Welke diameter draad in buis voor 2 fasen Perilex

Ikdor

  • #1
We gaan binnenkort een inductiekookplaat van 7kW monteren dus er moet geklust worden. Ik laat de groepenkast vervangen door een installateur voor een 3 fase versie, maar het is praktischer om zelf de Perilex WCD en de buis naar de meterkast aan te leggen.

Een fornuisgroep gaat niet werken omdat 2x16A op dezelde fase mijn 3x25A aansluiting overbelast. Ik vrees dat het dus een 3 fase kookgroep moet worden waarvan er twee op de kookplaat aangesloten kunnen worden.

In de buis komen dus 5 aders van de kookgroep, maar omdat er maar twee fasen gebruikt worden lijkt het er op dat de nul het dubbel voor zijn kiezen krijgt. Welke draad diameter moet ik in de buis gebruiken voor de fasen en de nul?

Igor
 

Lichtpunt

  • #2
U kunt gewoon een 2 fasen kookgroep van 16 A gebruiken die gevoed gaat worden met 2fasen.
In de buisleiding trekt u daarvoor 2 x bruin en 2 x blauw + geelgroen van 2,5mm2.
De twee blauwe monteert u in de wcd op N en L1
De twee bruine monteert u in de wcd op L2 en L3

Later zorgt u er wel goed voor dat de bruggen tussen de L aansluitingen
verwijderd zijn op de kookplaat.
 

Ikdor

  • #3
Bedankt voor de snelle reactie. De kookplaat heeft maar 1 nul aansluiting, dus de twee nullen zitten daar aan elkaar. Als ik de fornuisgroep over twee fasen verdeel, gaan de aardlekschakelaars die op de twee fasen zitten niet klagen?
Of moet ik dan de groepenkast uitrusten met allemaal vierpolige aardlekschakelaars?

Igor
 

Kaajee

  • #4
Maar het kan ook heel goed zijn dat de kookplaat ook op 3 fasen aangesloten kan worden door een andere schakeling te kiezen dan zou dat wellicht de voorkeur genieten omdat je daarmee eventueel voor de toekomst dan al 3 fasen naar je keuken hebt.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #5
Als je het fornuis op 2 fasen aansluit, dan mag dat niet achter 2 verschillende aardlekschakelaars zitten, en moet dat dus achter een 4 polige aardlek. voor de rest van de kast hoeft dat niet per se.

Verder kun je vaak wel een bruggetje verwijderen, om de 2 nullen aan te sluiten.
 

Lichtpunt

  • #6
De kookgroep moet wel in alle fasen beveiligd worden door één aardlekschakelaar. Dus voor deze een 4 polige.
 

Ikdor

  • #7
Lichtpunt schreef:
De kookgroep moet wel in alle fasen beveiligd worden door één aardlekschakelaar. Dus voor deze een 4 polige.
Hmm, daar was ik al bang voor. Dat betekent dat alles niet meer in een 220x330 kast past. Maar dat is overkomelijk.

De kookplaat heeft helaas geen extra nul aansluiting, een beetje rare bezuiniging omdat je nu niet makkelijk een standaard fornuisgroep direct kan aansluiten. Maar ikea heeft nu wel drie cent extra verdiend :D

Igor
 

Denkerd

  • #8
Beste Igor,
Ikdor schreef:
We gaan binnenkort een inductiekookplaat van 7kW monteren dus er moet geklust worden. Ik laat de groepenkast vervangen door een installateur voor een 3 fase versie, maar het is praktischer om zelf de Perilex WCD en de buis naar de meterkast aan te leggen.
Je spreekt van een inductie kookplaat van 7 kW. Zou het per ongeluk geen 7,2 kW kunnen zijn?

Op de een of andere manier was het je dus al helder dat het niet met een monofasige aansluiting ging redden. Helder, je voorgestelde werkroute ook helemaal goed.
Ikdor schreef:
Een fornuisgroep gaat niet werken omdat 2x16A op dezelde fase mijn 3x25A aansluiting overbelast.
Ook helemaal juist.
Ikdor schreef:
Ik vrees dat het dus een 3 fase kookgroep moet worden waarvan er twee op de kookplaat aangesloten kunnen worden.
Je vrees is terecht. Alleen probleempje met de benaming van de groep. Een kookgroep is iets wat ooit bedacht is om bij een monofasige aansluiting, toch elektrisch te kunnen koken. De elektriciteitsmaatschappijen stonden wel open voor afzet, en met een relatief simpele verzwaring van de hoofdzekering van 1 X 25 A naar 1 X 35 A , kon je met gebruikmaking van wat we nu kennen als kookgroep, toch veilig elektrisch koken.

Echter, met de huidige inductietechnieken wordt er meer gevraagd, i.q. 400 V, over twee (verschillende)fases.

Daarmee is bij een drie- fasen aansluiting bij hele volksstammen (waaronder zij die beter zouden moeten weten) de spraakverwarring ontstaan, dat een krachtgroep onterecht als kookgroep wordt uitgescholden. Het is en blijft een krachtgroep, die achter een driefasen aardlek hoort.
Ikdor schreef:
In de buis komen dus 5 aders van de kookgroep, maar omdat er maar twee fasen gebruikt worden lijkt het er op dat de nul het dubbel voor zijn kiezen krijgt.
Dat heb je heel goed gezien, met dat dubbel voor de kiezen. Maar bij driefasen middelt de nul zich door de verschuiving binnen het vector diagram. Als je wilt kun je dat vinden op wikipedia.
Ikdor schreef:
Welke draad diameter moet ik in de buis gebruiken voor de fasen en de nul?
Gewoon 2,5 mm2 dus. En ik zou zeker niet twee keer bruin en blauw gebruiken! Dat suggereert ten onrechte 2X 230V, levensgevaarlijk!

Drie keer bruin, want zwart is wat lastiger te verkrijgen in 2,5 mm2, en 1X blauw. Zo is het voor elke deskundige helder dat het hier om een meerfasige aansluiting gaat!

@Kaajee, die huidige inductieplaten zijn haast uitsluitend 2 X 400V.

@Inmar89; verstandige opmerking ter opwekking van specialisten zie ik. Maar het bruggetje is bij de benodigde 2X 400 V niet aan de orde. Alleen 1 maal de nul aansluiten.
Lichtpunt schreef:
U kunt gewoon een 2 fasen kookgroep van 16 A gebruiken die gevoed gaat worden met 2fasen.
Dat zou naar mijn idee nog eens goed uitgezocht moeten worden of dit nu de bedoeling is.
Lichtpunt schreef:
De kookgroep moet wel in alle fasen beveiligd worden door één aardlekschakelaar. Dus voor deze een 4 polige.
Ja, als ik zo uitgevoerd tegenkom, dan bekruipt mij altijd weer het gevoel van een installateur of goedbedoelende klussenier die zichzelf in de voet heeft geschoten….
Nico
 

Ikdor

  • #9
Allen bedankt voor de antwoorden.
Ik zal 5x2.5mm gebruiken.

De termen fornuisgroep en kookgroep had ik van de ABB site. Daar bedoelen ze met een fornuisgroep 2xdezelfde fase en met kookgroep krachtstroom.

Had ik nog een laatste vraag. De meterkast zit tegen dezelfde muur als de keuken, dus ik kan een gat door de muur heen boren voor de buis. De bochten die je voor elektrabuis koopt hebben een radius, waardoor de buis na de bocht niet strak tegen de muur aanzit, maar deze radius er vanaf.
Hoe los je dit netjes op? Een groter gat maken in de muur zodat de hele bocht in de muur valt? Of zijn daar betere oplossingen voor?

Igor
 

Kaajee

  • #10
Allen buis ín de muur gebruiken.....dus een stukje buis precies zo lang als de muurdikte. Dan kun en mag je buiten de muur de YMVK kabel zonder buis gebruiken en dan is is (de kabel alleen) dus veel makkelijker te buigen.......
 

Appeltje

  • #11
Samenvattend:

De laatste reactie spreekt over kabel, dus één 5 aderige (2,5mm2) kabel in dat geval. Dat is ook een prima optie, vaak makkelijker dan buis en dan ook zeker een aanrader. YMVK of XMVK kun je dan gebruiken.

Als je je hoofdzekeringen gelijkmatiger wilt gebruiken is 3-fasen (krachtgroep) prima, mocht dat niet kunnen of kun je dit niet terugvinden dan is een verdeling over de fasen zoals eerder beschreven ook goed (en toegestaan): 4 polige aardlekschakelaar en daar een kookgroep achter die 2 verschillende fases gebruikt.
 

Kaajee

  • #12
(sorry je hebt gelijk, ik ging er gemakshalve vanuit dat TS al van plan was X/YMVK kabel te gaan gebruiken, ik gebruik eigenlijk niet/nauwelijks meer anders nl. Als je VD draad gebruiken gaat dien je inderdaad wel volledig 'ombuisd' te werk te gaan......)
 

DCB

  • #13
Hoi
Welke plaat van IKEA ga je monteren? Volgens mij kan je (vrijwel) elke plaat van IKEA gebruiken zonder 3 fasen aansluiting, middels 2 geschakelde enkele groepen en die kan je gewoon samen achter een normale aardlek zetten.
 

Ikdor

  • #14
Ik heb het typenummer niet bij de hand, maar de plaat is 7.4kW (=32A).
Als ik straks een 3x25A aansluiting heb kan dat per definitie niet op 1 fase.

Igor
 

Lichtpunt

  • #15
Daarom ook een kookautomaat met 2F/2N 16A
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu