Waterleiding naar schuur

Goedenavond,

Binnenkort wordt onze tuin onder handen genomen door een hovenier. De "nieuwe" tuin wordt voorzien van een sproeisysteem. Omdat het bij de kraan aan de gevel van het huis aardig vol wordt, wil ik een een waterleiding leggen naar het schuurtje achter in de tuin om hier een extra kraan te maken. Hier kan dan de sproeicomputer aan komen te hangen. Ik wil in de kruipruimte de leiding (16 mm) naar de gevelkraan aftakken en vervolgens een tyleen leiding onder de grond richting de schuur leggen. De afstand tussen de aftakking en de schuur is onder 12 meter.
Ik heb hier een aantal vragen over en hoop dat iemand met ervaring mij kan helpen:
- hoe zit het het met de waterdruk op deze afstand? Ik weet de exacte waarde in mijn huis niet maar de waterdruk is overal prima. De tuin is niet heel groot maar het sproeisysteem moet het natuurlijk goed doen.
- ik wil een vorstvrije kraan gebruiken zodat het water automatisch terugloopt onder de grond. Dan hoef ik ook geen afsluitkraan in mijn huis te plaatsen. Is dit goed of maakt dit niet uit in een enkelsteens schuurtje waar het gewoon koud wordt? Leiding komt schuur in en gaat door de muur waar de kraan buiten komt.
- is er een probleem met vorstvrijekranen en sproeisystemen?

Ik denk dat waterdruk het grootste euvel is. Kraan valt altijd te vervangen en leiding valt altijd een kraan aan te maken.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt!
 
"een vorstvrije kraan gebruiken zodat het water automatisch terugloopt onder de grond"
Bestaat dat op die manier?

Ik denk dat ik hier een vorst bestendige kraan zou gebruiken.
Maar dan heb je binnen wel een kraan nodig.

Waterdruk is geen probleem.
20 meter tuinslag is dat toch ook niet.
 
Ik zou een tyleen leiding van 25 mm aansluiten direct na de watermeter. Dan heb je de maximale druk en flow. Anders gaat een sproeisysteem niet werken. Deze tyleen doorleggen naar de schuur.

Hier heb ik dat ook en er is zelfs met 3 zwenksproeiers volle druk.

Zorg wel dat je de tyleenaanuiting voorziet van een EA keerklep en kogelafsluiter.
 
@Jack, met zo’n lengte uit 16 mm heb je geen druk en flow meer vanwege de weerstand en kleine diameter van de leiding. Daar kun je met goed fatsoen niet mee sproeien simpelweg omdat er geen druk en flow is.
 
Hoelang is de 16 mm leiding waar vanaf je een grotere diameter tegenkomt?
Als die 16mm al erg lang is gaat dat niet werken omdat het vanaf het begin dan niet voldoende capaciteit hebt
Bij 22 mm koper en 25 mm thyleen zal het geen enkel probleem worden.
En inderdaad binnen 5cm vanaf de hoofdaansluiting een kraan met controleerbare EA klep monteren zodat er een goede scheiding is.

Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier
Dat ga ik morgen even bekijken. @Jackd Mm waarom dan geen vorstvrije? Heb er al 1 besteld (kan natuurlijk terug). Voordeel is dat deze kranen onder een hoek van 2 a 3 graden gemonteerd worden en het water dus automatisch terug de leiding in laptop. @Cvolieboy Wat doet de EA klep precies? Zorgt de waterdruk niet al voor deze scheiding? (Beetje leken vraag). Bedankt voor de reacties al zover!
 
de ea klep voorkomt teruglopen van water in de hoofdleiding, tyleen 25 is wel een minimaal vereiste.
Ik heb zelf een paar rainbird popup sproeiers en had deze eerst met 2 stuks op 1 16mm leiding maar dan was de flow veel te laag, dit aangepast naar elke popup sproeier zn eigen 16mm leiding (10mtr vanaf de verdeler) en dit gaat prima.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier
@BertPleizier
Als alles met 20meter tuinslang werkt, dan kan je gerust aftakken en met 20mm tyleen naar de volgende kraan.

20mm tyleen is meestal meer dan voldoende met een stuk minder stilstaand water in de leiding.

Ik ga er dan wel vanuit dat het sproeisysteem slim genoeg is om niet veel water tegelijk te pakken.

Die 2 a 3 graden is om het water naar buiten te laten weglekken. Zo'n kraan kan alleen in een muur die aan de binnenzijde warm is.
Ik ging ervanuit dat het schuurtje niet verwarmd is.
 
Een vorstvrije buitenkraan werkt alleen als de binnenzijde van de kraan in een vorstvrije ruimte uitkomt. Dat zal hier niet het geval zijn, dus je hebt niets aan een vorstvrije buitenkraan. Overigens zijn vorstvrije buitenkranen veel kwetsbaarder dan gewone kranen.

Ik zou in ieder geval een goede afsluit- en aftapmogelijkheid maken
 
Bij een sproeisysteem deel je alles op in zones, per zone maximaal twee sproeiers (pop-up sproeiers).
Als je er meer nodig hebt dan maak je een verdeler met klepjes, b.v. in een put en die stuur je aan met
een beregeningscomputer. Toevallig heb ik dat hier ook, gewoon met 16mm tyleen en dat werkt heel goed.
De afstand vanaf de watermeter tot de verdeler zal iets van 20 of 25 meter zijn en dat werkt gewoon.

De sproeiers zijn van Rainbird en de beregeningscomputer is van Hunter.
PS, we hebben hier ook een grondput met pomp maar het nadeel bij ons is dat er veel ijzer in het
water zit. Tot er ooit een nieuwe geslagen wordt zal ik deze niet gebruiken voor dit systeem.
Wel om met de hand bij de sproeien.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
@Marcn.88 het meeste in huis is 16mm, tijdens onze verbouwing zo aangelegd. Dus bij de vaatwasser kranen gaat dit prima. Dus vandaar mijn eerste aanname dat 16mm naar 20mm tyleen voldoende zou zijn. Nu lijkt het wat ingewikkelder te worden.
@Jackd Het is inderdaad een niet verwarmde schuur. Mijn idee was om het mezelf zo gemakkelijk mogelijk te maken: kraan die zichzelf leeg laat lopen, en de kraan niet te gebruiken in de winter. Tyleen kan ook tegen vorst. Op deze manier hoef ik de leiding alleen af te takken en niet naar de meterkast tr leggen.

Ik waardeer alle tips, ik denk dat het allemaal niet zo moeilijk is maar ik mis vooral kennis en ervaring dus nogmaals dank voor de reacties!
 
Er is wel een kraan / ventiel die je op een laag punt kan plaatsen. Die gaat open als de waterdruk wegvalt en dan loopt de leiding langzaam leeg.
Zet je de druk er weer op, dan sluit ie af.
Je hoeft de leiding dan niet leeg te laten lopen, maar ze moet het wel zelf binnen afsluiten.

Een vorstbestendige kraan kan best wat hebben, die gaat niet meteen kapot als ie bevriest.
Maar alsnog beter of de boel af te sluiten en de druk eraf te laten.
Helemaal leeg (zoals met de ventiel) is waarschijnlijk niet nodig.

Een kraanput in of voor het schuurtje is ook een optie. Diep genoeg en het bevriest niet. Dan kan je het daar afsluiten in plaats van binnen in de kruipruimte.
 
Ik zal in ieder geval kijken naar een andere kraan en een manier om het af te sluiten.
Ik lees verdeelde meningen over de diameter van de leidingen. En of er wel of geen klep geplaatst moet worden (maar dit kan volgens mij ook dienen als afsluiter).
Ik zal het ook nog met de hovenier overleggen.
 
Een dikkere diameter is beter in dit geval om drukverlies te voorkomen.
In onze situatie was die waterleiding al aanwezig in de tuin en alles openmaken incl. een heel terras
zou teveel werk zijn. Het is dus niet zo dat ik het niet eens ben met anderen, ons geval was net anders.
 
Ik heb tussen de bedrijven door het een en ander bekeken en voeg hier wat foto's toe. Zoals je ziet zitter er 2 kraantjes in onze meterkast na de hoofdkraan. Dit wordt direct 16 of 15mm. Een leiding gaat naar boven, 1 is voor water beneden. De druk is huis is verder prima. De leiding voor het water beneden gaat naar de keuken, vaatwasser en naar het gevelkraantje (ook vorstvrij).
Op de andere foto zie je de leiding die naar de gevelkraan loopt. Daar wilde ik de aftakking maken, maar dan kan ik het in de winter niet dichtdraaien.
Na de hoofdkraan is er dus weinig leiding met een grotere diameter.
Ik kan dus in de kruipruimte aftakken op 16mm en daar een afsluiter maken, of ik moet echt gaan prutsen in de meterkast maar daar is niet al te veel ruimte.
Ben benieuwd wat jullie mening is.
@Jackd Heb je een linkje naar een dergelijke kraan? Ik krijg het niet gevonden. Met google op de term 'vorstbestendige kraan' krijg ik vooral de vorstvrije kranen.

Bedankt allen!

20240807_102240.jpg

20240807_101702.jpg


20240807_101657.jpg
 
Het idee is nu om een bestaande koperleiding af te takken naar tyleen. Vervolgens een sluit/aftapkraan en dan door naar de schuur. Ik denk dat dit goed moet gaan, ondanks de diameter. Maar veel keuze heb ik hier niet in. Ik pak wel 20mm tyleen dua kan later nog voor meer mm gaan indien nodig bij de aftakking.
Laatste vraag aan jullie: in de schuur moet er een leiding door het uurtje naar buiten en daar komt de kraan. Volgend mij kan je niet van tyleen direct naar een kraan. Dus ook hier wil ik meerlagenbuis of koper. Is dit de manier? En wat is in dit geval beter, koper of tyleen? In beide gevallen draai ik alles in de winter dicht, tap het af en baas het water er doorheen (hopelijk is het aftappunt dan laag genoeg). Ik hoor het graag van jullie :)
 
@BertPleizier ik heb die gezien maar dan loopt de tyleenslang aan de buitenzijde van de muur. Ik vind het mooier om het meeste leidingwerk in de schuur te hebben en via een gat in de muur naar de kraan te gaan. Daar heb ik nog niet echt een oplossing voor behalve tyleen -> koper -> knie -> koper kraan. Maar als je oplossing hebt voor tyleen naar kraan door de muur heen zou dat top zijn :)
 

Gerelateerde klussen

Reacties
2
Weergaven
2K
Buiten en tuin
De Haan
Reacties
1
Weergaven
510
Buiten en tuin
Marcn.88
Reacties
9
Weergaven
2K
Buiten en tuin
BertPleizier
Reacties
2
Weergaven
5K
Buiten en tuin
Job_04
Reacties
9
Weergaven
4K
Buiten en tuin
Neesje

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu