Van een rechts- een linksdraaiende deur maken of vice versa

MLA

  • #1
Hallo,

Is het relatief eenvoudig of überhaupt mogelijk om van een rechtsdraaiende jaren '30 paneeldeur een linksdraaiende deur te maken?

Ik ben nl. op zoek naar wat originele deuren in ons huis en vraag me daarbij af of ik daarbij moet opletten welke kant ze opdraaien, of dat het eenvoudig is om de scharnieren te vervangen en daarmee de draairichting aan te passen aan mijn wens.

Overigens wijkt een aangeboden deur vaak een cm in breedte en/of hoogte af, dat valt volgens mij wel goed te zagen bij de dhz-zaak om de hoek.
Maar kan je ook het slot wel zo makkelijk op de juiste hoogte brengen? Waarschijnlijk is dat gewoon een kwestie van het gat in het kozijn op de juiste brengen en niet het slot? (Hiermee mijn eigen vraag al beantwoord voor dit deel ;-))

Graag hoor ik meer hierover.

Bvd,
 

Exiled

  • #2
Het is inderdaad een kwestie van de scharnieren omzetten; dat is niet het meeste werk.

Maar let op dat de schoot van het slot ook omgezet moet worden, of een ander slot erin zetten met de goede draairichting. De vraag is of dat laatste redelijk te doen is, mijn ervaring is dat nieuwere sloten vaak dikker en groter zijn dan hele oude sloten.
 

Wesley015

  • #3
Let ook op hoe de deuren zijn afgepast.
Meestal in de oude huizen zijn ze schots en scheef.
 

MLA

  • #4
Kan je dat het beste meten door een winkelhaak op de hoeken te houden om te zien of deze 90 graden zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ook door de deuren diagonaal op te meten kunt u snel zien of ze haaks zijn.
 

Sjaan Smit

  • #6
En of je eigen kozijnen wel haaks zijn...Zaag ook niet aan een kant wat af want dat ziet er ook niet uit ivm met je panelen...
 

MLA

  • #7
Er vanuit gaande dat ze haaks zijn, zoek ik deuren die niet meer dan 2-3 cm breder zijn dan ik nodig heb. Om ze op maat te maken zaag ik er dan aan iedere zijde evenveel af, anders zou een paneel vor het oog teveel naar links of rechts komen.

Maar daarbij bedacht ik mij al weer dat het gat van de deurkruk ook mee moet verplaatsen, nl. dieper de deur in, en of daar dan nog voldoende ruimte voor is, is maar de vraag.

Het is zo eenvoudig allemaal nog niet en er komt meer bij kijken dan ik in eerste instantie dacht.

Beste dus om een pasklare deur te zoeken! :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu