Zeer oude radiatorkraan lekt

ArG

  • #1
De kraan van één van onze radiatoren lekt sinds kort, dit lijkt vooral het geval te zijn als de kraan dichtgedraaid is.
Het gaat om een kraan op gelaste stalen buis met een diameter van 35mm.

20211029_092611.jpg


20211029_092546.jpg

Op bovenstaande foto is de kraan bijna helemaal opengedraaid.
De beschadeging/corrosie bovenop de kraan is er al sinds wij in dit huis wonen (13 jaar).

Ik zie geen enkel punt op de kraan dat ingesteld of aangedraaid kan worden.
Vermoedelijk zijn de kranen (en het verwarmingssysteem) eind jaren 50 / begin jaren 60 geplaatst bij/na de bouw van het huis.
Het is een kraan van "Dikkers" uit Hengelo:
20211029_092532.jpg


Kent iemand deze kranen? Kunnen ze ook gesteld of gerepareerd worden?

Vervangen van kranen op een dergelijke oude stalenbuis installatie lijkt me geen eenvoudige klus.
Net zoals het vinden van de juiste kraan/onderdelen.
 

ADDave

  • #2
Valt mee. Het is inderdaad serieus oud maar je kan er gewoon een moderne variant tussen zetten.

Zoek even op radiatorafsluiter 1" (een duims)
Die 35mm die je noemt is waarschijnlijk 33,7mm en dat komt overeen met 1"
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Je kunt de lekkage verhelpen door er nieuw grafietkoord in te doen.
Knop en beschermdop er afhalen en onder de beschermdop zit waarschijnlijk nog een moer en daaronder zit grafietkoord opgerold.
Mogelijk dat je de moer nog iets kan aandraaien anders moet het koord vervangen worden.

Een nieuwe kraan is ook mogelijk maar als alles nog oud is dan zou ik het zo laten, gewoon omdat oud ook mooi kan zijn.
 
  • Like
Waarderingen: ArG

ArG

  • #4
@ADDave: omtrek is 11cm dan kom ik op 35mm diameter, dat is 1,38".
Tenzij 1" de binnendiameter is, maar dat lijkt me wel een erg dikke wand?
 

ArG

  • #5
@Ronny: is de beschermdop dan het "dikke" stuk tussen de knop en het gedeelte met de moeren?
Ofwel het stuk waar de groene oxidatie zit?

Dat lijkt namelijk een massief geheel, maar dat kan natuurlijk ook zo lijken door de verf/oxidatie.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #6
Dat deel inderdaad.
Ik weet ook niet precies hoe dat heet maar die kun je er afdraaien.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
knop eraf dmv platte schroef voorop handwiel dan de verdikking daarachte losdraaien dan zie je een wartel zitten waaruit het lekt, deze wartel iets vastdraaien en monteren in omgekeerde volgorde
 

ArG

  • #8
Ik krijg er voorlopig nog geen beweging in (handwiel kwam er netjes af).
Zal binnenkort flink wat verf wegkrabben en nog een poging wagen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Spuit er eerst wat wd40 op en herhaal dat 1 of 2 keer.
Eventueel met een dunne schroevendraaier of plamuurmes in de naad steken.
 

ArG

  • #10
Hierbij een update, het verwijderen van de kap is gelukt met wat krabben, WD40 en een hoop geduld.
Uiteindelijk heeft het wellicht ook nog geholpen dat ik het geheel een tijdje in aluminiumfolie heb gewikkeld (anode-kathode icm messing).

De dop was daarna verassend makkelijk los te schroeven.

20211102_174358.jpg


Met het licht aandraaien van de moer lijkt de lekkage voorlopig verholpen.
Als bonus bleek het "plaatje" op het handwiel er omgekeerd op te zitten en kwam er een mooi detail tevoorschijn:

20211101_094956.jpg


Nu nog op zoek naar een plek waar grafietkoord te krijgen is voor het geval de lekkage terugkeert of dat andere kranen opspelen.

Bedankt voor de hulp en suggesties!
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #11
Meestal is het aandraaien van de bus voldoende, ik zou het voor nu zo laten.
Als je zoekt op grafietkoord of stopbus pakking dan vindt je verschillende leveranciers.
Ik denk dat het je niet te dik moet bestellen, maar het is ook mogelijk om een dik koord wat
uit elkaar te halen zodat het dunner wordt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu