Welke 'fundering' voor terrasoverkapping

Fabbie

  • #1
Beste,

Binnenkort wil ik starten met het maken van een terrasoverkapping. Het gevaarte wordt ongeveer 3m x 9m. Aan 1 lange zijde wordt deze vastgemaakt aan een bestaande muur, aan de andere zijde komen een drietal palen welke het geheel gaat ondersteunen. De opbouw wordt frame van vurrn, hierop schrootjes, daarop pir en daarop epdm, een plat dak dus. Nu zie ik dat die palen op grofweg twee verschillende manieren op de ondergrond (straatwerk van klinkers) kunnen worden gemonteerd, bij manier 1 worden er simpelweg paalvoeten gebruikt zoals deze:


maar ik zie ook constructies, manier 2, waarbij er wordt uitgegraven, beton wordt gestort met hierin b.v. een draadeinde die de boel omhoog houdt.

waarom zou ik niet gewoon simpel voor de eerste manier kunnen gaan? of gaat dit verzakken?

gr Jeroen
 

Bart_WRX

  • #2
Die paalvoet is prima, maar niet direct op de klinkers, dat gaat verzakken en van alles en nog wat. Moet hoe dan ook een fundering worden gestort.
Maar dat blijft een beetje hobby-bob.

Het is beter om een M20 draadeind in de fundering te storten. Deze zijn te verkrijgen bij de betere bouw-handels.

Bij mij heb ik 50 cm fundering gestort tot 40 cm onder het peil, vanuit daar een kolom opgemetseld van 30x30 cm tot 0,5 meter boven het peil. In die kolom heb ik een M20 draadeind met 2 moeren en een ijzeren plaat van 10x10 cm en 10 mm dik. Daarop staat uiteindelijk een balk van 145x145 mm.

zoiets dus.
 

Fabbie

  • #3
Bedankt voor je reactie, zonder fundering gaat de boel verzakken dus... heb ik toch nog wat vervolgvraagjes:

-Moet de fundering op staal (die harde grondlaag) gestort worden of is dat niet nodig?
-Of afgraven tot op de harde grondlaag, aanvullen met rivierzand, dit inklinken en hierop beton?
-Moet het beton nog gewapend worden?
-En ten slotte, zou die metalen plaat van 10x10cm wel nodig zijn? ik zat te denken aan een m20 draadeinde met aan het uiteinde een moer met hierop een extra dike carroseriering van 6cm diameter, dat zal toch ook goed moeten gaan? waarbij het draadeinde nog en een paar cm de staander ingaat. Ik kan me namelijk niet voortellen dat de ring van 6cm de staander wordt ingedrukt, of is jouw constructie meer bedoeld als een soort van extra waai verankering?

gr Jeroen
 

Bart_WRX

  • #4
Fundering storten heb je een heleboel officiele richtlijnen en regels voor. Maar ik vermoed dat het volgende voor jou constructie wel voldoet:

Voor 1 paal met een gemetselde kolom tot 0,5 meter boven peil:
- Gat van 40x40 en 90 cm diep graven, breder mag ook wel, komt niet zo heel precies
- Zeiltje erin ( zodat water in uit beton zakt )
- paar stukken steen op de bodem ( dus op het zeil )
- op die stukken steen leg je wat beton ijzer
- vanaf daar begin je met metselen en kun je de paaldrager mee instorten

Als je geen gemetselde kolom wil, zelfde als hier boven maar dan gat van 40 / 50 cm diep. en beton tot net onder het straatwerk.

Voordeel van gemetselde kolom is dat het hout niet nat wordt van regen, vocht e.d.

En het ziet er mooi uit vind ik
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
De onderkant van de poer wordt vooral bepaald door de vaste grondlaag. Soms zijn er zelfs palen nodig.

Waar bestaat de grond uit? Zand, klei, veen? Is de woning op staal gefundeerd?
 

Fabbie

  • #6
Beste,

De woning is op staal gefundeerd. Ik woon op de veluwe echte zandgrond met op zo'n 90 cm de harde grondlaag (staal). Het zal dus een fundering moeten worden zoals op dit plaatje te zien is (B).

Methode A kost net wat teveel beton, dus B lijkt econmischer. Wat ik wel leuk vind om te zien is de hoek van 45 graden (de stippellijntjes) waarop de krachten afdragen. Dus stel dat ik vanuit het staal begin met een zandlaag van 45cm dan een stoeptegel (30x30x5cm), hierna een kolom beton van 60cm waarbij deze 20 cm boven het maaiveld uitsteekt ik behoorlijk breed moet afgraven tot op het staal, rekening houdend met die hoek van 45 graden kom ik dus op 75x75 cm, best wat werk...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Als er boven die 90cm ook (hard) zand zit, hoef je niet zo diep te graven. Ongeroerde grond is vaak erg stabiel. In dat plaatje van Joost moet de grond daarna wel weer aangevuld worden tot bovenkant.

Verder wel een goed plan. Stoeptegel min. 40x40 eronder en een poertje van beton erop maken. Kan ook in een grote emmer als bekisting. Doe er wapening in Ø8 om de 150mm in alle richtingen. Afstand wapening tot de zijkanten (dekking) 3cm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu