Zolder isoleren zonder buitenfolie: risico of toch binnenuit op dakbeschot?

Beste klussers,


Ik lees al veel adviezen op het forum, maar helaas nog geen die echt op onze situatie aansluit.


We hebben een klushuis gekocht uit 1965. De enige isolatie bestond uit strak plastic tegen het dakbeschot met daarover piepschuim. Op advies hebben we dat plastic direct verwijderd om vochtproblemen te voorkomen.


Nu zitten we in de opbouwfase. Een dakkapel zit er voorlopig niet in vanwege het budget, maar we willen de zolder wel alvast isoleren met glaswol (17 cm dik).
Wanneer we in de toekomst een dakkapel laten plaatsen, zou het een overweging kunnen zijn, maar het dak is prima, geen problematiek momenteel, in verleden bij de schoorsteen een lek geweest die is gerepareerd. Echter staat een dakrenovatie niet direct op de planning.

Wij vermoeden dat er geen dampopen folie onder de tengels en dakpannen is aangebracht We moeten dit nog definitief controleren, echter zijn we geen helden om het dak op te gaan. Eventueel een manier om dat van binnen uit te kunnen doen zijn tips ook welkom voor.
Volgens veel adviezen hier lees ik dat zo’n folie normaal gesproken wel aanwezig moet zijn, direct op het dakbeschot onder de pannen. Gezien de afwezigheid hiervan, is het dan handig om toch deze folie van binnen uit te plaatsen? Direct onder het dakbeschot?




Onze keuzes komen nu neer op het volgende:


  • Optie 1: Glaswol plaatsen, aan de warme kant afwerken met een dampremmende folie → Kan deze aanpak in de tussentijd voor schimmel- of vochtproblemen zorgen? Stel we gaan geen dampopen folie aanbrengen binnen nu en 10 jaar?
  • Optie 2: Aan de binnenkant, direct op het dakbeschot, een dampopen folie (bijv. Miofol blauw) aanbrengen, daartegen 17 cm glaswol, vervolgens aan de binnenkant een dampremmende folie en afwerken met OSB + gipsplaten.
    → De zorg hierbij: als je een dampopen folie direct op het hout aanbrengt, creëer je dan niet hetzelfde probleem als bij de vorige bewoner, die plastic (waarschijnlijk tafelzeil) had gebruikt? Kan dat alsnog vocht vasthouden?

Kortom:

  • Wat gebeurt er als je geen dampopen folie direct onder de pannen op het dakbeschot hebt, maar wel gaat isoleren? Kan dat kwaad?
  • Wat zijn de gevolgen als je nu folie aan de binnenkant plaatst en later bij een dakrenovatie ook nog folie aan de buitenkant van het dakbeschot aanbrengt?

Alle tips of ervaringen zijn welkom!




Schematische tekening van de opties:
Scherm_afbeelding 2025-08-13 om 08.58.35.png
Schermafbeelding 2025-08-13 om 09.10.28.png






IMG_7600.jpg
Nieuw project (64).png
 
Laatst bewerkt:
Optie 1: Glaswol plaatsen, aan de warme kant afwerken met een dampremmende folie → Kan deze aanpak in de tussentijd voor schimmel- of vochtproblemen zorgen? Stel we gaan geen dampopen folie aanbrengen binnen nu en 10 jaar?
Dit is de juiste oplossing, ook ivm het terugbrengen van luchtlekken via het dak en houtrot door condensatie van warme lucht.

  • Wat gebeurt er als je geen dampopen folie direct onder de pannen op het dakbeschot hebt, maar wel gaat isoleren? Kan dat kwaad?
Risico bij lekkage: Alles onder het dak wordt nat. Dus dampopen folie onder de pannen is eigenlijk een zeer goede verzekering...
 
@Walker Dankjewel voor je bericht.
Dan rest ons niets anders dan nu glaswol te plaatsen, zonder dampopen folie onder het dakbeschot, wel met damp remmend vanuit binnen en zo snel mogelijk alsnog dampopen folie te laten aanbrengen onder de tengels op het dak desnoods zonder direct de dakkapel te plaatsen.
 
Hoe dik was dat piepschuim.
Van buiten naar binnen dakbeschot, dat plastic en piepschuim. Had die piepschuim nog iets van afwerking of was het piepschuim naakt dus wit.

Gezien de afwezigheid hiervan, is het dan handig om toch deze folie van binnen uit te plaatsen? Direct onder het dakbeschot?
Dat is niet optimaal. Zijn de pannen nog in orde is de kans klein dat er water voorbij de pannen kan komen.
Stuifsneeuw hebben ook al jaren niet meer gezien. Werkt ook in het voordeel dat je dakbeschot nat gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
@wgb Het piepschuim was ongeveer 2 tot 3 cm dik. Eerst is er plastic (lijkend op tafelzeil) direct tegen het dakbeschot geniet, zonder afplakken van naden. Daarna was de piepschuim aangebracht. Hierop hebben ze direct dunne platen van karton/zachtboard-achtig materiaal geplaatst. Het waren geen gipsplaten, want ze waren extreem dun en leken af gewerkt met structuurverf.
 
Kijk ik naar de foto van het dakbeschot ziet dat er normaal uit en heeft het gefunctioneerd ondanks een verkeerde plaatsing van dat plastic. Wellicht waren die materialen en de verf dampremmend genoeg. Wat veel invloed heeft waar dienden de zolder voor. Staat er verwarming.
 
@wgb er stond inderdaad een verwarming. En er zal ook weer een nieuwe geplaatst gaan worden, dus er is de mogelijkheid om te verwarmen. Daarnaast zijn er kiepraampjes (zonder ventilatie roosters) maar dus ook de mogelijkheid te ventileren.

Vroeger was het een speelruimte, de bewoonster was eerste bewoner. En de kinderen hadden daar een hobby ruimte. In de laatste jaren leek de zolder niet meer gebruikt te worden, anders dan dat er een CV aanwezig was. Dus waarschijnlijk geluk in de wijze dat de plaatsing was gedaan, dat er toch niet veel problematiek was, op een schoorsteenlek na die uiteindelijk is ontdekt.
 
Sommige diktes in je simulatie kloppen niet, dakbeschot van 0,5 mm lijkt me wat dun en dakpannen van 103mm een beetje dik. Maakt voor de uitslag niet zoveel uit in dit geval.
Wat wel uitmaakt is dat de balken niet in de glaswol zitten.

Folie tussen dakpannen en dakbeschot is fijn, maar veel werk om te plaatsen. De dakpannen moeten eraf en de panlatten ook.

Kijk eerst of er niet al wat zit. Er kan ook een dampdichte laag zitten en dan moet je wat aanpassen aan de binnenzijde. Een standaard damp remmende folie is de mogelijk niet voldoende.

Vanaf binnen kijken: zit er ergens een gat / dakdoorvoer / kier tussen planken of zoiets?
 
@Jackd dank voor je feedback.
Ik heb een standaard calculator gepakt van https://www.ubakus.de
Ik heb gebruikgemaakt van de standaard calculator op https://www.ubakus.de.


Het lijkt erop dat ze de dakpannen meten vanaf het hoogste punt. Ik vond de opgegeven dikte al vrij fors inderdaad, maar vermoed nu dat het gaat om de afstand vanaf de bolling tot het laagste punt. Wanneer ik dit aanpas, krijg ik een foutmelding. En dakbeschot, goed gespot! Even over het hoofd gezien, dank!


We zullen inderdaad nog verder zoeken. Tot nu toe hebben we geen kier gevonden (op stahoogte). Mogelijk kunnen we bij de nieuw geplaatste ventilatiebuis iets ontdekken, of de vakman die deze heeft gezet vragen of hij iets is tegengekomen.

Met betrekking tot de aanpassing: bedoel je de dampdichte laag aan de warme zijde (waar we OSB en platen overheen plaatsen)? Wij hadden hiervoor de MIOFOL® 125S – gewapende dampremmende folie met bijbehorende tape in gedachten. Of adviseer je nog extra op een andere plek in de constructie een dampdichte laag ?

Dank!
 
Als er buiten niks zit, of buiten een dampopen folie, dan is een dampremmende / dampdichte folie aan de binnenkant goed. (we doen niet aan merkadvies, maar die is dus ook goed)

Als er buiten wel iets zit dat dampdickt is, dan is er mogelijk een klimaatfolie nodig.
Dat is duurder, maar dan moet de opbouw aan de binnekant ook iets anders en dat kost een paar cm ruimte. De 1e situatie heeft de voorkeur, maar wel eerst buiten kijken dus.
Heb je geen dappere buurman/jongen die op een ladder wil kijken?

Eén dampdichte laag is voldoende. Twee is niet goed, dan kan je juist weer vocht gaan opsluiten.

ps. ubakus gebruik ik ook, die balk erin verwerken is eenvoudig, achter de isolatie staat een hokje, als je aan vinkt komen er boven in de isolatie te zitten.
Hier maakt dat wat vocht betreft geen verschil,
alleen de isolatiewaarde wordt iets realistischer, maar omdat er hier maar weinig balken zitten is dat verschil ook niet zo groot.

pps. let nog even op dat het huidige rachelwerk misschien wat te licht is (te dun) Vooral aan het plafond.
 
@Jackd snap dat dat niet mag. Toevallig kwamen we die overal tegen, dus dachten we: dat zal vast prima zijn.


Goed dat je het aangeeft, dan gaan we toch maar kijken of we een dappere bekende kunnen vinden :-) Helaas is de vakman die nu bezig is ook geen fan van hoogtes, haha!


We gaan dit in ieder geval vooraf controleren, want we willen natuurlijk geen vocht insluiten.


De rachels hebben we inmiddels verwijderd; die gaan we opnieuw plaatsen. Toevallig nieuwe vuren rachels liggen van 18×48 mm.


In het plafond van de slaapkamers (waar we 9 mm OSB gebruiken i.v.m. het ophangen van gordijnen, met daarover Fermacell 10mm) zit 18×32 mm op 30 cm afstand.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan