Welke steen voor binnenspouwblad en andere dragende muren

Duncan77

  • #1
Hallo klussers,

We zijn ons aan het verdiepen voor materialen die willen gebruiken voor ons eigen te bouwen huis.

Ik twijfel heel erg welke steen we willen gebruiken voor het binnenspouwblad en andere dragende binnenmuren.

Beton is lekker goedkoop, sterk maar is natuurlijk een ellende om er leidingen e.d. in weg te werken.

Kalkzandsteen lijkt de ideale steen maar lees ook regelmatig verhalen over scheurend stucwerk. Heb geen zin om de wanden pas na 2 a 3 jaar definitief goed af te werken met spuitwerk of iets dergelijks.

Porotherm krimpt niet, makkelijk te verwerken maar wel wat duurder. Verder hebben veel van die blokken holle ruimtes en vraag me af of dit geen problemen oplevert als je er later wat zwaars aan wilt ophangen. Ben je aan het boren en dan zit je opeens in zo'n holle ruimte.

Wat zouden jullie kiezen en waarom iets wel of niet.

Hoor graag van jullie
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zijn nog veel meer opties: baksteen, gasbeton, hsb, enz....

Ophangen aan holle stenen heb je speciale pluggen voor.

Ik denk dat de keus van de materialen ook afhangt van de aannemer die je kiest. De een werkt bv. altijd met porobrick en kan dus goedkoper zijn.

Bovendien houdt het materiaal ook verband met het ontwerp. Puntlasten kunnen niet op sommige materialen komen, dus als je dan veel staal moet gebruiken, wordt het ook weer duurder.

Je gaat het huis toch niet zelf tekenen? Laat de keus dan voorlopig even over aan die persoon.
 

Duncan77

  • #3
Jawel, we gaan het huis wel zelf tekenen. Vrouw is bouwkundig tekenaar.
Uiteraard gaan we wel naar de constructeur.

We willen eigenlijk gewoon een metselploeg inhuren en niet echt een aannemer inhuren die alles regelt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Aha, dan verwacht ik dat je vrouw precies het verschil tussen de materialen weet :wink:
 

Coolpixl11

  • #5
De nieuwe isolerende snelbouw is duur voor wat het is. Met klopboormachine moet je er ook al niet aankopen, beste is een geslepn boor om gaten hierin te boren, anders loop je kans dat je de hele snelbouw binnenkant vernielt.

argexblokken isoleert beter en is goedkoper dan snelbouw maar dan heb je
weer hetzelfde probleem als met betonblokken dat het leiding maken wat meer tijd vergt.

misschien dat je in jou keuze moet mee laten bepalen of je passief, lage energie of een "normale" constructie wilt. Met alle soorten kan je passief bouwen alleen moet je dan wel andere diktes van isolatie steken.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Ik zie dat duncan77 toch de raad heeft aangenomen, in dat andere topic van hem, om te gaan verhuizen.
 

Duncan77

  • #7
Ja, kosten om huis te splitsen waren veel en veel te hoog dus dan toch maar verhuizen. We zijn nu dus aan het overwegen om zelf te bouwen...

Ben bezig met een zeer gedetailleerd kosten overzicht om te kijken of het allemaal haalbaar is.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Om een beetje advies te kunnen geven moet je de gewenste woning wel enigsins visualiseren

Hoe hoog wil je bouwen?
Plat dak ?
Betonvloeren of houten vloeren ?
Wat worden ongeveer de afmetingen van de woning en vloeroverspanningen
Welke verdiepingshoogte en komen er mischien grote vide's in ? etc.
hoe wil je de muren afwerken?


Wat is jouw belangrijkste selectie criterium prijs/kwaliteit/benodige dikte etc.

ps, porotherm is een behoorlijk hard product (lijkt zeker niet op poriso) Daar kan je zonder problemen iets zwaars aan bevestigen uiterradt wel met een plug maar dat geldvoor alle steenachtige materialen
 

Duncan77

  • #9
Huis wordt ongeveer 8 bij 8 met platdak. Wel met kelder.

Verdiepingsvloeren worden van beton. We zijn alleen nog aan het uitzoeken of het een kanaalplaat of combinatievloer wordt.

Indien we kiezen voor kanaalplaat dan gaan we platen gebruiken voor de gehele breedte dus 8 meter. Indien het een combinatievloer wordt dan is de maximale overspanning een dikke 4,50 meter.

Bedoeling is om de wanden af te werken met stuc en daarna eventueel spuitwerk maar zeker niet de eerste paar jaar ivm scheurvorming.

Het dak wordt van houten balken met underlayment met daarop PIR platen met EPDM.

Ik zoek een steen met die niet te duur is maar waarmee ik ook niet veel problemen kan verwachten maat sta open voor suggestie. Iedere steen heeft zijn voordelen en nadelen maar waar zouden jullie voor kiezen en waarom.
 

Ralph

  • #10
Ik zou voor een kelder geen kanaalplaatvloer gebruiken, je krijgt dat slecht waterdicht en stijf op de opleg rand. Ik zou gaan voor een breedplaatvloer op de kelderwand met 4 wand afdraging.

Voor de wanden kan je porotherm of kz steen gebruiken. Het een is wat duurder maar kwa R-waarde en man uren goedkoper dan het ander, vooral als je de lijm variant porothon hebt maar die zie je in NL bijna niet.
 

Duncan77

  • #11
Hoi Ralph,

Ik begrijp even niet waarom je kanaalplaat op de keldermuur moeilijk waterdicht zou krijgen.

Ik had op dit moment het volgende idee. Onder de grond dus kelderwand een binnen en buitenspouwblad van 10 cm betonsteen. Ook met Kingspan spouwisolatie. In de kelder komt toch alles opbouw dus maakt niet uit dat die steen keihard is.

Net iets onder het maaiveld (zeg 10 of 20 cm) wordt op de betonnen buitenmuur begonnen met schoonmetselwerk. Op het binnenspouwblad komt dan de kanaalplaat te liggen. Door in de kelder ook een dubbele muur met spouw op te trekken heb ik geen koudebruggen (ja alleen op de fundering dan).

De hele fundering wordt gestort op extra dikke EDMP folie die ik dan weer kan omklappen en tegen de buitenmuur kan aan bevestigen tot net onder het maaiveld, zo kan er nooit water in de kelder komen.

Waarom gaat dat volgens jou niet werken met die kanaalplaat? Ik vind kanaalplaat net wat fijner omdat je bij breedplaat vaak moet stutten.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Voor een kelder is een spouwmuur af te raden.
die koudebrug onderbreek je door de bak rondom aan de buitenzijde te isoleren

het buitenblad zet je op een neusje aan de muur.

8*8 is overigens in prefab uit te voeren

kanaalplaten kan (is goedkoop maar werkt wel en zorgt daarom voor scheurtjes in de afwerking bij de opleggingen en de voegen )

Breedplaat heeft dat euvel niet + nog een hoop andere voordelen

Voor het metselwerk zou gewoon kalkzandsteen toepassen
die scheurvorming is iets van jaren gelden tegenwoordig is de kwaliteit van de stenen een stuk beter en bovendien worden panden beter gefundeerd zodat er veel minder zetting optreedt.
 

Ralph

  • #13
Een kelder in spouwmuurconstructie kan niet. Op het moment dat je je kelder aanvult met zand drukt je muur naar binnen en is meteen je kelder al lek.
Ga niet liggen klooien met gemetselde kelders maar maak een betonkelder, helemaal als je onder grondwaterniveau staat.
Daarnaast bij volledige onderkeldering heb je geen fundamenten nodig als je op zand of leem staat.

Wat betreft de vloer, daar heeft Boertje al een punt aangehaald waarom dat een slechte optie is. Het is een voorgespannen vloerconstructie wat nooit stijf is en daardoor lekkages veroorzaakt.
Ook kan je je stekeinden uit de keldermuur niet in je vloerconstructie vlechten als je een kanaalplaatvloer hebt wat wel nodig is voor een stijve verbinding.

Je doet er ook goed aan de slof met dakleer af te sluiten om het zeker waterdicht te krijgen want het is 1 van de kritiekste punten van lekkage samen met de wand/keldervloeraansluiting.

Je ziet, een keldertje maken is al heel wat meer werk dan je denkt, laat staan een volledige onderkeldering waar ook gecontroleerde breuklijnen in de wanden moet komen om de 6 meter.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Volgens mij hoeft de aansluiting kelder/begane grondvloer niet waterdicht te zijn. Want dan bouw je te laag.

Breedplaatvloeren zijn vooral zinvol als je veel leidingwerk in de vloer wilt hebben. Dat er een paar stempels nodig zijn maakt natuurlijk helemaal niets uit.

De voogestelde oplossing met folie rondom de kelder is m.i. een verkeerd uitgangspunt. Bouw goed of bouw niet. Bovendien werkt het al niet vanwege de doorvoeren voor je meterkast en riolering.
 

Ralph

  • #15
Te laag? De tijd dat je 2 of 3 treden opstap hebt voor de woning ligt zo'n 50 jaar achter ons.
Dus bovenkant kelderwand is meestal zo'n -35cm (betonvloer 15cm, isolatie 13cm, estrich 6 cm)en dus een dikke 30cm onder MV.
Het is juist een kritiek punt en slecht naderhand dicht te krijgen dmv injecteren of zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu