Voorzetwand pir metal stud en afwerkvloer

Tips over

  • #1
Beste allen,

We zijn een woning aan het opknappen uit ca. 1800 met een massieve muur en, voordat we erin kwamen, geen isolatie. Op dit moment zit er een nieuw dak op en is de vloer volledig geisoleerd en vrij van de buitenwanden gestort. De buitenmuren hadden we eigenlijk willen voorzien van een waterkerende laag, maar na specialistisch advies is gebleken dat dit niet (volledig) haalbaar is. Bij de binnenmuren hebben we wel om de meter een laag stenen verwijderd en terug gemetseld met folie. Voor de buitenmuren willen we nu voorzetwandjes gaan plaatsen. Hier stuit ik op een aantal problemen en onzekerheden:

Er is een beperkte ruimte die we naar binnen kunnen, omdat de ruimte al vrij smal is en omdat de kozijnen ca. 9cm van de huidige muur staan. En de buitenmuur is en blijft nat, dus ik wil niets met houtwerk en kan geen isolatie gaan toepassen die tegen de buitenmuur aan komt.
Ik had nu de volgende opbouw in gedachte: metal stud met daar tussen 5cm pir platen, daar tegen een laag OSB (zodat er naderhand nog vrij eenvoudig iets aan de wand bevestigd kan worden) en daarop een laag gipsplaat om af te werken met stuc.
De buitenmuur is erg onregelmatig en scheef, als ik nu aanhou dat de metal stud op het meest uitstekende deel net niet raakt, heb ik op andere plekken ca. 3cm 'spouw' en dan kom ik ook net uit met mijn wanddikte bij de kozijnen. Is dit voldoende?

De ruwe betonvloer ligt nu en daarop komt vloerverwarming op noppenplaat. In eerste instantie wilde we ytong voorzetwandjes metselen en daar tussen de afwerkvloer storten, maar is dit met metal stud ook nog mogelijk? Dit zou mijn voorkeur hebben, omdat ik zo ook een goede isolatie langs de zijkanten van de dekvloer heb en omdat de buitenmuur erg onregelmatig is en de voorzetwand zo fungeert als bekisting. Is dit mogelijk met een metal stud wand, eventueel in combinatie met een andere afwerking aan de onderzijde waar de afwerkvloer tegenaan komt? Of is het beter om bijvoorbeeld met ytong blokken een laag rondom voor de voorzetwand te lijmen waar de afwerkvloer tegenaan komt?

Hoe kan ik het beste de vensterbanken en dagkanten afwerken zonder dat ik vochtproblemen overneem van de buitenmuur?

In de badkamer komt ook vloerverwarming en een douchebak van 1,80x1,00 van 4cm dik/diep. Ik wil de douchebak zo vlak mogelijk in de vloer hebben liggen (max. 0,5cm boven de tegelvloer?), de lengte van 1,80 is ook meteen de breedte van de ruimte. De dekvloer wordt ca. 8cm en daarop komt nog ca. 1,5cm tegellijm met tegel, ik zou ter plaatse van de douchebak dus ongeveer 6cm op moeten hogen. Kan dit met 5cm ytong (plat) en daarop 1cm tempex? Of zijn er betere/makkelijkere manieren?

Alvast bedankt voor het lezen en meedenken!
Anouk
 

Tips over

  • #2
Niemand een mening/idee?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dat van de folie snap ik niet helemaal. Is deze folie van de vloer tot aan het plafond dampdicht aangebracht dan is dat geen goed idee, het vocht ga je nu opsluiten.
 

Tips over

  • #4
Ik denk dat ik het verkeerd verwoord heb. De folie is een horizontale waterkerende laag, deze is niet langs de muur omhoog getrokken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als houtskeletbouw niet kan vanwege het vocht, kan metal stut dat ook niet. Je moet dus eerst het vochtprobleem tackelen. Ook de andere aansluitingen hierbij betrekken (vloeren, dak, binnenwanden, enz.).

Heb je een totaalplan gemaakt voor je huis? Misschien worden over een paar jaar alle kozijnen vervangen, dan is die afstand opeens minder belangrijk.

Anders kan je ook de wand iets verjongen (dunner maken) bij het raam.
 

Tips over

  • #6
Ons plan was/is:
kozijnen: waren reeds kunststof met dubbel glas toen we de woning kochten
volledig nieuw en geisoleerd dak (is gedaan)
nieuwe vloer: uitgraven, folie, isolatie en daarop beton zonder directe verbinding naar de buitenmuur (is gedaan)
binnenwanden: op de nieuwe betonvloer en los van de buitenmuur (zijn we nu aan het plannen en vandaar de vragen)

Als niemand een andere optie ziet, gaan we de voorzetwand als volgt opzetten:
Een laag ytong als bekisting voor de dekvloer met vloerverwarming en basis voor de metal stud wand.
Ter plaatse van de douchebak de vloer verhogen met 5cm ytong en daarop 1cm tempex
vloer laten storten en goed laten drogen/uitharden
metal stud profielen van 5cm aanbrengen met dampdoorlatende folie aan de buitenmuurzijde, daar tussen pir-platen van 5 cm en dampremmende folie aan de binnenzijde.
Een laag OSB en een laag gipsplaten, met speling t.o.v. de vloer, welke met stuc en in de badkamer met tegels afgewerkt worden.
afwerking van de vloer met tegels

De vensterbanken en dagkanten overbruggen met metal stud of ytongblokken in de lengte? en hierop OSB voor de sterkte en gips voor de afwerking? Ik heb weinig inzicht hoe dit normaal opgelost wordt bij een voorzetwand.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Er doemen wat vragen op:
- Hoe zorg je ervoor dat de houten balken (verdiepingsvloer) niet gaan rotten?
- Wat is de functie van de dampdoorlatende folie?
- 5cm isolatie is erg weinig. Hou minimaal de nieuwbouwnormen aan (Rc 4.5 voor gevels). Als je je huis in de toekomst zonder gas wilt, dan nog beter isoleren.
- Controleer de stabiliteit. Vaak zijn hiervoor binnenwanden nodig. Dan moeten ze vast zitten aan de buitenmuren.
- Waarom de vloer van de badkamer ophogen en 1cm isolatie?
- Dagkanten zo maken dat de isolatie aansluit op de kozijnen. Dus zoveel mogelijk hetzelfde isoleren als de voorzetwand.
- Is de ventilatie in huis al goed uitgevoerd? (aan-, afvoer en overstroom)
 

Tips over

  • #8
De houten balken zijn behandeld waar ze de muur in gaan en aan de regenkant liggen de balken op een reeds aanwezige dragende binnenmuur.

Ik dacht dat de dampdoorlatende folie nodig was, maar dat is dus niet zo?

5cm isolatie is inderdaad erg weinig, maar doordat de ramen/kozijnen zo dicht tegen de buitenmuur staan kunnen we ook niet verder naar binnen. We hebben voor pir-platen gekozen om binnen de ruimte die we hebben een zo optimaal mogelijke isolatie te voorzien. Het is denk ik ook niet realistisch om een woning uit 1800 met zijn mogelijkheden en onmogelijkheden aan de isolatienormen van een nieuwbouw woning te laten voldoen.

Met de stabiliteit wordt rekening gehouden.

Niet de volledige vloer van de badkamer wordt opgehoogd, alleen ter plaatse van de douchebak. Ik wil de douchebak zo vlak mogelijk in de vloer verwerken, dit wil ik doen door ter plaatse de vloer op te hogen, zodat de rand uiteindelijk net iets boven de tegelvloer uit komt. De dekvloer wordt dan eigenlijk afgewerkt tegen de ophoging en douchebak. Een laag Ytong en 1 cm tempex geven de goede hoogte vandaar deze keuze, maar andere ideeen zijn zeer welkom!

Dagkanten is duidelijk, bedankt!

We hebben mechanische ventilatie, maar het liefst zou ik nog iets van luchtroosters (over de breedte aan de boven of onderzijde) in de ramen hebben. Kan zoiets naderhand nog ingebouwd worden of zou dat een niet kozijn betekeken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Ter plaatse van het kozijn kan je de wand ook iets verjongen. Dan heb je grotendeels een goede isolatie, maar ook een nette aansluiting bij het kozijn.

Roosters kunnen naderhand aangebracht worden, maar dan moet wel het glas vernieuwd worden. Afhankelijk van sponning e.d. kan vaak kozijn hergebruikt worden.

Oude huizen kunnen wel degelijk goed en comfortabel geisoleerd worden! Voorbeeld1 en Voorbeeld2.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu