Wel of geen dakgrind op erker dak gebruiken?

Marc-S

  • #1
Mensen,

Op mijn erkerdak ligt dakgrind. Zie de foto’s hieronder: volgens mij ligt er bitumen onder dit dakgrind en geen EPDM, klopt dat?

Als het bitumen is, ga ik er van uit dat een laag dakgrind noodzakelijk is.


315C4E0C-1676-46C3-B89C-E57668D5EC3C.jpeg


7EDBCF24-B6CD-4532-A322-2CE93B478DC2.jpeg


3971F85F-40ED-45C1-A27C-9FD77AFC7567.jpeg


Bij mij blijkt het grind inmiddels behoorlijk vervuild te zijn. Is het dus normaal dat je dit eens in de zoveel jaar moet vervangen of schoonwassen?

Anders kan het water niet goed wegstromen naar de afvoer.

En hebben grindmatten zin om de laag mooi vlak te houden, en ook niet te dicht bij de zinkranden van het dak?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat ik kan zien valt die vervuiling wel mee. Hoe oud is dit dak. Hoe ouder hoe vuiler het wordt. Toch.
Grindmatten ken ik maar niet bij of op een dakbedekking.
Grind heeft de taak dat de dakbedekking niet weg kan waaien.
Zorg dat het water bij de afvoer weg kan.
 

Marc-S

  • #3
Veel dank voor de reactie. Ik denk dat de dakbedekking en de zinken randen in 2007 zijn laten vervangen (door vorige eigenaar huis). Toen was er een grote verbouwing. Het zou allemaal dus 15 jaar oud zijn.

Wel zie ik dat rond de randen de laag dubbel is (als je inzoomt op de foto kan je dat zijn).

Waar ik het grind nu heb weg gehaald zie ik geen scheuren.

Plan is eigelijk nu om al het grind er de komende paar dagen af te halen, te laten drogen in de zon (veel zand/vervuiling gaat er dan al af), de boel ook nog eens te wassen in een grote cement emmer en er dan weer ca 3-4 cm dik op te leggen. Is dit alles een goed plan?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Dat kan. Echter bij het eraf halen loop je meer kan op beschadigingen aan de dakbedekking dan wanneer je het rustig laat liggen. Zolang je maar een stuk bij de uitloop vrij maakt van zand en grind zoals Wgb zegt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Plan is goed. Zonder schade te maken is dat te doen. Je moet echt heel voorzichtig werken.
Maar als je eenmaal een emmer grind van het dak heb gehaald, ik neem via aan ladder en je gaat zien dat een emmer niets doet. En je weet omhoog is nog zwaarder. Hoe groot is dat dak?
Grind weegt 1200/1600 kg/m3. Aan de foto te zien zijn ze niet karig met grind geweest.
 

Marc-S

  • #6
Veel dank mensen voor de reacties!

Inderdaad zijn ze destijds niet karig geweest met het grind en volgens mij is dat juist het probleem hier volgens mij!

Door een wat te dikke laag grind op dit erkerdak, en het feit dat er jaren vuil (zand, takjes en mos) is bijgekomen, is een behoorlijke ‘aardachtige plak’ tussen het grind gekomen wat volgens bij de waterafvoer belemmert.

Ik denk dat hierdoor bij een flinke bui het water op bepaalde plekken te hoog komt op dit dakje en daardoor tussen het zink bij de dakrand omhoog komt en daarmee in de overstek loopt. Binnen het huis heb ik geen lekkage, maar bij de overstek van het dakje heb ik onverklaarbaar bladderend verfwerk (met name op 1 hoek), wat zomaar veroorzaakt wordt door wat water dat onder de zinkrand naar boven komt.

Klinkt dit plausibel?

396FB96D-DF6B-47FA-992A-AFA2DE8195B7.jpeg


DFDA7207-C369-4DB2-875E-383237D1381D.jpeg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Zo'n woning is gebouwd en waarschijnlijk was er een kamer warm.
Nu is er overal warmte tot in de hal toe.
Is er isolatie en de juiste ventilatie die dan komt kijken.
 

Marc-S

  • #8
Beste Wgb,
De erker is van de woonkamer en ik verwacht dat er geen isolatie in het erker dak zit (huis is van ‘34).
Als ik op termijn wel weer eens de dakbedekking van de erker ga vernieuwen, komt er dan wel isolatie in - ik denk dan aan isolatie-chips.

Uitetaard zal er werking zijn van hout door temperatuurverschillen en deze erker is gericht op Zuid - Zuidwest, dus die zal veel belast worden door het weer.

Maar het vreemde is dat niet al het schilderwerk (allemaal geschilderd in 2015) van de overstek van de erker last heeft van wat bladdering. Het zit vooral rond deze hoek op de foto’s. Zelf denk ik dat het ergens van vocht komt in het hout van de overstek daar. Ik zie geen slechte plekken in het zink en het bitumen van de erker.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Relatieve luchtvochtigheid, de verwarming en de ventilatie in een woning is een ingewikkelde materie.
Stel dat de warme lucht uit de woning richting die hoek die er slecht uitziet trekt. Wat kan en wat moet je daarmee. Toch is het niet ondenkbaar dat het veroorzaakt wordt door vocht uit de woning is. Of iets van ventilatie is in de loop der jaren onderschat en dicht gemaakt. Enz, enz.
 

Marc-S

  • #10
OK, veel dank. Dat zou ook kunnen.
Ik ga eerst maar eens dat grind er voorzichtig verder afhalen. Ik zag trouwens dat Limburg grind 16-32 mm niet heel erg duur is als je het ergens in de korting koopt, dus denk dat ik t maar allemaal nieuw neem.

Daarna later deze zomer de schilder al het houtwerk van die overstek laten kaalschuren en zien of het hout dan nog vochtig is op die hoek (voordat het verfsysteem er weer op komt).
 

Marc-S

  • #11
Ik heb nog een laatste vraag hier voor het forum: zie de foto hieronder, binnen de blauwe lijn, moet deze naat tussen het bitumen en het zink helemaal waterdicht worden uitgevoerd, of kan het ventileren (er van uitgaande dat het bitumen onder het zink wel hoog genoeg destijds is opgetrokken tot aan de dakrand)?

Of kan ik eventueel die naat ook nog wat afkitten?

7A2A5E06-02B3-4440-9418-99792A19529D.jpeg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Beslist niet doen. Hark voorzichtig het grind langs de randen even om waardoor het water iets beter naar de afvoer kan lopen.
Of haal het grind iets van het zink af en maak een strook rondom met een iets minder dikke laag.
Nog even die erker. Er staat nu een radiator in? Die huizen zonder zijn ontworpen met de ervaring van toen. Later zetten we daar een radiator in en dubbelglas. Bouwfysisch is er wel wat verandert.
Marc-S schreef:
Ik zag trouwens dat Limburg grind 16-32 mm niet heel erg duur is als je het ergens in de korting koopt, dus denk dat ik t maar allemaal nieuw neem.
Ze zitten te wachten op je en reken op een flinke korting. Je maakt hun dag goed met dat volume wat je nodig hebt. Ja sorry hoor zoiets kan ik niet laten.
 

Marc-S

  • #13
Veel dank, nuttige tips!
Ik denk dat de grind laag op mijn erkerdak - naast vervuiling over de laatste 15 jaar - te dik was en ook nog met grind wat aan de kleine kant is (ook veel rond de 5-16 mm). Dan wordt t al gauw een ‘dikke plak’ waar het regenwater niet soepel doorheen kan sijpelen naar de afvoer (die overigens wel altijd netjes vrij is geweest).

En ondanks de hogere energieprijzen van de laatste maanden is Limburgs grind idd nog steeds behoorlijk goedkoop! :-)

En inderdaad: in die erker zit nu mooi dubbelglas en een strakke radiator van ca 2.70m. Dat zat er ook allemaal niet in in 1934!
 
Laatst bewerkt:

Marc-S

  • #14
En even voor het detail: mijn dakrand van de erker is uitgevoerd volgens het 2e plaatje hieronder - al is volgens mij daar het ‘klang-deel’ weg gelaten.
Ik weet ook niet wat de functie daarvan is…. Misschien kan een goede dakdekker op dit forum dit uitleggen.

130AB5D0-D45F-49D8-A5D0-3367B997B5BE.jpeg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Jouw detail is niet het 2e plaatje. Volgens mij is de deklijst bij jouw bijna haaks uitgevoerd. Maar dat maakt allemaal geen z uit.
Nog even opstandig zijn. Voor werken in zink moet je bij een loodgieter zijn en niet bij een dakdekker. Althans een dakdekker weet weer meer van een aluminium daktrim. Zink is een vak apart.
Een klang wordt gebruikt omdat een deklijst met de verschillende temperaturen spanningsvrij kan rekken en krimpen.
Wat zijn eigenlijk de afmetingen van je erker.
 

Marc-S

  • #16
Veel dank, je hebt gelijk! Het zinkwerk hoort idd bij de loodgieter. En het klopt dat de rand bij mij haaks is uitgevoerd.

De afmetingen van de erker zijn iets van 1.5 x 3 meter. Nu ik begrijp wat de klang doet, is bij deze afmetingen van de erker een klang niet nodig, correct?

Laatste vraagje wat ik nog heb:

Stel dat ik op een gegeven moment de hele dakbedekking van de erker weer eens laat vernieuwen, dan wil ik graag dat dakje ook isoleren (zonder dat het uiterlijk verandert).
Wat is dan een goede aanpak voor de isolatie?
Zelf zat ik te denken om wat gaten in het dakhout te boren (van bovenaf) en er dan isolatiekorrels / chips in te blazen. Is dat een goed plan?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Is geen goed plan. Een dak met isolatie onder de dakvloer moet ze worden gemaakt. Plafond, dampremmendelaag, isolatiekorrels, dakvloer en de dakbedekking. Die laag krijg je niet meer voor elkaar.
Ga je is inlezen op omgekeerddak constructie. XPS isolatie op de bestaande dakbedekking leggen, daar grind of tegels op.
 

Marc-S

  • #18
OK, veel dank voor de uitleg! Ik begrijp het, aangezien ik geen dampremmend folie tussen mijn plafond (stucplaat) en de houtconstructie van het erkerdak heb, kunnen er nu geen isolatiekorrels tussen de balken worden geblazen.

Eerst XPS platen op het dak en dan de dakbedekking er over is ook niet ideaal aangezien er hier niet genoeg hoogte is mbt de dakranden.
Kan me wel voorstellen dat er inmiddels dakisolatieplaten zijn die nog beter isoleren dan XPS en dus dunner uitgevoerd kunnen worden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Je hebt de onderwerpen betreffende het omgekeerd dak niet goed gelezen. Bij een omgekeerd dak ligt de isolatie in jouw geval de bestaande dakbedekking en op de XPS isolatie komt grind, geen dakbedekking.
 

Marc-S

  • #20
Maar ik neem toch aan dat op de XPS eerst een beschermlaag komt voordat de grindlaag er bovenop komt?

En als je EPDM neemt als afwerklaag op de XPS, kan je het grind dan gewoon weglaten?
Of heb je die grindlaag toch nog nodig als de glazenwasser elke 2-3 maanden er op staat om bovenliggende ramen daar te lappen?
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu