Weet iemand welk type Nefit ecomline dit is? En wel of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo medeklussers,

Ik ben al een tijdje aan het stoeien met de cv-ketel.

Inmiddels geconstateerd dat de cartridge/Honeywell binnenwerk vervangen moet worden. (na melding 0Y)

Zoekend op het forum lees ik dat het aan te raden is ook de drie sensoren (aanvoer/afvoer en safety) te vervangen. En mogelijk ook nog de automatische ontluchter (die lijkt zelfs vast te zitten)
Gezien de kosten van de sensoren (€ 140) en leeftijd van de ketel (1996) zou ik dit liever niet doen. Is dat dom? En zo ja, waarom dan?

En verder ben ik benieuwd naar wat voor een ketel we hebben. Hij zat bij het huis en geen papieren. Het is een Nefit Ecomline. Maar welk type en vooral welke CW-waarde heeft hij?

Onderstaand enige foto's die wellicht een idee geven wat het type is:

81786_IMG_0719_1.jpg

81786_IMG_0720_1.jpg

81786_IMG_0721_1.jpg
 
De sensoren geven een aparte storings melding.

Dom om ze te vervangen?
Of 150 euro uit te geven

Nou denk het niet.

Je hebt een super ketel hangen die met een beetje onderhoud nog Jaren mee kan gaan
 
Aan alle reageerders veel dank, dit helpt mij direct weer verder.

@ Gorp: Dank voor de snelle reactie en perfecte kennis over het type (zie foto).

@ Schreech: Goeie tip over deze sticker, ik had al veel gezocht maar duidelijk niet goed genoeg.

@ Obelix2: Ik ben blij met je opmerking over het nog jaren mee kunnen gaan (ondanks huidige leeftijd van 18 jaar). De kosten zijn echter wel wat hoger dan
€ 150. Er komt nog een binnenwerk driewegklep (€40) bij. Misschien een auto-ontluchter (€30). En dan nog een grote onderhoudsbeurt door een installateur (durf ik zelf niet aan te beginnen). Ik weet niet hoeveel dat kost maar schat al snel een € 150. Alles bijelkaar zit ik dan op € 370, met wat pakkingen mee € 400.
Uiteraard heb ik daar geen nieuwe voor.




Toch nog een vraag: als ik bovenstaande zaken allemaal vervang en de grote onderhoudsbeurt laat uitvoeren, wat zou er daarna eventueel nog aan hoge onkosten kunnen komen?




81786_IMG_0726_1.jpg
 
@ Tumkie:
Jammer dat u zo reageert.

Speciaal voor u: misschien zijn er bij dit type ketel wel bepaalde vaker voorkomende gebreken (ventilator?, brander?, iets anders?) die meer den enkele tientjes kosten en mogelijk optreden vanaf een bepaalde ouderdom. En wellicht dat een van de experts op dit forum dat weet en mij daarover wil informeren.
 
Tumkie bedoelt, dat niemand in de toekomst kan kijken. Maar feit is, dat dit een kwalitatief zeer goed ketel is gebleken, die zeker nog wel een investering waard is.

Maar wat is eigenlijk de klacht? OY is geen foutcode, betekent alleen dat het (cv) water op temperatuur is, en de ketel 10 minuten wacht.

Mocht het inderdaad niet warm worden in huis, dan is inderdaad de 3-weg klep 1e verdachte. Waarom dan ook alle sensoren vervangen zouden moeten worden, is mij eigelijk een raadsel.
 
Idd raadsel en dan nog laat het 400 euro kosten daar heb je ECHT geen nieuwe ketel voor. Iig niet in deze klasse.

Je hebt een super ketel hangen die met een beetje onderhoud nog jaren mee kan vooropgesteld dat in de afgelopen jaren ook wel eens een onderhouden is gepleegd.

Ja wat kan nog kapot gaan

De ventilator. Ja duur
De electronica. Ja duur
Sensoren duur? Valt over te discussiëren.
Gasblok. Valt wel mee


En dan de kerst op de taart

De boiler
Helaas erg duur. Rond de 450 euro maar nog als er voor de rest niks mankeer behalve de klep die je heel makkelijk zelf kunt vervangen

Is dit toestel onder normale omstandigheden de investering zeker nog waard.

Vergelijking.

Mijn ketel hrc30h.
Als mijn boiler morgen kapot gaat komt er zonder lang aarzelen voor rond de 450 euro gewoon een nieuwe in.
 
Geen onderdelen gaan vervangen die niet echt stuk zijn. Het is een betrouwbaar toestel en als er nog slechte sensoren in hadden gezeten, dan hadden deze het inmiddels wel begeven.

Een onderhoudsbeurt met een paar pakkingen zal waarschijnlijk voldoende zijn. Mocht de driewegklep echt defect zijn, dan kan deze gelijk mee worden vervangen.
 
Voordat je uberhaupt iets gaat vervangen, zou ik er eerst een installateur bij halen voor het Onderhoud. Stel dat er nog niet eerder (of heeel erg weinig) OH aan is gedaan, kan het maar zo wezen dat de wisselaar dicht zit.
Als dat zo is, wordt het mooie verhaaltje al weer heel anders.

Tijdens het OH komen misschien nog meer dingen aan het licht, die je dan ook weer mee kan nemen in je berekening.

Niet lullig bedoeld, maar een "oude" auto blijf je ook niet op lappen.
 
Top, dank allemaal, dat zijn bijdragen waar ik wat aan heb. In de toekomst kijken kunnen weinigen en daarvoor ben ik niet op dit forum.

Voor wat betreft de klacht: inderdaad 0Y en het weten dat dit geen storing is maar een bedrijfstoestand. In mijn geval wel een vervelende bedrijfstoestand want de 10 minuten wachten zijn opgelopen tot eindeloos wachten. De cv komt niet meer op gang. Behalve als ik de override/mannetje met ladder op 1 zet.

Het binnenwerk van de driewegklep heb ik inmiddels vervangen, de oude was kapot. Dat ging soepel. Helaas gaat de ketel na inschakelen nog steeds in de ww-stand staan en blijft daarin. Ook statuscode 2F en 2P zijn voorbij gekomen. Via de installatiemanual met daarin het overzicht van allerlei mogelijke oorzaken lijkt de safety sensor een mogelijke schuldige te zijn. Vandaag een nieuwe safetysensor bij W-service besteld en opgehaald. Bij thuiskomst blijkt ondanks exact doorgeven van de code en type apparaat deze sensor toch iets te verschillen van degene die eruit kwam. Zie foto, rechts de oude en links de nieuwe.

Heb ik inderdaad de verkeerde gekocht?

Als ik de stickertjes vergelijk staat er op de oude 611.002BH03511512 en op de nieuwe 611.002C I-1474. De oude heeft ook een verdikking net na het zwarte ringetje en is in totaal ongeveer 1-2 mm langer. De nieuwe heeft een afgeronde kopje wat het diepste in de brander gaat. Is dat erg of zijn deze twee uitwisselbaar?

Overigens doet de ketel het met de nieuwe sensor erin ook niet zoals het moet.

81786_IMG_0730_1.jpg
 
U zegt dat de ketel op zijn warmwater stand blijft hangen. In dat geval zal de eerste boosdoener de boiler sensor zijn., lijkt mij. De codes zijn idd van de safety sensor, maar ook dat kan bij de boiler sensor vandaan komen.
 
2p/2f is idd het inschakelen van de safetysensor....maar kan ook heel goed lucht in het systeem zijn.
Wegens het vervangen van binnenwerk dwk, zit je hele boiler vol lucht, en dat moet er eerst uit, via de automatische ontluchter op de warmtewisselaar.

Vervolgens zou ik inderdaad je boilersensor even checken/vervangen.
Kan ook zijn dat er ergens warmwater weglekt, bv door een kraan die niet goed afsluit, of niet goed dichtgezet is.

De sensor die recht boven de pomp zit, is zo te zien ook nooit vervangen, deze kan ook nog problemen geven.

suc6
 
Update:

Opnieuw dank aan Gorp en Schreech en ook aan Obelix2. Hardstikke top. Het geeft (mij) veel vertrouwen als experts met aantoonbare bijdragen op diverse vragen hun mening geven wat er mis kan zijn, waar je naar moet kijken en hoe je dat kan maken. Ook de wetenschap wat een expert in jouw geval zou doen helpt enorm bij het gefundeerder maken van een keuze.

Ik heb achtereenvolgens de cartridge, de motor, de safetysensor, de boilersensor en de aanvoersensor vervangen. Even over de kosten heengehikt en nu brandt de ketel weer super en schakelt zonder handmatige ingrepen.

Voor een controle van de afstelling/gaswaarden en schoonmaken brandergedeelte ga ik nu een installateur opdracht geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gerelateerde klussen

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu