Vragen m.b.t. compressor

WillemAart

  • #1
Ik heb een oude compressor op de kop getikt. Voordat ik 'm in gebruik neem, wil ik zeker weten dat alles in orde is.

Dit is 'm:


Wie kan me iets vertellen over de werking van de pressostaat?

Wat doet de omcirkelde knop (1)? Ik kan 'm op en neer bewegen, en een halve slag draaien. Weet overigens niet of dat draaien überhaupt een functie heeft.


Wat stel ik hier precies mee in? Hoe weet ik of dit juist afgesteld staat? Hoeveel druk mag er maximaal opgebouwd worden?





Deze knop zit op de elektromotor:



Hoe controleer ik het oliepeil? Hoe vervang ik precies olie? Ik zie namelijk geen aftapplug. Wat voor olie hoort er in deze compressor te gaan?
 

Poster

  • #2
Hallo

De zwarte knop zal voor het in/aan schakelen zijn, op aan, neer uit.

De rode knop op de motor zal een beveiliging zijn die afslaat bij storing / overbelasting.

De zwarte draaidop bovenop is het olie vul gat,
De bout onder in het midden is de aftapplug.
En als ik het "goed" zie, zit daarboven een kijkglas, normaliter het oliepijl in het midden van het glas houden.

Dd stelschroef kan ik zo niet zo thuisbrengen, kan ook niet zien waar hij op aangesloten zit.
Het kan een stelschroef /afblaas zijn maar is niet duidelijk.

Grt.
 

WillemAart

  • #3
Dank! Daarmee ben ik al een eind op weg.

Wat betreft de aftapplug: hoe kan ik de olie eruit laten lopen zonder het over de persluchttank te laten stromen?
 

Poster

  • #4
Onder de aftap een gootje van blik tot buiten de compr.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Op de tweede foto is de pressostaat te zien, met de zwarte knop schakelt u de compressor aan of uit.
Dat mag alleen met die schakelaar omdat die ook als ontlastklep werkt en zodoende de druk van de cilinder opheft, dat is het sissende geluid dat u hoort als de compressor op druk is.
Zet u de compressor uit door de stekker er uit te trekken dan loopt u kans dat de motor verbrandt als u de stekker weer in de wcd steekt, er staat dan nog druk op de cilinder.
 

WillemAart

  • #6
Heb de fabrikant (Amero) eens gebeld, en kreeg iemand aan de lijn die al 40 jaar bij het bedrijf werkzaam is en me alles over de compressor wist te vertellen! :)

Hieronder een samenvatting zodat ik het zelf nog eens na kan lezen, en een ander er misschien iets aan heeft in de toekomst:

- De compressor is gemaakt in 1976, oktober geloof ik.
- Dit model werd vaak geleverd aan klanten die er glazen schuifdeuren mee aanstuurden.
- Er moet P100 compressor-olie in.
- Het messing onderdeel (nummer 2) is het veiligheidsventiel. Verstandig om te vervangen.
- De rode knop op de motor is van de thermische beveiliging.
- De zwarte plastic 'doosjes' bij de cilinderkoppen zijn de luchtfilters. Eens in de zoveel tijd schoonmaken.
- Er zit een Steucker (??) pressostaat op.
- Compressor mag inderdaad niet in- en uitgeschakeld worden door de stekker uit het stopcontact te halen. Er zou eventueel wel een elektrische ontlastklep op de
compressor gebouwd kunnen worden.
- De afdekkap voor de v-snaar ontbreekt.
- Ik moet even testen of het centrifugaal-gedeelte van de motor nog goed werkt door de motor zonder v-snaar op volle snelheid te laten draaien. Als het goed is, gaat de
motor vanaf een bepaald toerental vanzelf langzamer draaien.
- Voor de pomp zijn geen onderdelen meer te koop.
 

Poster

  • #7
👍👍, leuke info, worden we weer wat wijzer.
Glazen schuifdeuren.

De onderdelen zijn misschien nog op MP. te vinden, zonodig, maar wordt wel steeds moeilijker.


Grt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu