Vraag over gemetselde schoorsteen

Fred van Dam

  • #1
Hallo forum,
Ik heb pas een nieuw huis met een CV combiketel die is aangesloten op een gemetselde schoorsteen. Daar ik de laatste tijd last krijg van condens, heb ik de aluminium aansluitpijp losgemaakt om te kijken in de schoorsteen. De schoorsteen bestaat uit een betonnen plaat met daarop de schoorsteen gemetseld. De bovenzijde van de schoorsteen is weer zo'n betonnen plaat met daarop twee alu pijpen, ik noem ze maar uiteinden (een voor de CV en een voor de open haard).

Nu blijkt de pijpaansluiting in de betonnen plaat niet door te lopen naar boven. Volgens mij moet hier toch een aluminium afvoerpijp op gemonteerd zijn die aansluit op het uiteinde?

Of ben ik nu abuis? Wat is een eenvoudige oplossing hiervoor (zonder het dak op te moeten)?

Alvast bedankt, Fred
 

Chathanky

  • #2
Als je bedoelt dat je 2 stukken pijp hebt die niet in 1 geheel doorloopt naar je uitblaaspunt en de rookgas via je gemetselde kanaal naar het eindstuk moet komen is er zeker iets grondig mis.

De rookgas zal condenseren tegen de gemetselde wand en de betonnen platen.
Een nog groter risico loop je dat rookgas in je woonkamer kan komen door kieren en/of door je metselwerk. Metselstenen zijn namelijk niet gasdicht.

Wat voor ketel is er aangesloten?
 

Fred van Dam

  • #3
Hallo Chathanky,

Ik dacht ook al dat dat niet klopte. Gelukkig kan het rookgas niet in huis komen, maar condens heb ik zeker. Er rest dus niets anders dan de pijp te verlengen. Ik zal dan toch het dak op moeten, binnenuit kan ik er niet goed bij. Zou RVS flexibele buis vanaf de ketel tot boven een idee zijn?

Ik heb een vermoeden dat al tijdens de bouw niet goed was; onze buurman had ook last van condens.
De ketel is een Junkers ZWE 24-3; volgens mij een gewone of VR type.

Bedankt voor je snelle reactie,

Mvg Fred
 

Chathanky

  • #4
Het zal een senicure zijn om een buis van het ene gat in het andere te prikken.

Rvs flexibel kan maar dit heeft als nadeel dat het zich niet laat sturen.

Misschien is het handig als je een touw gebruikt als stuurdraad, zorg dat deze door beide doorvoeren komt en laat daar je buis in zakken of stijgen. Later trek je de draad zo uit de buis als alles deugdelijk verankert is.

Als de doorvoer ruim genoeg is en de ketel laat een kleinere diameter toe kun je ook standaard lengtes naar boven drukken en van onder af de lengtes koppelen.

Het zijn maar wat ideeën, de situatie kunnen we van hier ook niet inschatten.

We horen graag hoe het afloopt. :mrgreen:
 

Fiesiekus

  • #5
Over wat voor lengte hebben we het hier?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #6
Ik ben geen verwarmings specialist, maar wij plaatsen ook wel veel gashaarden.

Wij laten dan door het bestaande schoorsteenkanaal een touw zakken met een stalen bol eraan.

Als het touw dan door de schoorsteen is, halen we de bol eraf.
Dan schroeven we een houten klosje in de RVS flexibele buis, en bevestigen daar het touw aan.

Dan kun je van bovenaf zo de RVS flexibel door het schoorsteen kanaal trekken, eventeel even van onderaf aanvoeren.

Dan de flexibele buis vastschroeven met RVS zelftappers aan een concentrische schoorsteen top, die uiteraard op een concentrische dakdoorvoer is geplaatst.

Ik neem aan dat deze ketel ook een gesloten systeem heeft.
 

Chathanky

  • #7
Had ik het toch niet zo slecht verzonnen. :mrgreen:
 

Fred van Dam

  • #8
Hallo allemaal,

De schoorsteendoorvoer is 125 mm en de ketel 70. Ik ga het proberen met een buisdiameter van pakweg 110 van binnenuit naar boven toe. Deze zal dan bovenin de schoorsteen wat los zitten, maar ik denk dat dat niet zo bezwaarlijk is. Deze pijp sluit ik dan aan op de ketel met verloopstukken en 45 graden hoeken. Het verloopstuk wil ik zo dicht mogelijk bij de ketel.
Ik denk dat ik in totaal zo'n twee meter pijp nodig heb.

Bedankt voor het meedenken!

Fred
 

Fiesiekus

  • #9
Kijk, als het over 2 meter gaat.......
Wel even een kritische noot; indien het een gesloten toestel is (ik heb het feit niet kunnen vinden) zullen er 2 pijpen naar buiten gevoerd moeten worden. Al kan ik me niet voorstellen dat deze ketel in dat geval goed gewerkt zou hebben.

(By the way er deugt er dus helemaal niets van de installatie = schuld installateur)
 

H@ns

  • #10
Fiesiekus schreef:
Wel even een kritische noot; indien het een gesloten toestel is (ik heb het feit niet kunnen vinden) zullen er 2 pijpen naar buiten gevoerd moeten worden.
Dat hangt van het toestel af, sommige gebruiken één doorvoer voor aan en afvoer middels een dubbelwandig systeem.
 

Fiesiekus

  • #11
Ja dat klopt, dat bedoelde ik met 2 pijpen (in elkaar). Maar het toestel wordt, dacht ik, nu nog steeds geinstalleerd en dan zal het een gesloten systeem zijn. In dat geval begrijp ik niets van de historische werking van de ketel.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Wilt u merk en type van de ketel hier doorgeven, het is nu raden wat er zit of moet zitten.
Hoe oud is de ketel ?
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #13
Zorg wel dat je de RVS flexibele buis vast maakt boven aan de schoorsteen top, en niet zo maar los in het schoorsteen kanaal hangt.
Anders slaat de condens nog terug in het schoorsteen kanaal.
 

Fred van Dam

  • #14
De ketel is een Junkers ZWE 24-3; volgens mij een gewone of VR type.
Er is een aparte aansluiting voor de luchttoevoer. Alleen de rookgasafvoer is aangesloten op de schoorsteen.

Ik heb hier en daar nagevraagd, maar het komt vaker voor dat het zo wordt aangesloten. Er is behoorlijke trek in het kanaal, maar condensvorming door afkoeling lijkt mij het meest aannemelijke. Ik ga gewoon proberen om een iets smallere pijp (110) van onderaf aan te brengen. Dan hoef ik het dak niet op.
En dan maar de condensdruppels in de gaten houden...

Mvg Fred
 

Fiesiekus

  • #15
Waar komt die luchttoevoer op uit? "Op de ketel", maar aan de andere kant?
 

Fred van Dam

  • #16
Zoals ik al zei, apart. Een aparte (kunststof oid) toevoerpijp op het dak.
Het is dus uitsluitend de rookgasafvoer waar het om gaat.
 

Fiesiekus

  • #17
Duidelijk, dan 1 pijp als afvoer monteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu