Waarom pendelt mijn cv? (Vaillant)

Frankvns

  • #1
Goedendag,

Ik wil graag weten waarom mijn cv ketel bij weinig warmtevraag steeds uitgaat en in de brander wachttijd springt.

Specs:
Benedenverdieping geheel vloerverwarming, boven radiatoren. Vloerverwarming ingesteld op 38-40 graden.
Ketel is een Vaillant HR Solide Plus 30-34 uit 2011
Thermostaat is een Honeywell Chronoterm Touch Modulation (modulerende thermostaat dus)
T aanvoer ingesteld op 75 graden
Deellast ingesteld op 15KW (30 KW standaard)

Vooral als de ketel op een lage aanvoertemperatuur gaat werken, waarschijnlijk omdat er weinig warmtevraag is, gaat de ketel ongeveer 6x per uur uit. Brander gaat dan uit, dan pompnaloop en vervolgens schiet de ketel in de brander wachttijd (vaillant noemt dat restblokkeertijd op de ketel). Omdat deze brander wachttijd standaard erg lang staat ingesteld koelde de vloerverwarming enorm af tijdens de wachttijd, waardoor de vloer niet goed warm werd.
Ik heb nu de brander wachttijd flink verkort, waardoor de ketel sneller weer gaat werken en de vloer wel warm wordt. Ik kan hem nog verder verkorten, maar weet niet of dat goed is voor de ketel.
Zie screenshot van mijn P1 meter hoe het brand gedrag er nu uitziet.

De radiatoren boven stonden bijna allemaal dicht, maar sinds die open staan is het gedrag van de ketel niet veranderd.

Heeft iemand verdere ideeën waarom de ketel getriggerd wordt om zich circa 6x per uur uit te schakelen bij weinig warmtevraag?

Screenshot_2022-11-16-09-28-48-15_16ca16ea5f0472a6b931b86183c394be.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Frankvns schreef:
Omdat deze brander wachttijd standaard erg lang staat ingesteld koelde de vloerverwarming enorm af tijdens de wachttijd, waardoor de vloer niet goed warm werd.
Ben geen specialist maar als dit het geval is is voor mijn een signaal dat de woning of nog niet optimaal geisoleerd is of niet winddicht is, dus er is veel tocht.
 

Frankvns

  • #3
Wgb schreef:
Ben geen specialist maar als dit het geval is is voor mijn een signaal dat de woning of nog niet optimaal geisoleerd is of niet winddicht is, dus er is veel tocht.
De woning is uit 1997 en heeft energielabel A. Woning is zeer goed geïsoleerd. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit de reden is.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Er is te weinig warmtevraag en je vraagt je af waarom de ketel 6x per uur uitschakelt.
Wat wil je bereiken, moet de ketel nog vaker uitschakelen of juist minder?
Als dat minder moet worden dan zul je het vermogen lager moeten instellen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik ken jouw ketel niet maar wat mij opvalt is, hoe het mogelijk is dat mijn ketel de temperatuur in huis, 1968 volledig dubbelglas, zo vlak mogelijk krijgt of houd.
 

Frankvns

  • #6
Ronny schreef:
Er is te weinig warmtevraag en je vraagt je af waarom de ketel 6x per uur uitschakelt.
Wat wil je bereiken, moet de ketel nog vaker uitschakelen of juist minder?
Als dat minder moet worden dan zul je het vermogen lager moeten instellen.
Gevoelsmatig is het efficiënter dat de ketel blijft branden tot de gewenste temperatuur en daarna uitgaat. Nu slaat de ketel steeds uit en gaat na de brander wachttijd direct weer aan.

Vermogen staat nu op 20KW en kan ik maximaal verlagen naar 10KW. Gaat dat helpen denk je?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #7
Dat is wel te verwachten.
Alles is afhankelijk van het totale systeem, de opgestelde vermogens, het leidingwerk en dergelijke.
Het is niet mogelijk om met zo'n beperkte informatie ergens een uitspraak over te doen.
 

stefan9

  • #8
Ik neem aan dat die instelling van 20kW het maximaal vermogen is. De ketel zal zelf terugmoduleren naar 10kW. Blijkbaar is 10kW nog meer dan de installatie aan warmte vraagt, en dus gaat de ketel pendelen. Het maximum vermogen terugzetten naar 10kW helpt waarschijnlijk niet. Maar proberen kan altijd natuurlijk.
Als de installatie goed is ingeregeld, dan is 10kW blijkbaar te veel en is de enige oplossing om een ketel te plaatsen die verder kan terugmoduleren.
Het kan ook zijn dat er ergens een radiator te veel doorstroming heeft en veel warm water teruggeeft naar de ketel, waardoor de ketel te weinig vermogen kwijt kan. Oplossing is dan om die radiator wat te knijpen, zodat de retour wat kouder wordt.
 

Bernhard

  • #9
Een te lage flow in de ketel kan de oorzaak zijn van het pendelen.
De oplossing kan zijn:
- regelventiel op de verdelers verder open zetten
- thermoventiel hoger instellen
- pompsnelheid verhogen.
 

Frankvns

  • #10
stefan9 schreef:
Ik neem aan dat die instelling van 20kW het maximaal vermogen is. De ketel zal zelf terugmoduleren naar 10kW.
Het maximale vermogen is 30KW. Ik heb hem zelf al op 20KW zet. Dat lager zetten heeft geen zin denk ik omdat dit zelf al gemoduleerd wordt?
Ik vind je opmerking best logisch dat de ketel lager wil moduleren dan 10KW, maar dit simpelweg niet kan en daardoor uitslaat.

Is er een ideale brander wacht tijd? Standaard stond deze op 20min en ik heb hem al op 5 min gezet. Ik kan hem nog lager zetten, maar is dat goed?
 

Frankvns

  • #11
Bernhard schreef:
pompsnelheid verhogen.
De pompsnelheid is niet aan te passen in de ketel instellingen helaas
 

Bernhard

  • #12
Ik heb 3 mogelijke aanpassingen geven.
De pompsnelheid aanpassen kan niet.
Dan blijven er nog 2 aanpassingen over.?
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #13
Even een andere vraag, tijdens het uitslaan van de ketel wat is je retour water temperatuur?
Als die namelijk te dicht bij je aanvoer temp zit kan de ketel dus zijn warmte niet kwijt.
En zoals je zelf zegt staat boven meestal alles dicht, dan heb je helemaal geen temp van 75 graden nodig. Schroef deze eens terug naar de 55 graden, en met energie label A kun je het maximaal vermogen ook wel wat lager zetten. Maar dat is even uitproberen.
 

Frankvns

  • #14
Bernhard schreef:
Ik heb 3 mogelijke aanpassingen geven.
De pompsnelheid aanpassen kan niet.
Dan blijven er nog 2 aanpassingen over.?
De andere twee zijn minder relevant omdat de regelventielen al maximaal open staan en ik de thermostaatknoppen van de radiatoren niet verder wil open zetten dan stand 2 vd 5. Het hoeft niet zo warm te worden op de slaapkamers.
Aangezien elke radiator en de vloerverwarming in huis deels of helemaal open staat denk ik niet dat er sprake is van te weinig flow.
 

Frankvns

  • #15
De loodgieter schreef:
Even een andere vraag, tijdens het uitslaan van de ketel wat is je retour water temperatuur?
Als die namelijk te dicht bij je aanvoer temp zit kan de ketel dus zijn warmte niet kwijt.
En zoals je zelf zegt staat boven meestal alles dicht, dan heb je helemaal geen temp van 75 graden nodig. Schroef deze eens terug naar de 55 graden, en met energie label A kun je het maximaal vermogen ook wel wat lager zetten. Maar dat is even uitproberen.
Bedankt voor je reactie. De thermostaat is modulerend. Wordt de aanvoer temperatuur dan niet zelf bepaald? De T aanvoer zit tijdens werking vrijwel altijd tussen de 40 en 50 graden.
Ik ga de retour even in de gaten houden. Daar heb ik nog niet uitgebreid naar gekeken.
 

stefan9

  • #16
Is er eigenlijk wel een echt probleem? En daarmee bedoel ik dat de woning niet goed verwarmd wordt.
Ik snap dat je het pendelen ook als een probleem kunt zien, maar als de oorzaak van het pendelen simpelweg een lage warmtevraag is, dan werkt de installatie naar behoren en is er geen technisch probleem. (hooguit kun je dan concluderen dat het minimale vermogen van de ketel te hoog is)
Als je de brander wachttijd nog lager gaat zetten, dan werkt de ketel denk ik minder efficiënt. Hij slaat namelijk uit omdat het systeem te warm is. Je moet het systeem dan wel even de tijd geven om wat af te koelen, zodat de ketel bij de volgende start ook wat kan doen. 5 minuten lijkt mij al redelijk kort.
 

Frankvns

  • #17
Het probleem zou kunnen zijn dat het pendelen niet goed is voor de ketel. De vloerverwarming wordt nu goed warm omdat ik de brander wachttijd omlaag heb gezet. Bij de standaard instelling sloeg de ketel elke keer een kwartier uit waardoor de vloer teveel afkoelde en niet goed warm werd. Daardoor duurt opwarmen extreem lang. Het is dus denk ik een beetje spelen met die brander wachttijd?!
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #18
zoals gevraagd wat is de retour temperatuur
 

Frankvns

  • #19
Marcn.88 schreef:
zoals gevraagd wat is de retour temperatuur
Net gecheckt. De T aanvoer was 37 graden en de T retour 29 graden. Na enige tijd sloeg de ketel af.

Ik kan de retourtemperatuur ook makkelijk laten oplopen omdat er vlak onder de ketel een bypass zit. Deze heb ik nu op 400mbar staan daarmee stroomt er nagenoeg geen warm aanvoer water doorheen. Als ik hem naar 300mbar zet stroomt er volop warm water de retour in die direct terug komt bij de ketel.
Is dit nog een factor?

IMG20221116190659.jpg
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #20
dat geeft aan dat er veel weerstand is in de installatie tenzij alles nagenoeg opbtemperatuur is, maar als de vloer nog relatief koud is zou er toch veel meer flow moeten zijn.
toevallig niet van alles lopen knijpen om eea in te stellen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu