Vragen over het gefaseerd aanbrengen van een CV installatie

Bert V

  • #1
Hallo,
Ik ben al een tijdje aan het neuzen in verschillende fora over CV installaties, maar kan eigenlijk niet een goed antwoord vinden op al mijn vragen. Wij zijn namelijk van plan om onze woning uit 1898 een grote opknapbeurt te gaan geven en willen eigenlijk ook de huidige gevelkachels gaan vervangen door een CV installatie. Hiervoor gaan wij waarschijnlijk een installateur inschakelen omdat dit naar mijn idee toch wel specialistisch werk is. Toch ben ik benieuwd naar een aantal mogelijkheden/opties ter voorbereiding.

Fasering:
Nu willen wij de overige klussen zelf gaan doen in de weekenden en vakanties. Aangezien wij het klussen als hobby zien en het wel leuk moet blijven, willen wij niet de gehele woning in 1 keer over de kop gooien, maar starten op de 1e verdieping en in een later stadium de begane grond.
Zie onderstaande afbeelding om een indruk te krijgen van de kapvorm.



Wegwerken leidingen:
Wij ervaren alle huidige in het zicht lopende gas-, water- en elektra leidingen als storend. Deze doen door de vele uitbreidingen aan de voorzieningen afbreuk aan de woning. Hierom willen wij de leidingen t.b.v. de cv wegwerken in de nog aan te brengen voorzetwanden.

Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk aan te geven wat onze plannen zijn, gelieve u reactie hier op. Is dit alles wel mogelijk? Daarnaast komen er nog een aantal vragen naar voren.




In bovenstaande afbeelding (verdieping woning) heb ik schematisch weergegeven hoe ik het leidingwerk zou willen aanbrengen. Op deze wijze loopt al het leidingwerk langs de borstwering (1m hoog) op de verdieping. De leidingen kunnen dan worden opgenomen in het houten regelwerk van ongeveer 50mm dik. Op deze manier voorkom ik veel hak en breek werk in vloeren en wanden.

Op enkele punten lopen de aan en afvoer leidingen naar beneden. Deze zou ik door de houten vloer/plafond willen boren, zodat deze uitkomen tussen de huidige voorzetwand van houten schroten en de steensmuur (buitengevel). Aangezien wij pas in een later stadium de begane grond willen oppakken, dienen deze leidingen te worden afgedopt en zodra wij beneden beginnen, kunnen wij deze, na het verwijderen van de schroten, weer oppakken en doorzetten naar de radiatoren t.p.v. de begane grond (zie onderstaande afbeelding).




1. Ik wil voor de leiding een kunststof variant toepassen , dit i.v.m. de wijze van montage (door de houten regels) en het gemak van aanbrengen (kosten besparend). Ook loop je geen risico op tikkende leidingen. Wel zit ik met de koppelingen. Ik heb begrepen dat je knelkoppelingen niet mag weg werken, maar hoe zit het met knijp- en/of perskoppelingen? Wat is het verschil en mogen deze wel worden weggewerkt?

2. Voor de hoofd aanvoer en retour leiding, met welke diameter moet je rekening houden? En is het geen getekend mogelijk of is dit een te grote afstand om te overbruggen?

3. Welke diameter moet er komen als aftakking naar de radiatoren?

4. Ik ben van plan om 2 keer (boven elkaar) een gat van de benodigde diameter in de stijlen te boren en daar de leidingen door te laten trekken, voor ik de wanden ga sluiten en isoleren. Akkoord?

5. Ik heb beschreven dat wij in het voren al aftakkingen t.b.v. de begane grond willen aanbrengen en afdoppen,is dit mogelijk?

6. I.v.m. de omvang van het huis (ongeveer 600 m3). Is dit te behappen door 1 HR-ketel of is het raadzaam om voor de begane grond een afzonderlijke ketel te plaatsen ?

7. Rekening houdend met een oude woning. Het platte deel van het dak is reeds voorzien van 100mm isolatie. Na de verbouwing zijn het dakbeschot en de wanden voorzien van ongeveer 50mm isolatie. Enkel glas t.p.v. de dakkapellen op de 1e verdieping en HR-glas t.p.v. de ramen op de begane grond.
Gezien de m3 die ik in de verschillende ruimtes heb aangegeven en de bovenstaande omschrijving, is mijn vraag of dit in alle ruimtes is te behappen door 1 radiator? Rekening houdend met een vrije hoogte van ongeveer 850 mm onder de vensterbanken.

8. Durft iemand een schatting te maken van het kosten plaatje voor de 1e verdieping en in een later stadium de begane grond?

Ik hoop dat iemand de moeite wil nemen en een antwoord kan geven op de bovenstaande vragen.
 

Fiesiekus

  • #2
Eén ding vind ik vreemd in dit concept: je gaat op meerdere punten naar beneden. Logischer is om dat tot 1 punt te beperken. Je begint met 28 mm bij de ketel, takt 22 mm om rond te gaan op de eerste verdieping. Dan kies je één punt waar je ook met 28 mm naar beneden gaat, en dan weer rond met 22 mm.

Aftakkingen vanaf de "rondleiding" doe je met 15 mm.

Hoe zit het met de leidingisolatie? Of is de borstwering voldoende geïsoleerd?

Verder heb je echt maar 1 ketel nodig; wel een wat groter vermogen kiezen.

Ten slotte....zo'n prachtige woning heeft natuurlijk een houtkachel nodig. Als je 'm handig plaatst en stookt, kan je misschien je hele huis ermee verwarmen. Heb je de hele CV-installatie niet meer nodig :mrgreen: .
 

Bert V

  • #3
Friesiekus,

Is er ook een een direct nadeel aan de vele aftakkingen naar beneden. Wij zitten namelijk met twee zaken:
1. op deze wijze kunnen wij later de begane grond op ons gemak per ruimte aanpakken.
2. het is lastig om de doorlopende gang op de BG te doorkruisen, hierin liggen nog de oude tegels. Ook haal ik als het ff kan het orginele houten plafond liever niet open.

Ik wil de leidingen dus in de houten regels boren van minimaal 50mm dik. Deze staan een cm vrij van de steensmuur. In totaal dus ongeveer 50/60mm isolatie (mineralewol) waar de leiding midden door loopt. Is dit niet afdoende isolatie ?

Twee kamers zijn idd. voorzien van een houtkachel. Maar om alleen van de houtkachel afhangklijk te zijn lijkt ons geen succes.
 

Fiesiekus

  • #4
Een direct nadeel aan die vele aftakkigen zie ik niet 1-2-3. Kan je de ringleiding niet kwijt in de kruipruimte, indien aanwezig?

Kan je een tekening maken van je concept betreffende de leidingen, isolatie en regels? Ik ziet het niet 1-2-3 voor me hoe dat in elkaar steekt.
 

Bert V

  • #5
Friesiekus,

Kruipruimte is het eigenlijk niet. Vrije hoogte is maar 30 cm.
Daarnaast is een gedeelte van de woning ondekelderd (gemetselde gewelven) en is de gehele gang gefundeerd op staal, dus op/in het zandbed.

Zie hieronder de globale opbouw t.p.v. de borstweringen op de 1eV.
Verticale regels h.o.h. 600. Voorzien van gipsplaat. Tussen gipsplaat en steensmuur vullen met mineralewol. Misschien wordt dit pakket nog wat dikker.
De cirkels zijn dus de horizontaal lopende leidingen die ik door de regels wil boren.




Wanneer ik toch voor de vele aftakkingen ga, dient de ringleiding naar jij verwacht dan 22 of 28 mm te worden? En is deze in een kunststof variant uitvoerbaar?
 

Fiesiekus

  • #6
Bedankt voor de tekening. Drukken de leidingen de isolatie dan niet te veel in elkaar?

Wat betreft de leidingdiameter: ik ging uit van dunwandige stalen piep; bij felxibele buis zijn de diameters weer iets anders :oops: . De noodzakelijke diameter: daar kan je meer over zeggen als je de vereiste vermogens van de radiatoren weet.
 

Bert V

  • #7
Ik denk dat het met de isolatie wel goed gaat, eerst een dun plaatje aanbrengen, vervolgens de cv leidingen erin en dan nogmaals een plaatje voorlangs. eventueel kan het hele voorzetwandje nog wat dikker worden.



Ik heb een overzichtje gehaald:

Ruimte Aanbevolen temperatuur Benodigde watt per m³
Badkamer ± 24°C 93 watt
Woonkamer ± 22°C 85 watt
Keuken ± 20°C 77 watt
Slaapkamer ± 18°C 70 watt

Bij een oud of een slecht geïsoleerd huis moet ongeveer 15 % meer vermogen of wattage berekend worden om de juiste temperatuur te kunnen behalen.


Dan kom ik op de volgende wattages per vertrek:

Verdieping:
Slaapkamer 1: 52m3 x 70= 3640 x 1,15 = 4186 watt
Slaapkamer 2: 57m3 x 70= 3990 x 1,15 = 4589 watt
Slaapkamer 3: 38m3 x 70= 2660 x 1,15 = 3059 watt
Badkamer: 43m3 x 93= 3999 x 1,15 = 4599 watt
Toiletruimte: 23m3 x 70= 1610 x 1,15 = 1852 watt
Onbenoemde ruimte: 27m3 x 70= 1890 x 1,15 = 2174 watt (logeerkamer)
Totaal verdieping: 20459 watt

Begane grond:
Verblijfsruimte 1: 60m3 x 85= 5100 x 1,15 = 5865 watt
Verblijfsruimte 2: 54m3 x 85= 4590 x 1,15 = 5279 watt
Verblijfsruimte 3: 60m3 x 85= 5100 x 1,15 = 5865 watt
Verblijfsruimte 4: 70m3 x 85= 5950 x 1,15 = 6843 watt
Verblijfsruimte 5: 26m3 x 85= 2210 x 1,15 = 2542 watt
Totaal begae grond: 26394 watt

totaal woning: 46853 watt

Komen deze wattages een beetje in de buurt van wat verwacht kan worden?
Kan iemand aan de hand van deze gegevens zeggen met wat voor diameters je rekening moet houden?
Daarnaast heb ik nu in alle ruimtes de radiatoren onder de dakkapellen of kozijnen gepositioneerd. Dit betekend dat ik in verblijfsruimte 2 en 3 op de begane grond 2 radiators per vertrek heb geplaatst. Is dit nodig?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #8
Voor die vermogens ga je nu uit van een vuistregel...
Het lijkt mij niet onverstandig om een warmteverlies berekening te laten maken.
Deze vermogen lijken me vrij stevig, maar aan de andere kant, het is ook een oud huis.
 

Fiesiekus

  • #9
Met alle vormen van isolatie, kan je er rustig 20 - 25% vanaf trekken. Zeker op de slaapkamers!!!!
 

Chathanky

  • #10
Als je zo grondig te werk gaat is een warmteverliesberekening laten maken toch niet te veel moeite?
Je moet de deskundige wel de juiste gegevens aanleveren hoe je gaat isoleren. belangrijk is dat de diktes en waardes bekend zijn. Daarna is het belangrijk om de isolatie netjes te verwerken. Kieren tussen de isolate doet flinke afbreuk aan de waarde.

Ook al nagedacht of je traditioneel gaat stoken of met lage temperaturen?
LTV verwarmen kan je behoorlijk wat energie besparen.
 

Bert V

  • #11
Een warmte verliesberekening laten maken is zeker niet te veel moeite. Wel zit ik met het feit dat ik van plan was een installateur (werkzaam bij een goede loodgieter) in zijn avonduurtjes en weekeinden de installatie aan te laten leggen. Dit scheelt naar ik verwacht nogal in euro’s.
En ik denk niet dat hij (man van de praktijk) een warmteverlies berekening kan maken.

Een laag temperatuursysteem is denk ik geen optie, zover ik weet heb je hier een stuk grotere verwarmingslichamen voor nodig. Aangezien ik met een vrije hoogte van 850mm onder de meeste vensterbanken zit kom je op een radiator met een hoogte van 700mm.

Maar even terug komend op het concept van loze aftakkingen naar beneden om ze daar in een later stadium weer door te zetten d.m.v. een koppeling. Hier heeft verder niemand bezwaar tegen?

En is het idd. De verstandigste optie om voor een kunststofleiding variant te gaan?

Maar welke koppelingen mogen dan gebruikt worden, ivm het wegwerken in de wanden: knelkoppelingen niet bij mij weten, maar pers- en knijpkoppelingen?
 

Chathanky

  • #12
Mijn voorkeur gaat nog stees uit van metalen leidingen, dit omdat ik nog al eens te maken krijg met lekkende kunststof verbindingen.

Die grote radiatoren kunnen best nog meevallen.
Als je woning goed geïsoleerd is zijn de radiatoren ongeveer gelijk aan die van een slecht of ongeïsoleerd huis.
 

Fiesiekus

  • #13
Bert V schreef:
En ik denk niet dat hij (man van de praktijk) een warmteverlies berekening kan maken.
Ik denk dat zo'n man, met al z'n praktijkervaring, wel eens meer kan bijdragen dan alle theoretische berekeningen bij elkaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu