Warm water probleem Remeha Quinta C35

Remco011

  • #1
Hallo allemaal,

Ik heb een Remeha Quinta C35 CV ketel en een probleem met het warmwater. CV kant werkt naar behoren.

Gisteravond trad dit probleem op. Heb een aantal keer kunnen reproduceren. Daarna stekker van CV ongeveer uur eruit gehad en daarna nog een keer test. Warmwater was toen OK. Heel de nacht stekker erin gelaten en vanochtend was warmwater ook nog steeds OK.

Toch post ik dit bericht op dit forum omdat ik het gevoel heb dat het probleem een keer terug zal keren en benieuwd ben of jullie mij in een richting kunnen wijzen.


Probleem:

CV is uit, brandt niet voor CV of WW.

1) Ik zet een kraan warm water helemaal open
2) Water wordt warm maar niet zo warm als eerder
3) Na 20 tot 30 seconde wordt het water steeds kouder en blijft zo. Water is niet koud als kraanwater maar gok ongeveer 20 graden.

Wat ik zie bij de CV:

Voor actie 1: CV is uit (code 0). Driewegklep staat in stand WW.

Na actie 1: CV begint met voorventileren (code 1), brander wordt ontstoken (code 2), CV brand voor warmwater (code 4). Temperatuur loopt op tot 30 t/m 35 graden. Na verloop van tijd daalt de temperatuur naar 25 graden. Voel inderdaad dat de warmtewisselaar steeds kouder wordt. Brander blijft zachtjes branden. Pomp draait wel (voel ik trillen). Driewegklep blijft correct in stand WW staan.

1 keer heb ik code 8 (regelstop WW) gezien maar dat kon ik niet meer reproduceren.

Extra info van uitleesmode op CV op moment van probleem:
1 Gemeten aanvoertemperatuur 31
2 Gemeten retourtemperatuur 25
3 Gemeten boilertempratuur 2.7
4 Gemeten buitentemperatuur 37
5 N.v.t. 37
6 Berekend setpunt aanvoertemperatuur 28
7 Status warmtevraag 00
8 Berekende inschakeltemperatuur aanvoer 28
9 Gemeten stijgsnelheid aanvoertemperatuur 00
A N.v.t. 00

Gebruikersinstellingen afgelezen van CV:
1 Maximale aanvoertemperatuur 90
2 Pompnadraaitijd cv bedrijf 03
3 Tapwatertemperatuur 50
A Toestelregeling 31
U Voerpunt interne stooklijn 20

Verwacht gedrag/Gedrag wat ik gisteravond na uur zonder spanning op CV en vanochtend zag:

CV begint met voorventileren, ontsteekt brander. Kort daarna gaat de brander voluit branden en loopt de temperatuur op tot 60 graden (ingestelde temperatuur WW). Brander blijft branden totdat kraan wordt uitgezet.

Vragen:

1) Wat zou dit soort afwijkende gedrag kunnen veroorzaken?

2) Ik heb het gevoel dat het aan een of meerdere sensoren ligt. Welke sensoren zou ik zelf kunnen checken/vervangen?

3) Is het verklaarbaar dat WW correct werkt na uurtje de stekker uit het stopcontact?

4) Als de ketel goed brandt voor WW lees ik een aanvoertemperatuur af van 60 graden terwijl de tapwatertemperatuur op 50 staat ingesteld. Hoe kan dat?

Alvast bedankt voor jullie tijd!
 

Combiketel

  • #2
Je schrijft dat de driewegklep in de juiste stand blijft staan. Waar zie je dat aan ? Het witte palletje op de motor ? Het kan namelijk ook zijn dat het binnenwerk blijft hangen.
 

Remco011

  • #3
Hi combiketel,

Bedankt voor je reactie. Ik zie dat de driewegklep goed staat aan de stand van het palletje, die staat als hij draait voor WW naar rechts en als hij draait voor CV naar links.
Ik denk niet dat de klep blijft hangen. Dit concludeer ik uit de volgende feiten:

- als de CV uit staat (code 0) staat het palletje naar rechts (WW). Wanneer ik beneden de thermostaat hoger zet gaat het palletje naar links (CV). Vervolgens wordt de buis richting de radiatoren heet en de buis richting de warmtewisselaar blijft koud/lauw
- als ik vervolgens de warme kraan open zet gaat het palletje naar rechts toe en wordt de warmtewisselaar warm/heet
- de CV heeft het nu een aantal dagen weer zonder problemen gedaan, zowel CV als WW. Hieruit concludeer ik ook dat de driewegklep geen problemen geeft.

Driewegklep (motor) heb ik vorig jaar vervangen en heb toen de klep zelf schoongemaakt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Foute conclusie, klep kan ook op 50% blijven hangen.
Vooral omdat het soms goed is en soms niet, verdenk ik een plakkende cartridge.
 

Remco011

  • #5
Hoi heahunter, dat wist ik niet. Met klep bedoel je dat die pin maar voor 50% wordt ingedrukt door de motor?
Wat bedoel je met een plakkende cartridge?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Onder de motor zit een stiftje, die bedient het binnenwerk, dat samenstel is de cartridge.
 

Remco011

  • #7
Ik zal straks eens kijken. Is met de hand te voelen of de cartridge plakt/zwaar loopt?
Is de cartridge weer soepel te maken met bijvoorbeeld WD40 of is de cartridge schoon te maken?
 

Marcn88

  • #8
Als u de motor eraf klikt ziet u een pin met een veer eromheen deze pin induwen met een tangetje oid en bij loslaten zal deze direct terug moeten komen doet hij dat niet cardridge defect ze zijn schoon te maken als je m er heel uit krijgt ik zal een nieuwe aanschaffen voordie paar euro kun je geen ellende hebben helemaal niet met dit weer
 

Remco011

  • #9
Hoi Marcn88,

Bedoel je met direct terug komen van dr cartridge dat hij echt binnen een seconde terugschiet naar de beginstand of mag hij daar een paar seconde over doen?
 

Marcn88

  • #10
Minder dan een seconde
 

Remco011

  • #11
Ik heb net de motor even van de driewegklep afgehaald. Ook heb ik die pin + veer losgehaald en schoongemaakt en wat WD40 erop gespoten. De pin kan ik gemakkelijk met de hand indrukken en wordt door de veer weer naar buiten gedrukt maar niet binnen een seconde, ongeveer anderhalf. Het lijkt erop dat de eerste helft sneller gaat dan de tweede helft.

Misschien gaat het bewegen van de pin makkelijker als de CV koud is? Dit verklaard misschien waarom de CV ineens weer WW ging geven nadat ik hem een uur uit had geschakeld.

Ik heb bij warmteservice gezien dat zo'n cartridge 78 euro kost en volgens mij heb ik ook nog een speciale tool nodig om dat ding te demonteren en de nieuwe te monteren. Wil het nog even aankijken. Als de CV weer dezelfde fout geeft kan zal ik checken hoe het witte palletje van de motor staat (dan waarschijnlijk niet helemaal naar links) en of ik de stand van de pin kan zien door de behuizing van de motor.
 

Ceeshobby

  • #12
Als je te lang wacht met vervangen, kan je motor van de driewegklep kapot gaan.
De cartridge gaat steeds zwaarder lopen en je motor heeft meer moeite om deze naar beneden te duwen.

Succes
 

Remco011

  • #13
Hmm dat zou zonde zijn want die motor heeft me begin dit jaar bijna 100 euro gekost volgens mij. Ik ga maar eens even op zoek naar een nieuwe cartridge voor mijn driewegklep.
Bedankt voor jullie hulp!
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #14
Je had het over 'speciaal gereedschap'. Grote kans dat dit met het nieuwe binnenwerk meegeleverd wordt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu