zou kunnen, alleen moet er naast de inbouwdoos onder ook nog een wcd geplaatst worden en zijn nul (en aarde) ook nodig in de inbouwdoos onder (zoals Lichtpunt al aangeeft). 6 (7) draden in een 5/8 leiding is niet toegestaan.

Zijn er nog andere oplossingen behalve 1 adersparende wisselschakeling en 1 gewone schakeling? Zelf had ik het volgende idee


en dan de aardedraad naar de inbouwdoos onder opofferen. Dan lopen overal maximaal 5 draden en kan ik het licht boven op 2 plaatsen bedienen en het licht onder alleen beneden. Het is niet ideaal, maar wel werkbaar.
 

StefanD

  • #6
Een andere oplossing zou kunnen zijn om draadloos te schakelen. Je kunt dan net zoveel schakelpunten gebruiken als je wilt. Dit is zelfs nog te combineren met een bestaande schakelaar. Je legt het dan aan zoals in je laatste bericht, maar zet achter de schakelaar voor de lamp beneden een draadloze schakelaar. Je kunt dan boven een extra draadloze schakelaar plaatsen om ook het licht beneden te schakelen.

Waarom zou je de aardedraad naar je inbouwdoos opofferen? Die kun je toch gewoon doorlussen van de schakelaar?
 

Hanckey

  • #7
Volgens mij is er geen draadloze mogelijkheid voor een wisselschakeling, maar ik hoor het graag als het anders is.
 

StefanD

  • #8
Zeker wel: een wisselschakeling wordt gebruikt om één lamp door meerdere schakelaars te kunnen bedienen en dat is draadloos juist heel eenvoudig: je hebt één ontvanger die de lamp schakelt en één of meer zenders die je op hetzelfde kanaal als de ontvanger instelt. Je kunt de lamp dan met elk van de zenders aan- en uitschakelen. (en het maakt niet uit of dat er dan 2 of 20 zijn)
 

Hanckey

  • #9
Ik heb even gekeken naar het welbekende draadloze systeem wat enkele bouwmarkten verkopen, maar hierbij is het niet mogelijk om een zender aan te sluiten op een serieschakelaar, tenminste dat is wat ik ervan lees op internet. Misschien dat je me een hint kan geven van een merk dat wel werkt icm een serieschakelaar (evt. via pb) of hoe ik het werkend kan maken.
 

StefanD

  • #10
Klopt. Je moet daarvoor de "mini inbouw dimmer" of "mini inbouw schakelaar" hebben. Deze kun je op een bestaande schakelaar aansluiten (die dan verder nergens meer op aangesloten is).
Je kunt de lamp dan met de bestaande schakelaar én met een willekeurig aantal draadloze schakelaars bedienen.
 

Hanckey

  • #11
Ik neem aan dat je dan ook nog iets moet aansluiten bij de lamp? of is zo'n mini schakelaar al voldoende?
 

StefanD

  • #12
Je hoeft bij de lamp niets aan te sluiten: je haalt de bestaande draden los van de schakelaar en sluit deze aan op de mini schakelaar. Vervolgens sluit je de twee draden die aan de mini-schakelaar zitten aan op de bestaande schakelaar. Da's alles.
 

Hanckey

  • #13
Aha, en dan schakel je dus op een plaats nog steeds met de lichtschakelaar en kan je boven (of onder) dan met een zenderschakelaar of afstandsbediening het licht ook aan en uit zetten. Begrijp ik het zo goed?

Zelf zie ik zo'n afstandsbediening niet zitten (altijd kwijt) en kan ik een zenderschakelaar denk ik niet kwijt in een afdekraam van een ander merk (of wel?). Is er ook een inbouwzender mogelijk of iets dergelijks. Die reageert op een bestaande schakelaar reageert en dat signaal doorstuurt naar de mini-schakelaar?
 

StefanD

  • #14
Helemaal goed.
Je zit inderdaad wel vast aan een losse zender. Je zou in de bouwmarkt moeten proberen of je die ook kunt monteren op een ander afdekraam. (Er zijn zoveel verschillende dat er vast wel één is die past, maar die moet je dan wel weer mooi vinden natuurlijk)
Een losse inbouw-zender is er (nog) niet.
Er zijn overigens nog wel meer systemen (Google eens op X10). Over het algemeen zijn die wel wat duurder.
 

Lichtpunt

  • #15
Bij dat bekende merk kun je dus ook een actor nemen en die inbouwen in de lamp voet. Met twee draadloze muurschakelaars ( die je adresseerd op deze actor) kun je deze lamp dan op willekeurig welke plaats aan en uit schakelen. Ditzelfde kun je dan ook doen bij de andere lamp.
De draadloze muurschakelaars plak je als zijnde een normale schakelaar op de muur. Hoe bedoel je kwijtraken?
Dit lijkt op het al reeds genoemde systeem.
 

StefanD

  • #16
Ik denk kwijtraken in de zin dat je hem ergens neerlegt en later niet meer weet waar dat ook al weer was.... :wink: (Zal betrekking hebben op de losse afstandsbediening en niet degene die je aan de muur schroeft...)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu