Warmwater problemen met nefit turbo hr 21 combi

Crazypat

  • #1
Ik heb problemen met het warmwater gedeelte van mijn Nefit turbo 21 HR combi.

Indien ik de warmwater kraan open, komt er lauw water uit de kraan. Indien ik deze dan vervolgens na een minuut of zo weer open draai komt er normaal warm water uit de kraan.

Moet ik dit gaan zoeken in de Boilerthermostaat? (kleurkode paars).
Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Patrick
 

Chathanky

  • #2
Is dit meteen lauw, of is dit na een korte tijd lauw?
 

Crazypat

  • #3
Het is meteen lauw zeg maar zo'n 20/25 graden.
 

Chathanky

  • #4
Ik denk dat je te veel koudwater naar de boiler of wisselaar toegevoert krijgt en dat de ketel dit niet kan bijhouden, zelf heb ik dit ook gehad en heb er een goede debietbegrenser op geplaatst die de vorige eigenaar er om bepaalde reden er uit heeft gehaalt.

Je kunt proberen om de hete kraan niet vol open te zetten en als je arm water hebt de kraan verder open draaien als het dan wel heet blijft is het waarschijnlijk een te veel aan koudwater toevoer die de ketel niet kan voorwerken.
 

Crazypat

  • #5
Inderdaad als het eenmaal warm is het water, blijft het ook warm ook indien er warm water gebruikt is en vervolgens na een tijdje wordt er weer warm water gebruikt (douchen) is het nog gewoon warm.

Het probleem doet zich eigenlijk voor na een langere periode van geen gebruik van warm water zoals s'ochtens. Warm water gedeelte is ook alleen voor de badkamer.

Voor ik het vergeet nog bedankt voor je reacties. :D
 

Patrick nf

  • #6
Het lijkt erop dat je boiler thermostaat te laat reageert. Als het zich nu weer voor doet moet je eens op de keteldisplay kijken wat deze aangeeft. En even voelen aan de ww leiding onder het toestel. Als die heet is en bij de kraan is het lauw dan is er wat anders aan de hand.

Groet
 

Chathanky

  • #7
Probleem is waarschijnlijk dat je boiler niet op temperatuur gehouden wordt, kan zijn dat je boilertermostaat defect is of als dit aanwezig is dat de comfortstand uit staat.
 

Ketelman

  • #8
Chathanky schreef:
Probleem is waarschijnlijk dat je boiler niet op temperatuur gehouden wordt, kan zijn dat je boilertermostaat defect is of als dit aanwezig is dat de comfortstand uit staat.
Heeft een turbo 21 niet.
 

Crazypat

  • #9
Allereerst allen bedankt voor het meedenken en de reacties Ik ga zeker laten weten hoe het afgelopen is.
Maar kort samengevat moet ik het dus zoeken in de boiler-thermostaat.
Is deze nog op een of andere manier door te meten of te testen?
Ik denk dat ik deze thermostaat in 1999 ook al vervangen heb weet niet wat de normale levensduur van deze thermostaat is?

Patrick
 

Patrick nf

  • #10
Deze boiler-thermostaat is een aan/uit schakelaar op basis van temperatuur. Dus als je em wilt meten krijg je bijna nul Ohm als geschakeld is en oneindig als ie niet geschakeld is.

Dus als je bijv een paar honderd Ohm weerstand meet als de boiler op temp is (thermostaat dan dus niet gemaakt) dan is dat niet goed.

Maar als je meting niets oplevert moet je de schakeltijd controleren.
 

Crazypat

  • #11
Ik ben dus bezig geweest om de thermostaat uit de boiler te halen maar omdat die dusdanig vast zat heb ik jammer genoeg alleen het koperen draadje eruit kunnen trekken (hij brak dus af) de "voeler"zit er dus nu nog in.

Nu is mijn vraag is dit nog eruit te halen of kan ik er een nieuwe tegenaan schuiven of zal de nieuwe opnemer niet goed reageren?
Nu blijft ketel op boilerstand staan dus moet ik 1 van de paarse draadjes tbv boiler los halen dan gaat ketel uit.

Is de boiler vrij simpel te demonteren of zit hij met boutjes aan de achterkant van de behuizing vast?
Iemand een idee om de vast zittende voeler/opnemer eruit te kunnen halen?

Wederom alvast bedankt voor eventueele reacties.
 

Patrick nf

  • #12
De boiler is opzich wel gemakkelijk te demonteren alleen schiet je daar nu niet zoveel meer op. (de bevestiging is middels sleufgaten).

De dompelbuis is niet demonteerbaar dus die voeler krijg je er nu niet meer uit. Hoeveel lengte van het 'koperen draadtje' kwam er uit de dompelbuis?

Een nieuwe voeler er bij in is niet zo'n probleem. Deze komt dan wat lager in de boiler waardoor de voorraad temp wat hoger zal eindigen (boven in de boiler) en reageerd ie wat later bij ww vraag.

Het alternatief zou een knel knie met dompelbuis in de KW monteren zijn. Maar ik zou het eerst in de bestaande dompelbuis proberen.
 

Gorp

Specialist Verwarming
  • #13
Zou niet nog een voeler in dezelfde dompelbuis plaatsen.
  1. De ketel zal te veel en te lang op het ww blijven draaien.
  2. De temperatuur in de boiler zal te hoog worden, waardoor er meer kalkafzetting zal plaatsvinden en dus de levensduur zal verkorten.
  3. De ketel zal te laat gaan reageren bij ww vraag.
Wat mij wel eens gelukt is: een lange dunne breinaald in de voeler proberen te krijgen, en die er zo mee uitgetrokken.
Bij deze actie is een beetje geluk wel vereist.

suc6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu