Zolder isoleren met pur schuim

Petervermeer

  • #1
Hallo,

ik heb een behoorlijk grote zolder die ik wil ombouwen tot slaapkamer.

Het betreft een zolder van 100m2 die 4.5 meter hoog is.

nu zit ik alleen met het probleem, dat het enorm tocht op zolder.
in de winter is het er ijskoud.

door de muren naar de buren zitten gaten en scheuren waardoor je de zolder van de buren kan bekijken.

Nu wou ik de gehele zolder dus inclusief de muren met pur schuim isoleren. En daarna afwerken met gipsplaten. Ik had een dikte van ongeveer 3 cm in gedachte.

Een aantal offertes kom ik aan ruim 20 euro de vierkante meter als ik dit pur schuim door een bedrijf laat spuiten.

Nu vroeg ik mij af of er mogelijkheden zijn, om zelf de muren en het dak met pur schuim te bespuiten. Nu bedoel ik natuurlijk niet de gewone pur schuim spuitbussen van de bouwmarkt. want dan ben ik een eeuwigheid verder.

Heeft er iemand ervaring met van die grote vaten 2 componenten pur schuim, of weet iemand waar ik deze kan kopen? Het betreft een soort van gasfles formaat bussen. Die samen met 2 slangen aan elkaar komen, en zo tegen de muur of het plafond kunnen worden gespoten.

mijn dank is groot...
 

Remco de prutser

  • #2
Je kan ook overwegen je zolder te isoleren met platen (PIR ofr PUR platen).
Deze kan je met een bus PUR schuim tegen het dak plakken. Heb ik zelf ook gedaan, bussen PUR voor €2.85 gehaald en PIR platen tegenaan geplakt en het is nu lekker op zolder, en stil ook.
 

Petervermeer

  • #3
Bedankt voor je reactie.

Dat had ik allereerst ook overwogen. Maar ik wil echt de kieren en gaten ook dichtgooien. En met name die naar de buren :)

ik ben bang dat als ik het met platen doe, er toch nog lucht naar binnen kan.
 

Doe-het-lekker-zelf

  • #4
En als je gaat isoleren, zou ik dikker isoleren dan 3cm, nu je toch bezig bent. Bij PIR/PUR zou ik toch snel voor minimaal 5 of 6 cm gaan, zou je minerale wol gebruiken zou ik voor minimaal 8cm gaan.
En zo op de foto te zien heb je er de ruimte wel voor.

En als je zelf platen (PIR/PUR/Minerale wol) plaatst, en je doet dat nauwkeurig dan is het echt wel dicht. Wil je het afwerken met gipsplaten oid, dan zul je toch ook iets van een rachelwerk moeten plaatsen om de gipsplaten te kunnen plaatsen, kan je er net zo goed zelf platen tussen zetten.
 

Remco de prutser

  • #5
Ik heb zelf 10cm dikke PIR platen met alufolie erop gebruikt en goed met PUR op de naden de boel dicht gemaakt bij het plaatsen. Je spuit de PUR, je drukt de plaat tegen het dak en zet er een latje onder om te stutten, na een half uur hangt het en gaat hte niet meer los. Komt bij mij geen zuchtje tocht meer door, terwijl het altijd waaide bij mij op zolder. Heb dus het idee dat het aardig dicht zit zo. Zo'n muur had ik ook, daar heb ik eerst de gaten en kieren met PUR dicht gespoten.

Als je trouwens wilt weten hoe goed het isoleert, kan je dat uitrekenen.
Warmte weerstand R = Dikte / lambda

Hoe lager lamda en hoe hoger dikte hoe beter. Lamdar is voor glaswol 0,035 voor EPS 0,036 en voor PIR 0,023

Ik geloof dat tegtenwoordig de norm voor dakkapellen e.d. op 2,5 ligt, je zou dan 6cm dik PIR of 9cm glaswol moeten gebruiken om hetzelfde effect te bereiken.
 

Pirke

  • #6
Echt een gave zolder. Zo,n voetbalslaapkamer wil ik ook.
Kun je de kieren niet dichtpurren?
Als je voor pir/pur platen zou kiezen moeten die eigenlijk wel los blijven van je dakbeschot + dat daartussen ventilatie moet zijn. Anders kunnen je balken en beschot gaan rotten.
Over je vraag met die pur spuitmethode kan ik je niet verder helpen. ga eens bij een verhuurder kijken zou ik zeggen.

Persoonlijk zou ik de balken en vooral het dakbeschot dat je nu ziet niet onder willen stoppen...maar behouden. Is wel zo rustiek. Ik zou kijken of het dak aan de buitenzijde geïsoleerd kan worden. Maar dat zal wel niet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Pirke schreef:
Als je voor pir/pur platen zou kiezen moeten die eigenlijk wel los blijven van je dakbeschot + dat daartussen ventilatie moet zijn. Anders kunnen je balken en beschot gaan rotten.
Daar ben ik weer, hoe groot diep moet de spouw voor de ventilatie zijn en hoeveel gaten moeten er komen en hoe groot moeten die gaten dan zijn. :wink:
 

Doe-het-lekker-zelf

  • #8
Pirke schreef:
Persoonlijk zou ik de balken en vooral het dakbeschot dat je nu ziet niet onder willen stoppen...maar behouden. Is wel zo rustiek. Ik zou kijken of het dak aan de buitenzijde geïsoleerd kan worden. Maar dat zal wel niet.
Kan in veel gevallen wel, maar zal in elk geval meer arbeidsintensief en dus duurder zijn dan isoleren aan binnenzijde.
 

Pirke

  • #9
Je zou een minimum plaatdikte van 8 cm pur/pir moeten hebben. Voor minder zou ik het niet doen. Beter 10cm. Als je de gording ook in het zicht wil houden (zoveel mogelijk) schat ik in dat in jou situatie 5 cm luchtspouw het maximum is. Wat ook prima kan werken schat ik. Je houd dan c.a. 10 cm van de gording in het zicht. Vanuitgaande dat die 25 cm is.

Ik persoonlijk zou starten met om de drie/vier meter bijna bovenin de nok, boven de gording, net onder de gording en onderin het dakbeschot een gat van rond 30mm te boren. Daarbij het lattenwerk aan binnenzijde te spatieren om werveling en doorstroming te garanderen (Of een sleuf met dezelfde capaciteit). .

Maar wat Tiho hieronder al zegt wordt dit idd een pokkenkarwei. Met een sporenkap werk dit ideaal. Als het klopt dat dampopen folie toereikend is moet je dat maar eens onderzoeken.
 

Tiho

  • #10
Wat een werk zeg. De ts zegt dat het heel erg tocht. Dampopen genoeg aan de buitenkant zou ik zeggen. Niks Spouw nergens voor nodig.
 

Pirke

  • #11
@Tiho : kan hij dan zijn sandwichplaten direct tegen de dampopen folie vastpurren/spijkeren door het dakbeschot heen?

Ik denk het niet....dus dan moet hij toch een regelwerk aanbrengen. Of zie ik dat fout?
Indien het antwoord nee is, is een luchtspouw maken niet eens zo veel werk meer. Vergeet niet dat hij toch het hout moet aanbrengen voor het vastzetten van gipsplaten. Maar misschien maak ik een denkfout, dan hoor ik het wel .
 

Tiho

  • #12
Er kan toch gewoon een regelwerk op 100mm vanaf het dakbeschot? Dan de platen rechtstreeks ertegen. De dampopen folie zou ik persoonlijk ook achterwege laten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu