Tweedehands vloerdelen schuren of schaven (evt. met glas)

Jenneke

  • #1
Ik heb een vloer gelegd van 50m2 van tweedehands vloerdelen.

Kenmerken van de vloer:
  • De vloer is in nogal slechte staat, veel gaatjes (schroeven en spijkers heb ik verwijderd), niet egaal.
  • Er zit geen lak op, volgens mij is het ooit gebruikt als ondervloer.
  • Het hout is 2cm dik, planken van 9 cm breed.
  • Volgens de verkoper was het licht grenen, maar het lijkt erg op vurenhout.
Het is op twee hoog dus de vloer moest zwevend gelegd worden, hetgeen betekent dat de vloer hier en daar 'danst'. Zelf vind ik dit niet zo erg, maar de parketschuurmachine die ik gehuurd had wel.

Ik heb een stukje proberen te schuren maar door kleine hoogteverschillen is dit nogal lastig, de machine heb ik dus maar teruggebracht. Nu hoorde ik dat het ook mogelijk is om de vloer met stukjes glas (halve maantjes) te schaven.

Is dit in mijn geval misschien een betere oplossing?
Is dit een ingewikkelde klus, en zo nee, hoe gaat het in zijn werk?

Ik moet op zeer korte termijn de vloer afgewerkt hebben en ik heb een klein budget.

Advies wordt erg op prijs gesteld!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik heb eens een gelakte deur met stukjes glas afgekrabt.
Gaat ontzettend mooi, maar het is een enorme klus.

Als je zelf glas kunt snijden, maak je de reepjes zelf van een (oude) ruit, anders laat je ze even snijden bij een glashandel.

Je maakt steeds reepjes van ca 3 - 4 cm breed, die iets rond lopen, dwz dat de lijn waarmee je de snijder over het glas haalt, iets gebogen is in plaats van recht.

In de andere richting snij je gewoon recht, een patroon van ca 8 - 10 cm lengte. Je snijdt dus de hele plaat in reepjes van ca 4 x 10 cm, waarbij die reepjes in de lengte iets bol (en aan de andere zijde dus iets hol) lopen.

Die breek je eerst langs de rechte sneden, zodat je stroken hebt van ca 10 cm breed, daarna de strookjes een voor een afbreken tot alle strookjes klaar zijn.

Doordat de kanten iets bol zijn ipv recht, loop je minder risico dat je krassen krijgt in het hout.

Hiermee kun je nu het hout krabben, door zo'n strook tussen je vingers te houden (scherpe zijkant, klustape erop en/of handschoenen) en het over het hout te halen, steeds in één richting (naar je toe gaat het beste).

Het is een vreselijke klus, zeker voor zo'n oppervlak, maar heel goedkoop, zeker als je het glas ergens bij sloop kunt krijgen (gemeentewerf?) en zelf snijdt.

Of dit nou echt dé oplossing is? Ik zou zeggen, snij eens een paar strookjes, en probeer het eens. Het lijkt me niet dat je hier snel mee klaar bent, maar het is een manier.
50 m² zo afkrabben, 't is nogal wat!

Snijpatroon, de ronde lijnen zijn overdreven, om het beter te laten uitkomen:

 

EdP

  • #3
Stukjes glas kun je wel gebruiken als verfkrabber, maar als schaaf ... :?:

Dat lijkt mij niet te doen met glas, ik denk juist eerder aan een schuurmachine. Wat voor een had je gehuurd? Zo'n rol of eentje met 3 schuurschijven? Dat laatste schijnt wat eenvoudiger te bedienen te zijn voor onervaren parketschuurders.

Vraag maar eens naar een Woodboy.
Hier is een plaatje van zo'n ding:



Maar misschien heeft H@ns nog een slimme suggestie.
 

H@ns

  • #4
Ik ben niet zo kapot van die "glas methode"
Niet dat het niet werkt of zo maar je hebt toch een vlijmscherp mesachtig ding in je handen. Even uitschieten op een noest en het is heel erg AUW!

Er is echter een speciaal gereedschap voor dit soort werk genaamd: schraapstaal.


Je kunt er ook een makkelijke houder voor gebruiken:


Of een zogenaamde Amerikaanse schraper gebruiken die al in een houder is gevat.


Het werk als een soort mini schaafje, het haalt dus krullen van je hout een geen stof.
Het scherp maken of "aanzetten" is even oefenenen maar niet echt moeilijk.
Het schraapstaal wordt met een zoete (fijne) vijl vlak gevijld en daarna met een zachte wetsteen gewet zodat alle groefjes van het vijlen er uit zijn. Hierna wordt het staal "aangezet", met een aanzetstaal of met de platte kant van een beitel en ontstaat er een vlijmscherpe snede die vrij is van bramen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
H@ns schreef:
Ik ben niet zo kapot van die "glas methode"
Niet dat het niet werkt of zo maar je hebt toch een vlijmscherp mesachtig ding in je handen. Even uitschieten op een noest en het is heel erg AUW!
Helemaal mee eens, hoor H@ns!

Ik gebruik de glasmethode ook al jaren niet meer, maar er werd naar gevraagd dus gaf ik een beschrijving...
Het is inderdaad best wel link, daarom is het minste wat je moet doen het afplakken van de randen met klustape. Maar dan nog: je ontkomt niet aan sneetjes en groeven in je handen, om van erger niet te spreken.

Als een andere methode bruikbaar lijkt moet je die zeer zeker eerst proberen!
 

Jenneke

  • #6
Ik ga toch maar weer schuren geloof ik... Woodboy of parketschuurmachine, het lijkt me toch een stuk sneller en eenvoudiger.

In ieder geval heel erg bedankt voor de tips!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu