Warm water neemt af bij Topline cw4

Frenk

  • #1
Hallo, ik heb vorig jaar een Nefit topline cw4 geplaatst met een moduline 300 kamerthermostaat. Alles werkte prima, tot ik eergisteren merkte dat het water minuten lang lauw bleef. Eerst kreeg ik warm water en dat werd snel lauw, niet geheel koud. Pas na 5 minuten warmde het water plotseling op. Dit gebeurde bij het vullen van het bad voor de kids...

De enige wijziging in de instelling die ik een paar maanden geleden heb aangebracht is dat ik de ketel op Eco-stand heb gezet. Mijn vrouw klaagde vorige week over het uitblijven van warm water en dus heb ik de ketel deze week weer op Comfort-stand gezet. Ik weet niet of het toeval is, maar nu is bovenstaand probleem dus plotseling opgetreden.

Nu heb ik dit vanmorgen getest in de garage met hetzelfde euvel. Ik had hierbij zicht op het display van de ketel. De ketel begint gewoon te draaien. Hij geeft geen storingsmeldingen.
Hij warmt op tot 45 graden en dan neemt de temperatuur weer langzaam af. De ketel stookt wel kort steeds een paar graden op, maar dan zakt deze ook weer tot hij op ongeveer 30 graden uitkwam, (na ongeveer 4a5 minuten).
Ik had het idee alsof de voorraad tapwater niet verwarmt wordt... maar ik weet niet of dit klopt... :?
De ketel geeft dus geen storing maar houdt de gastoevoer/waterverwarming niet vast.

Op dat moment begong de ketel dus weer vol te branden en zat binnen no time op 60 graden. Vervolgens blijft hij ook op die 60 graden. Ik heb een half uur hierna geprobeerd en de ketel/display blijft bij ww-vraag gewoon op 60 graden staan.

Kan iemand mij helpen wat hier het probleem zou kunnen zijn?

Bvd!

Frank
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Ik weet even niet of hij een tapsensor heeft, maar het lijkt er op dat die defect is en dat hij alleen op de warmhoud sensor reageert
 

Speedypul

  • #3
Het kan zijn dat bij uw toestel regelmatig de ionisatie te laag blijft waardoor hij niet verder gaat moduleren naar een hogere last.

Als u de beschikking heeft over een compressor, blaas dan de brander een keer goed door, helpt tijdelijk!

Het best kunt u of de installateur even kontakt opnemen met fabrikant en deze even het registratie nummer doorgeven, zij kunnen u dan vertellen of u in aanmerking komt voor een andere brander. (zonder vlies)
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
Laat de compressor maar achterwegen, een keramischebrander
mag je niet met een compressor doorblazen, of je moet de druk enorm
verlagen, doe je dit niet, dan kan je een gat in de brander blazen.

Als het daadwerkelijk een ionisatieprobleem zou zijn, dan kan je dat gewoon
onder de info knop op de cv ketel uitlezen, overigens als hij te weinig
ionisatie meet valt hij op storing 6A, een sensor of stromingssensor lijkt
mij eerder de boosdoener, ook onder de info kan er uitgelezen worden
hoeveel l/min er getapt word :wink:
 

Frenk

  • #5
Ik heb vandaag nog een paar keer getest. Betreft overigens een Topline compact hrc25/cw4.
De ketel geeft afwisselend de storing. Wanneer bijvoorbeeld de tapwaterverwarming brandt blijft ie vervolgens ook gewoon warm water geven.

Ik heb gekeken via de info-knop en krijg de melding: 6L 229.
In beschrijving staat de blokkerende code: Te weinig vlamvorming ( ionisatiestroom) gemeten. Storing kan na periode vanzelf over gaan. Dit gebeurd bij mij dus ook, maar ik dnek dat deze toch aan zal blijven, dus ik zal actie moeten ondernemen.
Kan iemand mij aangeven wat te doen (doorblazen is voor mij geen optie)of wat er dan vervangen moet worden?

Ik heb in een andere topic gelezen dat Nefit de branders van bepaalde serienummers aan het vervangen is?
Ik heb de ketel via groothandel gekocht en zelf opgehangen. Hoefde immmers maar een paar leidingen om te leggen en met een buigtang was dit op zich geen probleem. Ik weet niet of dit een probleem zal geven mbt garantie... ik ben vandaag de ganrantiekaart tegen gekomen. Deze heb ik dus abusievelijk niet opgestuurd... :oops:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #6
Serie nummer opschrijven.
Nefit of je installateur bellen.
Je hebt een ionisatie storing.
Dat kan idd liggen aan de brander die er in zit.
Als dat zo is vervang Nefit dit gratis.
 

Frenk

  • #7
Ik heb even met Nefit gebeld en de branderproblemen hebben volgens medewerkster alleen betrekking op de smartline-toestellen. De Topline heeft dit probleem niet volgens haar. Zij heeft mij het advies gegeven om de gasdruk/toevoer te laten meten, voor evt. vervagen van onderdelen zoals bijv. ionisatiesensor.... Toestel geeft code onvoldoende vlamvorming (ionisatiestroom)...

Dusss.. dan meot ik toch op zoek naar een installateur aangezien ik dit niet zelf kan uitvoeren. Overigens heeft de ketel gisteravond met douchen vandaag nog steeds gewoon gewerkt zonder problemen dus een defecte sensor lijkt mij uitgesloten... maar wie ben ik?
 

Oantsen

  • #8
Helaas heeft de medewerkster geen gelijk...., weet niet of je een eigen installateur hebt, maar je zou deze kunnen vragen om een aanvraag voor een servicemonteur te doen bij Nefit. Het is, helaas, een meer voorkomend probleem bij dit type ketel.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #9
Ik wilde er al niet meteen op inhaken, maar het branderbed van deze ketel kent wel degelijk een probleem.
Nefit nogmaals bellen en het probleem voor leggen.
Als het goed is plannen ze dan een service bezoek in en wordt het branderbed gratis vervangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu