Zolder maken over volledige lengte van garage

Tymonkanters

  • #1
Goedemiddag allen,
Op het moment ben ik een garage aan het bouwen van 6,10m bij 5,10 m met een puntdak. buitenwerks met een spouwmuur van 10cm , de binnenmuur wordt kalkzandsteen. Tijdens het bouwen kreeg ik het heldere idee om over de hele lengte een zolder te maken van ca 1,40 m breed, (de rest van de breedte heb ik nodig voor de bus van mijn werk die binnen moet staan). Mij lijkt het makkelijkste om over de hele lengte een h- (of I?) balk te leggen en daar tussen houten balken die bevestigd worden aan de muur, en die af te werken met houten platen, maar ik wil eigenlijk geen staander onder het zoldertje, welk soort balk kan ik dan het beste nemen? heb al van alles gelezen, maar ook van alles verschillends gezien!
 

Millew

  • #2
Het hangt er natuurlijk ook van af wat er op komt en wat je nog acceptabel vind aan doorbuiging.

Als je rekent met een nuttige vloerbelasting van 70 kg/m2 (gebruikelijk voor vlieringen) dan heb je qua sterkte aan een IPE100 al genoeg. Deze buigt echter wel 38 mm door in het midden als de vloer volledig belast is met die 70 kg/m2.
Een IPE180 heeft in hetzelfde geval een doorbuiging van 6 mm en een IPE140 komt op 13 mm.
En als je het wil zoeken in HEA profielen, dan zou een HEA140 een goede keus zijn met een doorbuiging van 8 mm.
HE profielen hebben het voordeel dat er een grotere opleglengte voor de houten balkjes beschikbaar is en de hoogte wat lager kan zijn bij vergelijkbare stijfheid. Nadeel is dat het eigen gewicht groter is.

Hierbij is rekening gehouden met een eigen gewicht van 20 kg/m2 voor de houten vloer, alsmede het eigen gewicht van de stalen balk en dat de balk de grootste lengte overspant.

Verder moet je bedenken dat bij een stalen balk op metselwerk een minimale opleglengte van 150 mm wordt voorgeschreven.
 

Tinus B

  • #3
Om het doorbuigen tegen te gaan zou je het zoldertje ook mede kunnen ophangen aan het dak. Natuurlijk moet het dak het aankunnen, maar je kunt wel weer lichtere stelen I of H binten gebruiken.
 

Millew

  • #4
Daar had ik ook aan gedacht. Maar dan verplaats je het probleem naar het dak.
Misschien is het wel mogelijk om een spant te ontwerpen dat de vliering in het midden kan dragen, maar voldoende vrije doorgang heeft voor de bus.
 

Tymonkanters

  • #5
Er staat een spant van hea 160 (de staanders en de dragende delen vanhet dak), dus je bedoelt eigenlijk om er een soort van trekstang tussen te plaatsen?
 

Millew

  • #6
Dan zal het spant daarvoor wel voldoende draagkracht moeten hebben.
Bij volledige belasting van de vliering met 70 kg/m2 komt er in de trekstang 385 kg trekkracht.
Door deze kracht komt er in de schuine balk een extra buigend moment.

Je kan dat omzeilen door het als volgt te doen:


Hierdoor komt er voornamelijk extra normaalkracht in het spant. Doorgaans is dat geen probleem.
De trekkracht in de twee trekstangen kan je grafisch bepalen door een krachtenschema op schaal te tekenen, waarbij je de hoek van de schuine trekstang overneemt in het schema.

Leg het anders voor aan diegene die het spant heeft uitgerekend/geleverd.
 

Tymonkanters

  • #7
Klinkt goed, ik denk alleen dat ik die schuine zijde niet ga redden, ivm het raken van het dak van mijn bus,
nu is het wel zo, dat de staanders van de constructie hea160 en de dwarsbalken hea140 op tekening zijn, maar ik heb ze beide hea160 uit laten voeren, het prijsverschil was nl minimaal. dus dan zou t misschien ook kunnen dat ik die stang recht naar boven laat lopen?
 

Millew

  • #8
Dat zou best wel eens kunnen. Een HE160 is ca. 40% sterker en ca. 60% stijver dan een HE140.
Maar laat het even doorrekenen door de persoon die ook het spant heeft berekend.
 

Tymonkanters

  • #9
Top, ik ben helemaal op de hoogte, ik ga t aan de constructeur voorleggen. bedankt voor alle reactie's
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu