Zelf heipalen maken

Achter mijn huis (geen toegang van de openbare weg) stond een aanbouw. Dit was een amateur aanbouw van hout welke in de jaren 90 zwart was gezet. De aanbouw stond ook niet eens op de bouwtekening. Er waren verschillende problemen met de aanbouw. 1 probleem was dat het 4 centimeter gezakt was (aan 1 kant). De afwatering moest dus eerst omhoog voordat het afgevoerd kon worden.

Ik heb deze hele aanbouw gesloopt, inclusief de fundering. Het viel mij op dat de vorstrand van de fundering maar voor de helft was. Hiermee bedoel ik dat tegen het huis en de garage geen vorstrand zat. In principe is dit ook niet nodig, maar het zorgt er wel voor dat het gewicht heel erg oneven verdeeld is en dat de aanbouw daarom juist ook scheef is gezakt. Er zaten geen palen onder.

Ik ben nu de fundering aan het uitgraven. in 1 groot vierkant greppels van 60 centimeter diep. Let op: Alles gebeurd met de hand omdat om deze plek geen materieel kan komen. De enige toegang is via de garage door een deurtje van 80cm breed. Mijn tuin heeft geen achteruitgang omdat alle huizen de tuinen naar elkaar toe hebben.
Nu wil ik dus beginnen met de palen. Ik heb natuurlijk al een beetje gegoogled. De palen moeten 3 meter diep omdat je dan op zand komt. Het is hier echt polder kleigrond. Iemand uit de straat is aannemer en heeft zijn aanbouw ook op 3 meter buispalen gezet. Het moet dus goed zijn om ze op 3 meter te houden.
  • Schroefpalen: Ik zie geen schroefpalen welke lang genoeg gaan zijn. Max is volgens mij 2 meter en het word ook nog eens een stuk duurder als je voor de langere schroefpalen gaat.
  • Buispalen. Dit is een optie alleen moet ik de buis in de grond krijgen zonder zwaar materieel.

Nu had ik een idee en ik wil kijken hoe jullie hier over denken:
Ik heb een grondboor welke oneindig lang is (20 meter). De diameter van de boor is ongeveer 30 centimeter. Ik had deze gebruikt voor het maken van een waterpuls in mijn tuin. Ik kan eventueel een andere kop bestellen met een andere diameter als nodig.

Mijn plan:
  • Een gat boren naar de 3 meter. Ik weet uit ervaring dat het grondwater meestal ook op 3 meter zit. Waarschijnlijk wel pas aan het einde van de zomer. Als het grondwater hoger zit dan word boren heel erg lastig/onmogelijk. Het is naar mijn idee dus cruciaal om de palen in de juiste tijd van het jaar te zetten.
  • Een PVC buis met dezelfde diameter in het gat duwen. Ik zorg dat deze aan de onderkant dicht is
  • Ik doe er zelf wapening in.
  • Ik stort beton in de buis.
  • Ik zorg dat de buis uit uitsteekt en later slijp ik het plastic weg tot aan de onderkant van de fundering. Op deze manier stort ik de paal later in de fundering.


Wat is jullie mening? Zou dit kunnen werken en waarom wel/niet?
 
Er komt een aan- of uitbouw op te staan?
Je kunt niet verdichten, er geen lucht uit krijgen, normaal is de wapening volgens mij gespannen? In een fabriek voldoen ze aan normen en is er kwaliteitscontrole, bij jou niet... Volgens mij krijg je "Turkse toestanden" (zie: hoe ze daar bouwen en de gevolgen bij bijv. een aardbeving). Ik ben geen specialist op dit gebied, maar alles in me zegt dat je hier niet aan moet beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil een lange trilnaald huren. Ik las dat gespannen wapening alleen bestaat omdat palen de grond in geslagen worden, en ook voor het vervoer. Ik begreep dat als het eenmaal 'zit', er geen gespannen wapening nodig is. Je ziet het ook bij metalen buispalen.

De kwaliteitscontrole blijft een heikel punt, helemaal eens met dat
 
Een constructeur rekent alles door en bepaalt wat je nodig hebt. Misschien is er ook een sondering nodig. Hoe laat je aan de gemeente, een verzekeraar of een toekomstige koper van het huis zien dat je palen voldoen?
 
In o.a. Amsterdam doen ze dit in kelders, kleine funderingsmachine gaan dan door kleine openingen. Ik weet niet o 80 genoeg is, maar dat is op te zoeken. Met een kraan over het huis heen is een andere (dure) optie.
Een mini graver kan door een 80cm deur.

Zonder verder zelf verstand van paal funderingen te hebben, zet je in dit plan de palen op het zand. Geen idee of dat goed genoeg is. Hang er vast ook vanaf wat er aan aanbouw opkomt. HSB met plat dak is wat anders dan stenen, betonnen vloeren en 2 verdiepingen.
 
Het zijn geen heipalen maar boorpalen, deze moeten minimaal 50 cm in de vaste laag staan.
Een gesloten buis krijg je niet in het water naar beneden gedrukt, maar beton kan je prima onder water storten.
Een mini heistelling kan door een deur, anders met een kraan over het huis zetten.
Paallengte bepaal je aan de hand van een sondering, bijvoorbeeld van de bouw van je huis of als je geluk hebt, kan je er een vinden op dinoloket.
3 meter of dieper boren met een handboor is een behoorlijke uitdaging, vooral het omhoog halen van de boor.
 
Het word een aanbouw met plat dak. Ik wil het zo licht als mogelijk houden om verzakking te voorkomen. Wel geisoleerd. Eigenlijk alleen gips binnenwanden en 1 zijde word een buitenwand. Het grootste deel van die wand word raam/schuifdeur. Ik denk dat ik het kleine stuk dat overblijft laat metselen met rode stenen, maar veel gewicht zal dit niet zijn.

De vorige fundering was dus 4cm verzakt over een tijd van 30 jaar. Het was scheef verzakt omdat het gewicht ook scheef verdeeld was. Ik wil het zo maken dat wanneer hij zakt, in zijn geheel zakt. Ook los van de bestaande fundering, door er bijvoorbeeld een laagje tempex tussen te doen.

@Rola Als het zand op 3 meter zit, zou jij dus aanraden om 3.5 meter diep te gaan met de palen?

Een grote kraan inhuren gaat hem niet worden. De kosten moeten beperkt blijven en fysieke arbeid geven wij niet om. Ik heb al ongeveer 10 aanhangers handmatig afgevoerd met puin, hout en grond.
 
een heimachine om stalenbuispaken te heien is in zijn simpelste vorm een driepoot en een motorlier
die kan makkelijk door een deur van 80
Het aanvoeren van het heiblok is het zwaarste deel van de klus.
zorg voor een sondering en palen die lang genoeg zijn.

je kan beter eerst een paar jaar een goedkoop zeiltje op de vloer leggen dan bezuinigen op de fundering.
en naar 10 jaar tot de conclusie komen dat je net zo goed de oude uitbouw had kunnen handhaven
 
@Boertje125 daar heb je helemaal gelijk in. Zo is het uiteindelijk wel.

Het erin slaan van de buispalen veroorzaak wel aardig wat trillingen. Het zal vlak tegen mijn huis, garage en aanbouw van de buren zijn. Gaat dit geen problemen veroorzaken?

Bij de vorige aanbouw heeft die aannemer destijds met lomp geweld de afwatering door de muur gebeund. Er zit een gat van ongeveer 40 centimeter. Ook een scheur in de fundering. Dit was voordat ik het huis in bezit had.
 
1000003225.jpg
 
Je huis staat toch ook op palen?
Stalen buispalen hei je inwendig en niet vanaf boven. Dat scheelt behoorlijk in de trillingen.
Heb je een sondering of heeft Google het paalpuntniveau bepaald?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan