Zelf heipalen maken

Achter mijn huis (geen toegang van de openbare weg) stond een aanbouw. Dit was een amateur aanbouw van hout welke in de jaren 90 zwart was gezet. De aanbouw stond ook niet eens op de bouwtekening. Er waren verschillende problemen met de aanbouw. 1 probleem was dat het 4 centimeter gezakt was (aan 1 kant). De afwatering moest dus eerst omhoog voordat het afgevoerd kon worden.

Ik heb deze hele aanbouw gesloopt, inclusief de fundering. Het viel mij op dat de vorstrand van de fundering maar voor de helft was. Hiermee bedoel ik dat tegen het huis en de garage geen vorstrand zat. In principe is dit ook niet nodig, maar het zorgt er wel voor dat het gewicht heel erg oneven verdeeld is en dat de aanbouw daarom juist ook scheef is gezakt. Er zaten geen palen onder.

Ik ben nu de fundering aan het uitgraven. in 1 groot vierkant greppels van 60 centimeter diep. Let op: Alles gebeurd met de hand omdat om deze plek geen materieel kan komen. De enige toegang is via de garage door een deurtje van 80cm breed. Mijn tuin heeft geen achteruitgang omdat alle huizen de tuinen naar elkaar toe hebben.
Nu wil ik dus beginnen met de palen. Ik heb natuurlijk al een beetje gegoogled. De palen moeten 3 meter diep omdat je dan op zand komt. Het is hier echt polder kleigrond. Iemand uit de straat is aannemer en heeft zijn aanbouw ook op 3 meter buispalen gezet. Het moet dus goed zijn om ze op 3 meter te houden.
  • Schroefpalen: Ik zie geen schroefpalen welke lang genoeg gaan zijn. Max is volgens mij 2 meter en het word ook nog eens een stuk duurder als je voor de langere schroefpalen gaat.
  • Buispalen. Dit is een optie alleen moet ik de buis in de grond krijgen zonder zwaar materieel.

Nu had ik een idee en ik wil kijken hoe jullie hier over denken:
Ik heb een grondboor welke oneindig lang is (20 meter). De diameter van de boor is ongeveer 30 centimeter. Ik had deze gebruikt voor het maken van een waterpuls in mijn tuin. Ik kan eventueel een andere kop bestellen met een andere diameter als nodig.

Mijn plan:
  • Een gat boren naar de 3 meter. Ik weet uit ervaring dat het grondwater meestal ook op 3 meter zit. Waarschijnlijk wel pas aan het einde van de zomer. Als het grondwater hoger zit dan word boren heel erg lastig/onmogelijk. Het is naar mijn idee dus cruciaal om de palen in de juiste tijd van het jaar te zetten.
  • Een PVC buis met dezelfde diameter in het gat duwen. Ik zorg dat deze aan de onderkant dicht is
  • Ik doe er zelf wapening in.
  • Ik stort beton in de buis.
  • Ik zorg dat de buis uit uitsteekt en later slijp ik het plastic weg tot aan de onderkant van de fundering. Op deze manier stort ik de paal later in de fundering.


Wat is jullie mening? Zou dit kunnen werken en waarom wel/niet?
 
Er komt een aan- of uitbouw op te staan?
Je kunt niet verdichten, er geen lucht uit krijgen, normaal is de wapening volgens mij gespannen? In een fabriek voldoen ze aan normen en is er kwaliteitscontrole, bij jou niet... Volgens mij krijg je "Turkse toestanden" (zie: hoe ze daar bouwen en de gevolgen bij bijv. een aardbeving). Ik ben geen specialist op dit gebied, maar alles in me zegt dat je hier niet aan moet beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil een lange trilnaald huren. Ik las dat gespannen wapening alleen bestaat omdat palen de grond in geslagen worden, en ook voor het vervoer. Ik begreep dat als het eenmaal 'zit', er geen gespannen wapening nodig is. Je ziet het ook bij metalen buispalen.

De kwaliteitscontrole blijft een heikel punt, helemaal eens met dat
 
Een constructeur rekent alles door en bepaalt wat je nodig hebt. Misschien is er ook een sondering nodig. Hoe laat je aan de gemeente, een verzekeraar of een toekomstige koper van het huis zien dat je palen voldoen?
 
In o.a. Amsterdam doen ze dit in kelders, kleine funderingsmachine gaan dan door kleine openingen. Ik weet niet o 80 genoeg is, maar dat is op te zoeken. Met een kraan over het huis heen is een andere (dure) optie.
Een mini graver kan door een 80cm deur.

Zonder verder zelf verstand van paal funderingen te hebben, zet je in dit plan de palen op het zand. Geen idee of dat goed genoeg is. Hang er vast ook vanaf wat er aan aanbouw opkomt. HSB met plat dak is wat anders dan stenen, betonnen vloeren en 2 verdiepingen.
 
Het zijn geen heipalen maar boorpalen, deze moeten minimaal 50 cm in de vaste laag staan.
Een gesloten buis krijg je niet in het water naar beneden gedrukt, maar beton kan je prima onder water storten.
Een mini heistelling kan door een deur, anders met een kraan over het huis zetten.
Paallengte bepaal je aan de hand van een sondering, bijvoorbeeld van de bouw van je huis of als je geluk hebt, kan je er een vinden op dinoloket.
3 meter of dieper boren met een handboor is een behoorlijke uitdaging, vooral het omhoog halen van de boor.
 
Het word een aanbouw met plat dak. Ik wil het zo licht als mogelijk houden om verzakking te voorkomen. Wel geisoleerd. Eigenlijk alleen gips binnenwanden en 1 zijde word een buitenwand. Het grootste deel van die wand word raam/schuifdeur. Ik denk dat ik het kleine stuk dat overblijft laat metselen met rode stenen, maar veel gewicht zal dit niet zijn.

De vorige fundering was dus 4cm verzakt over een tijd van 30 jaar. Het was scheef verzakt omdat het gewicht ook scheef verdeeld was. Ik wil het zo maken dat wanneer hij zakt, in zijn geheel zakt. Ook los van de bestaande fundering, door er bijvoorbeeld een laagje tempex tussen te doen.

@Rola Als het zand op 3 meter zit, zou jij dus aanraden om 3.5 meter diep te gaan met de palen?

Een grote kraan inhuren gaat hem niet worden. De kosten moeten beperkt blijven en fysieke arbeid geven wij niet om. Ik heb al ongeveer 10 aanhangers handmatig afgevoerd met puin, hout en grond.
 
een heimachine om stalenbuispaken te heien is in zijn simpelste vorm een driepoot en een motorlier
die kan makkelijk door een deur van 80
Het aanvoeren van het heiblok is het zwaarste deel van de klus.
zorg voor een sondering en palen die lang genoeg zijn.

je kan beter eerst een paar jaar een goedkoop zeiltje op de vloer leggen dan bezuinigen op de fundering.
en naar 10 jaar tot de conclusie komen dat je net zo goed de oude uitbouw had kunnen handhaven
 
@Boertje125 daar heb je helemaal gelijk in. Zo is het uiteindelijk wel.

Het erin slaan van de buispalen veroorzaak wel aardig wat trillingen. Het zal vlak tegen mijn huis, garage en aanbouw van de buren zijn. Gaat dit geen problemen veroorzaken?

Bij de vorige aanbouw heeft die aannemer destijds met lomp geweld de afwatering door de muur gebeund. Er zit een gat van ongeveer 40 centimeter. Ook een scheur in de fundering. Dit was voordat ik het huis in bezit had.
 
1000003225.jpg
 
Je huis staat toch ook op palen?
Stalen buispalen hei je inwendig en niet vanaf boven. Dat scheelt behoorlijk in de trillingen.
Heb je een sondering of heeft Google het paalpuntniveau bepaald?
 
Ondertussen veel onderzoek gedaan.

Volgens het Dino Loket en volgens een buur welke ook een aanbouw geplaatst had is 3 meter voldoende. Een straat verderop was 2 meter zelfs al voldoende (daar zijn net nieuwe huizen geplaatst). Uit handmatige grondboringen welke ik zelf heb uitgevoerd zit ongeveer op 2 tot 2.5 meter het zand.

Met al deze informatie bij elkaar ben ik ervan overtuigd dat 3 meter voldoende is.

Met heien door de buis erin te slaan ben ik niet helemaal comfortabel. Het moet echt centimeters naast de uitbouw van de buren en ik wil geen gezeur. Ook voor mijzelf wil ik dit niet. Ik wil niet het risico lopen mijn huis te beschadigen voor een uitbouwtje.

Ik heb gesproken met een bedrijf dat schroefpalen doet. Zij zeiden ook 2 a 3 meter. Ze hebben een goede prijs en lijken betrouwbaar en snel.

Ik maak mij alleen zorgen om de kwaliteit. Uiteindelijk is het gewoon behandeld ijzer en dit gaat zeker weten roesten. De kwaliteitsgarantie is 50 jaar. Ik heb de verlengstukken gezien en het lijkt meer op een veredelde steigerpijp waar je hele huis dan op rust. Het lijkt mij eerder iets voor een tuinhuis of chalet ipv een betonnen fundering van 60cm diep + hele aanbouw. Ik heb dan 10x liever een geboorde buisfundering volgestort met beton.

Ik denk nog na wat te doen.. de keuze is reuze en het is moeilijk. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven.
Ik denk dat ik met de handboor eens ga proefboren en zien hoe diep ik kom.

PS: velen vonden het raar dat ik geen betonvoer deed in mijn garage. Ik heb het daar zelf bestraat. Achteraf ben ik blij. Ik zet daar heel vaak duizenden kilo's aan pelletkorrels neer (op zijn top met de energiecrisis een keer 6000 kilo). Een betonnen vloertje verankerd in de bestaande fundering had dat nooit gehouden...
 
dan zet je de palen wat verder van de buren en stort je een dikkere plaat er overheen om het overstek te maken.
raadpleeg een constructeur
 
Bedankt voor de tip.

Een twijfel welke ik ook heb bij schroef fundering: het staal gaat hoe dan ook roesten. De betonnen fundering rust op de stalen schroef. De kop van de schroef is in het beton gestort. Roest zal dus ook het beton aantasten, zoals je veel ziet bij betonrot.

Schroef fundering word maar 20 jaar echt veel gebruikt. Ze geven garantie voor 50 jaar en zeggen dat het wel 100 jaar mee kan. Hoe dan? Het product heeft zich nog niet eens bewezen.

Wat ik ook bedoel is wanneer je een aannemer of specialist iets vraagt, ze vaak allemaal een uitgesproken mening hebben. Maar vaak denken ze er wel verschillend over. Praktijkvoorbeelden met meetresultaten zijn er bijna nooit.

Een mooi voorbeeld is vloerisolatie. Mensen investeren voor 2k aan isolatie en zeggen dan: goh, het is echt een stuk warmer, ik kan het voelen. Waarom niet een demo met warmtecamera van voor en na? Bijv bij een standaard jaren 80 huis. Ik kroop eens in februari op een avond in mijn kruipruimte. Ik had zo'n laser thermometer bij me. Ik heb alles gemeten en de conclusie was dat vloerisolatie niet nodig was. Het zand onder mijn huis was gewoon warm. Warmer dan de onderkant van de vloer. De vloer was aan de onderkant ongeveer even warm als dat het binnen op de vloer was.. ik heb geen vloerverwarming.

Of al die huizen die naar de gallemiezen gaan door pur isolatie. Er zijn nog steeds mensen en bedrijven die daar in geloven.. op lange termijn is dat een grote ramp.

Wat ik bedoel is: als iets aangeschreven staat als 'goed' - dan denken we niet meer na en rammen we het er gewoon in. Over 50 jaar bestaat het bedrijf toch niet meer dus niemand denkt zo ver vooruit. We geven gewoon garantie en we hebben er een goed gevoel bij. Er is niet een logboek ofzo van waar wanneer en waarom het ergens fout ging.

Deze comment was meer over mijn gevoel bij schroef fundering 😅 niet tegenover anderen die hier welgemeende adviezen geven. Bedankt voor alle reacties
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan