Compressor probleem - laag toerental - stoppen slaan uit

Spirelli!

  • #1
Hallo allemaal. Ik heb sinds kort een 2 cilinder compressor gekocht. Merk en type mag ik volgens mij niet noemen dus dat laat ik maar even achterwege. Het is in ieder geval een 440/10/50 uitvoering. De compressor ziet er echter werkelijk waar uit als nieuw. De compressor is van 2004. Bij de koop liep de compressor prima. Hij kwam goed op gang. Echter 2 dagen na de aankoop heb ik het volgende probleem.

Bij inschakelen draait de motor rond echter in een te laag toerental. Als ik hem laat gaan valt na 5 seconden de stop uit de meterkast. Niet de aardlek maar de 16a automaat.

Als ik hem aan zet en binnen 5 seconden uit zet en dit een aantal keren achter elkaar doe dan lukt het meestal dat de compressor op toeren komt en goed gaat lopen. Als de compressor dan even gelopen heeft schakelt die na het opnieuw in schakelen weer meteen in zoals het zou moeten. Hij komt dus goed op toeren. De motor loopt dan ook echt prima.

Ik heb de startklep nippel al vervangen en de 2 condensatoren (60uf 450v). Het probleem blijft echter bestaan. Ook heb ik een inschakel stroom begrenzer aangeschaft. Ook deze heeft geen effect. Mijn meterkast is nieuw dus daar zou het ook niet aan kunnen liggen. Het lijkt alsof de compressor bij het starten zwaar loopt en mocht hij niet op toeren komen dat de stop eruit slaat.

Wie heeft er nog ideeen wat er aan de hand kan zijn.
het is een 3pk motor 2,2kw
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Ik verdenk dan toch de startklep / het ontlastventiel.
 

Auto-Geen

  • #3
Is alles in de stroom toevoer wel minimaal 2,5 mm2. Een verlengsnoer van 1,5 mm2 is al funest.
 

Spirelli!

  • #4
Alles is 2.5mm2. Behalve de stroomdraad vanuit de compressor. Deze is 1,5mm2. Kan eens proberen om hier een 2,5 mm2 op te zetten.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #5
meet de spanning is tijdens opstarten
 

Pvr

  • #6
Heb je B karakteristiek of C karakteristiek? Een automaat met B karakteristiek wordt gebruikt in woningen Bij een hogere inschakelstroom is C karakteristiek nodig ( bijvoorbeeld zware machines zonder ster schakelaar etc)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Bademutze

Spirelli!

  • #7
Ben weer even bezig geweest met de compressor. De stroomkabel van de compressor heb ik vervangen voor 2,5 mm2. Helaas was dat niet de oplossing.
In de meterkast heb ik B automaten zitten.
wat is de functie van het ontlastventiel en hoe kan ik deze testen?
 

Spirelli!

  • #8
Ik heb even opgezocht wat de functie is van het ontlastventiel. De werking is mij duidelijk. Op het moment dat ik de compressor uitzet. Blaast die kort wat lucht af. Ik neem aan dat dat het ontlastventiel is. De werking zou dus goed moeten zijn. Als er meer tips zijn om het te checken hoor ik dat graag. Het vreemde is dat ik nu al even bezig ben en ineens start de compressor zoals het moet. Kan het zijn dat er te dikke olie in zit en dat de motor daardoor probleem heeft met opstarten als die koud is? Als die nl even gedraaid heeft start die daarna gewoon zoals het zou moeten
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #9
Spirelli! schreef:
Op het moment dat ik de compressor uitzet. Blaast die kort wat lucht af.
Maar blaast deze voldoende af om de cilinder drukloos te maken én te houden bij het opstarten? Als (door een lek) de druk na langere tijd weer oploopt, zal motor de cilinder niet in beweging kunnen krijgen. Bij een 2e keer starten is de tijd tussen ontlasten en vullen korter, waardoor het wel lukt.
 

Spirelli!

  • #10
Ik heb het ontlastventiel eruit gehaald. Ziet er goed uit. Net als de rest van de machine. Heb in de openingen wat wd40 gedaan. Mogelijk dat het helpt. Nu start de machine zoals het moet. Maar zoals gezegd is deze nu een paar keer aan geweest en wat warmer. Ik laat hem even een paar uur met rust en kijk dan of die start als die koud is
 

Spirelli!

  • #11
Ik heb hem even laten rusten. Toch maar weer proberen. Start knop uit en hij start meteen, 2e keer ook, 3e keer meteen de stop eruit. Ik snap het niet meer
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #12
Je zou even moeten nagaan hoe de constructie is van de motor icm met de condensatoren. In de regel heb je 2 condensatoren: 1 startcondensator (icm met een hulpwikkeling) en 1 run condensator. Dit zijn echter wel verschillende condensatoren qua capaciteit EN voltage dus dat matched dan weer niet met die 2 identieke condensatoren, dan kan wellicht iemand eerder er aan geprutst heeft en dan heb je daar je probleem. Wat ook kan is dat er 2 condensatoren parallel staan als start condensator en dat zou wel kloppen, dan is er wat anders aan de hand.
 

Spirelli!

  • #13
Op de machine staat op het typeplaatje welke condensatoren erin moeten. Allebei 60uf. En een gebruikscondensator kan ook als startcondensator gebruikt worden.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #14
Als de motor een centrifugaalschakelaar heeft zou het ook daar aan kunnen liggen. Bij slecht/ingebrand contact worden dan startcondensator en hulpwikkeling niet juist gebruikt en de motor komt dan niet op toeren. Ook klopt dat met het beeld dat het af en toe wel goed gaat.
 

Spirelli!

  • #15
Zou je mij kunnen vertellen waar die zit? Op dit moment schiet meteen de stop eruit na het aan zetten van de compressor

IMG_8360.jpeg IMG_8361.jpeg
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #16
De centrifugaalschakelaar zit in de elektromotor. Het is niet zeker of deze motor zo'n schakelaar heeft. Als gelijk de stop er uit vliegt, dus de motor maakt nog niet eens 1 omwenteling, matched dat ook weer niet helemaal met een centrifugaalschakelaar.

Probeer eerst eens met een paar flink lange verlengsnoeren, gewoon eventjes voor de test. Als het dan goed gaat moet je een C karakteristiek automaat gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: Pvr

Spirelli!

  • #17
Ga ik morgen proberen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #18
" Bij inschakelen draait de motor rond echter in een te laag toerental. Als ik hem laat gaan valt na 5 seconden de stop uit de meterkast. Niet de aardlek maar de 16a automaat. "
Als dat na 5 seconden gebeurt ligt het probleem toch bij de compressor, niet bij de 16a automaat.
Daarnaast nog de vraag of een c16 selectief genoeg is.

Verder weinig verstand van compressoren hier, maar ik zou de installatie niet gaan aanpassen om een defect apparaat aan de praat te houden.
 

Spirelli!

  • #19
Helaas knalt meteen de stop eruit als ik de compressor aan zet. Als er nog tips zijn waar dit aan kan liggen dan hoor ik dat graag
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Koper leiding van de tank losnemen vlak voor het ventiel en dan nog eens proberen.
Start hij dan nog niet dan is je motor op gebrand.
Start hij wel dan heb je waarschijnlijk een probleem met dat ventiel.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu