Inmiddels dien ik voor de 2e keer de waterkeerring en lagers van de trommel van de wasmachine Whirlpool WMA275 te vervangen. Eerste keer was 4 jaar geleden, dus de vraag is hoe lang hij het nu gaat uithouden. De bronzen bus waarop de keerring afdicht heb ik gepolijst.
Nu viel mij eigenlijk op dat de waterkeerring, die ik inmiddels dus al een keer had vervangen, met de platte zijde richting trommel zit en met de holle zijde richting de achterliggende lagers.
Ten eerste zou je denken dat dit niet juist is, omdat bij bijvoorbeeld een versnellingbak van een auto de platte zijde van de keerring aan de buitenzijde zit en de holle zijde aan de binnenzjde. Nu is het enige verschil tussen een versnellingbak en een wasmachine dat er in een versnellingsbak olie tegengehouden moet worden en bij een wasmachine uiteraard water.
Je zou verwachten dat op de wasmachine dit hetzelfde zou moeten, echter lijkt me dit niet goed voor de veerring die zich in de keerring bevindt en voor de benodigde spanning zorgt ter afdichting van de ring. Deze zal snel door het water en zeep aangetast worden. (Overigens weet ik niet of op de originele waterkeerring een dergelijke veerring zat, aangezien ik in Sri Lanka woon en genoodzaakt was mijn huidige keerring bij een automaterialen zaak te halen).
Maar ook als je naar de vorm van de keerring kijkt is deze ontworpen om zoals gezegd met de holle ruimte aan de binnenzijde te plaatsen, omdat druk de ring dan op de as drukt zodat hij ook weer beter afdicht.
Hoe zit dit nu eigenlijk?
Nu viel mij eigenlijk op dat de waterkeerring, die ik inmiddels dus al een keer had vervangen, met de platte zijde richting trommel zit en met de holle zijde richting de achterliggende lagers.
Ten eerste zou je denken dat dit niet juist is, omdat bij bijvoorbeeld een versnellingbak van een auto de platte zijde van de keerring aan de buitenzijde zit en de holle zijde aan de binnenzjde. Nu is het enige verschil tussen een versnellingbak en een wasmachine dat er in een versnellingsbak olie tegengehouden moet worden en bij een wasmachine uiteraard water.
Je zou verwachten dat op de wasmachine dit hetzelfde zou moeten, echter lijkt me dit niet goed voor de veerring die zich in de keerring bevindt en voor de benodigde spanning zorgt ter afdichting van de ring. Deze zal snel door het water en zeep aangetast worden. (Overigens weet ik niet of op de originele waterkeerring een dergelijke veerring zat, aangezien ik in Sri Lanka woon en genoodzaakt was mijn huidige keerring bij een automaterialen zaak te halen).
Maar ook als je naar de vorm van de keerring kijkt is deze ontworpen om zoals gezegd met de holle ruimte aan de binnenzijde te plaatsen, omdat druk de ring dan op de as drukt zodat hij ook weer beter afdicht.
Hoe zit dit nu eigenlijk?