Vorstgrens riolering

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geachte forumleden,

Hierbij een (a) ongetwijfeld naïeve vraag of een (b) futiliteit.
In verband met het graven van een sleuf voor riolering vraag ik me af wat nu echt de vorstgrens is en hoe de riolering geplaatst moet worden t.o.v. deze grens.

Ik kom een tweetal dieptes tegen voor de vorstgrens: -600mm en -800mm.
Wellicht komt deze discrepantie doordat er bij de ene de onderkant van de riolering op -800mm ligt en bij de ander de bovenkant niet boven -600mm mag komen?
Of wordt er wel degelijk in beide gevallen bedoeld dat de bovenkant niet boven -x mm mag komen?

Verder hangt het wellicht nog van grondsoort/ -samenstelling af en wordt veiligheidshalve overal -800mm aangehouden?

U snapt wellicht mijn verwarring :-)

Alvast hartelijk dank voor enige toelichting!
 
De vorstgrens wordt meestal op 60 cm onder het maaiveld gesteld.
Tegenwoordig kom je ook wel 80 cm tegen.

Houd voor de veiligheid de bovenzijde van het riool aan; hoewel ik nog nooit een bevroren rioolleiding heb meegemaakt. Bevroren water- en CV-leidingen des te vaker!

Wat bent u van plan qua aanleg?
 
En het ligt er ook nog aan waar u op aan moet sluiten.
Als dat op 60cm ligt en u gaat naar 80cm gaat het ook niet werken.
 
Een goed aflopend riool zal ook nooit volstaan met water.
Als er water doorstroomt dan is het water met een redelijke temperatuur waardoor dit niet zal bevriezen onderweg. Het moet wel gek lopen als je riool compleet bevriest.

Je bent toch afhankelijk van het aansluitpunt van je riool, als die op 80 cm ligt en je moet van 20, 30 meter ver kom je uit op 60 tot 50 cm als je een verval van 1 cm per meter aanhoudt.
 
Beste Fiesiekus, bedankt voor het snelle antwoord!

Ik zal onthouden dat de bovenkant van de riolering niet boven 60cm onder maaiveld mag komen.

Ik heb dit weekend de sleuven voor de strookfundering voor een hobbyruimte gegraven en ben nu bezig met de sleuf voor het toilet. Ik ga dit overigens niet zelf bouwen, maar het spitten kan ik natuurlijk wel zelf.

Ik heb overigens nog wel 'n andere vraag, maar ik zal deze niet hier plaatsen (i.v.m. zoekresultaten).

Nogmaals bedankt!
 
In dit geval is het idee om het riool uit te laten komen in de tweede kamer van de bezinkput bij het huis. De bovenkant van de rioolbuis onder het huis door ligt op ongev. -800mm.

Op de foto zie je de lage tweede kamer (met rechts het bakje voor de stankafsluiting). Rechts zie je nog 'n stukje van de hoge eerste kamer.
28547_TweedeKamerBezinkput_1.jpg

Het idee is om een gat te boren in de tweede kamer waar de aan te leggen riolering op uitkomt of de aan te leggen riolering door de deksel te laten lopen.

Ik heb trouwens begrepen dat het verval ongev. 5mm moet zijn zodanig dat 'hangend' papier niet uitdroogt? Maar goed, de riolering moet zo'n 20-25m afleggen (dat moet ik nog nameten), dus zelfs met 'n verval van 1cm/m zou het bij bovenkant -60cm achter mooi uitkomen!

Mijn enige probleem is dat de uitvoerder de riolering onder de fundering wil laten lopen. Dat zou ook ongev. bovenkant -80cm zijn. Wellicht dat ik hem kan overreden om het door de fundering te laten lopen.

Vriendelijk dank voor de feedback!
 
Maak de afvoer door de fundering voorzien van een mantelbuis zodat er ruimte is voor bewegingen.

Overigens: uit welk materiaal is die tank gebouwd? Ik weet niet of het zo'n goed idee is een gat in de wand te maken.
 
Beste Fiesiekus,

Goed idee, van die mantelbuis, bedankt!

We hebben bij een buurman gezien dat de regen via een PVC pijp door een (ogenschijnlijk geboord) gat in deze kamer afgevoerd wordt.

De wand van die tank/ kamer is beton, maar wel met veel kiezels. Ik neem aan dat u wat huiverig bent voor breuk tijdens boren vanwege de vele kiezels? Is er een grote kans dat er iets misgaat? Wat zou een alternatief zijn?

Alvast hartelijk dank!
 
Prz schreef:
Ik neem aan dat u wat huiverig bent voor breuk tijdens boren vanwege de vele kiezels? Is er een grote kans dat er iets misgaat?
Precies, ik zou 'n beetje bang zijn dat de betonwand barsten krijgt. Maar waarschijnlijk valt dat reuze mee hoor, hoe dik is ie ongeveer precies?

Mag het toilet wel op die kamer aangesloten worden? Moet die niet op de 1-ste kamer?
 
Good thinking, Fiesiekus! Voor de zekerheid ben ik naar de buurman gelopen en bij nadere inspectie blijkt inderdaad dat het niet strak geboord is. Op de foto is de opening van regenafvoerpijp links te zien. Daar omheen is inderdaad cement (?) te zien in een lichtere tint grijs.

28547_RegenafvoerTweedeKamer_1.jpg


Aangezien de wanden 5,5 mm dik zijn (de deksel is 3.5 mm dik) is het misschien dan wel wellicht niet zo waarschijnlijk dat de wand in zijn geheel breekt (?), maar het lijkt toch nodig om de wand daarna opnieuw glad te strijken. Er vallen dus op z'n minst brokken rond de rand af.

Wat is uw mening over wat ik het beste kan doen? Gezien het afschot gaat mijn voorkeur zeker niet uit naar er vanaf boven in laten lopen (Ik ben overigens wel bekend met de mogelijkheid om het met een sanibroyeur te stuwen, maar dan nog heb ik liever een eenvoudige oplossing).

Bedankt voor het zo actief meedenken, dat helpt me erg goed!

Antwoord op de tweede vraag. De hoge eerste kamer (rechts op de foto) staat in verbinding met de buitenlucht (bij de keuken), daar zou ik bij voorkeur geen toiletafvalwater op laten uitkomen. Verder lijkt ook het toilet binnen te lozen op het riool dat in verbinding staat met deze lage/ diepe tweede kamer (links op de foto). (Overigens zie ik geen water terugstromen als ik het toilet binnen doortrek, maar dat lijkt me ook niet de bedoeling). Merk op dat ik de deksel van die tweede kamer er heb afgehaald.
Ik zie eigenlijk geen bezwaren, u wel?

28547_EersteEnTweedeKamer_1.jpg



P.S. Wellicht dat iemand met moderatie-rechten de titel van deze thread kan aanpassen zodanig dat deze beter bij de inhoud past, mocht dat gepast geacht worden?
 
Verder lijkt ook het toilet binnen te lozen op het riool dat in verbinding staat met deze lage/ diepe tweede kamer (links op de foto).
Dan lijkt het me 't makkelijkst om het nieuwe riool op dit bestaande riool aan te sluiten (met 'n T-45); zoals ook het bestaande toilet daar al op is aangesloten.

Dan hoef je niet in de betonnen bak 'n gat te maken en blijf je ook op diepte.
 
Oh, sorry, Fiesiekus, er is wat verwarring ontstaan. Beide foto's in mijn laatste post zijn gemaakt bij de buurman, die ook 'n toilet gaat aansluiten.

De eerste foto heb ik gepost om te laten zien dat er klaarblijk niet geboord kan worden zonder dat er brokken afkalven.

De tweede foto heb ik gepost om aan te geven met welke twee kamers we van doen hebben. De 110mm buis die er helemaal links ligt is nergens mee verbonden. Dat is optisch bedrog. Mijn excuses!


De toilet waar ik het over heb is aan de voorkant van ons huis, daar kan ik niets mee verbinden zonder te breken. Helaas!
Verder heb ik bij mij in de tuin alleen het stuk boven de lage tweede kamer nog maar afgegraven zodat ik kon opmeten hoe diep de riolering ligt en of er andere buizen op aangesloten zijn. Dat bleek niet zo te zijn.

Ik ben inderdaad wat huiverig om te gaan boren. Is het misschien een idee om de hele put te vervangen?
 
Nee, dan beter boren. Zorg voor een afdekplaat tegen stukken beton die in de riool zouden kunnen vallen. Na plaatsen van nieuwe pijp de rand afsmeren met cement; geen probleem. Deze dikte scheurt niet 1-2-3-.
 
De vorstgrens is niet zo relevant, u gaat gewoon net zo diep zitten als het hoodriool, dieper kunt u toch niet.

U kunt het toilet rechtstreeks met een t-stuk aansluiten op het riool met een stroom t-stuk, let wel dat is een haaks t-stuk met een speciale vorm die een goede doorsrtoming garandeert en minder luchtdruk opbouwt in de andere pijp, belangrijk bij een niet goed aangelegde of afwezige ontluchting.

89_Stroom_tstuk_2.jpg

De onderste is een stroom t-stuk.
 
@Fiesiekus: Ik zal het advies opvolgen en een gat boren. Nogmaal hartelijk dank voor het actieve meedenken!

@Jan: Mijn excuses, de thread is wat uitgewaaierd door doorvragen, vandaar mijn verzoek om de titel wat te veranderen. Ik wilde deze zaken initieel ook in een afzonderlijke thread ter discussie opvoeren.

Het idee is om de afvoer in de tweede, lage betonnen kamer van de put uit te laten komen, dus niet rechtstreeks op de verzamelleiding aan te sluiten.
Overigens komt e.e.a. qua afschot erg mooi uit. Het enige probleem zou kunnen zijn (dit moet ik morgen met de uitvoerder nog eens uitpassen en nameten) dat de bovenkant van de rioolbus enkele centimers in de fundering loopt. Op advies van Fiesiekus zouden we dat, in dat geval, dan door een mantelbuis laten lopen.

Ik zal spoedig een schets van het afvoerstelsel opvoeren in een afzonderlijke thread, hopelijk kan ik dan weer op uw expertise rekenen!

Vriendelijke groeten,
Ben
 
Prz schreef:
@Fiesiekus: Ik zal het advies opvolgen en een gat boren.
Leg onderin het gat dan (voor het monteren van de buis) een laagje specie. Die kant is nl later lastiger dichtmaken dan aan de boven- en zijkanten van het gat.
 
Prz schreef:
Het enige probleem zou kunnen zijn (dit moet ik morgen met de uitvoerder nog eens uitpassen en nameten) dat de bovenkant van de rioolbus enkele centimers in de fundering loopt. Op advies van Fiesiekus zouden we dat, in dat geval, dan door een mantelbuis laten lopen.
Als je riool 110 mm rond wordt, zou je voordat de fundering gestort wordt daar een doorvoer van 125 mm rond neer kunnen leggen; iets langer dan de fundering dik is. Dan kan je na het storten gewoon zelf verder met de 110 mm er door heen te steken etc. Zit je de aannemer ook niet in de weg.
 
Beste Fiesiekus,

Precies! Hij wil inderdaad 'n mantelpijp met grotere diameter neerleggen waarna ik dan zelf de sleuven voor de riolering kan graven en de riolering door de mantelpijp kan steken.
Zijn idee was verder om de riolering uit de bergruimte kort voor de fundering met een bocht omlaag van de hoogte van het geel zand op vorstgrenshoogte te brengen zodat ik niet zo diep hoef te spitten. Ik vraag me bij het schrijven van dit af of er dan trouwens niet alsnog 'n gevaar voor vorst bestaat? Of is dit zo dicht onder de vloer niet het geval?

Betreffende de aansluiting op de put stelde hij overigens voor om een rechthoekig stuk uit de tweede bak van de put te slijpen en dan na het leggen van de riolering de rest met specie dicht te smeren (inderdaad onder de pijp alvast gedaan hebben alvorens de rest bij te werken, zoals u al voorstelde). Volgens hem was het best prijzig om zo'n boor te huren terwijl de klus aan smeerwerkzaamheden vergelijkbaar is.

Vriendelijke groeten,
Ben
 
Prz schreef:
Betreffende de aansluiting op de put stelde hij overigens voor om een rechthoekig stuk uit de tweede bak van de put te slijpen en dan na het leggen van de riolering de rest met specie dicht te smeren (inderdaad onder de pijp alvast gedaan hebben alvorens de rest bij te werken, zoals u al voorstelde). Volgens hem was het best prijzig om zo'n boor te huren terwijl de klus aan smeerwerkzaamheden vergelijkbaar is.
Zou kunnen, ik weet niet wat het huren van een boor kost, als ie al voor particulieren te huur is. Meestal wordt een betonboring door een gespecialiseerd bedrijf gedaan.
 
Ongetwijfeld een naieve vraag maar dient de nieuwe leiding boven het reguliere waterpeil in de put uit te komen (optie A) of is het beter om de onderkant van de nieuwe leiding juist in het water te laten staan (optie B) in verband met hangend papier e.d.? Wat betreft afschot kan het beiden.

28547_HoogteLeidingInPut_1.jpg


Alvast bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan