Voegen bij parket?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wij hebben in de slaapkamers boven oude parketvloer (grenen, denk ik).

We zijn vast van plan hem zoveel mogelijk op te lappen, maar aangezien een aantal planken totaal aangevreten zijn door houtworm, zouden we er toch een aantal ook van vervangen.

Onze geplande werkwijze:
- Behandelen tegen worm (die er waarschijnlijk wel al uit zal zijn);
- Schuren met schuurmachines;
- Slechte planken verwijderen en nieuwe leggen;
- Voegen (?)
- Opnieuw schuren;
- Behandelen met vernis/olie en boenen.

Is dit de correcte manier van te werk te gaan? Mogen we de ruimten tussen de planken voegen (zo'n 3 mm), en waarmee dan? Van mij mogen de openingen blijven bestaan, maar wordt er dan niet enorm veel vuil opgehoopt in de ruimte onder de planken (die wel zo'n 20 cm is!)?
 
Er is maar één goede werkwijze hiervoor, alle planken eruit, heel erg goed nakijken op houtworm, eventueel behandelen (buiten) en opnieuw leggen.
Het is wat meer werk maar het resultaat is er ook naar, de aangetaste planken verwijderen en nieuwe inzetten lukt nooit zonder schade.

Succes.
 
En hoe zit het dan met die voegen? Zijn zo'n grote voegen een probleem? Of zijn ze noodzakelijk? En kunnen we die opvullen?

Ik heb het hierboven misschien fout benoemd (ben nog maar pas begonnen met verbouwen ;-), maar het gaat om een massieve houten plankenvloer, dus zonder kliksystemen:

Het zijn gewoon oude (grenen?) planken, naast elkaar vastgespijkerd op dwarslatten (die een opening van 20 cm laten tussen basis en planken) met telkens een voeg van zo'n 3 mm. Is het ook dan het best om gewoon alles af te halen?

Alvast dankjewel voor de hulp en sorry voor de verwarring.

PS: hoe kan je trouwens zien of er nog worm in zit?
 
Je zou om te beginnen moeten kijken of die planken messing en groef hebben, dat wil zeggen dat de ene kant een uitstekend stuk heeft dat bij de andere in een groef is gedaan.

Dat is gebruikelijk bij alle vloerplanken, dus zeer waarschijnlijk...
En dan is het inderdaad onmogelijk er enkele planken tussenuit te krijgen, zo het al goed lukt de hele vloer er zonder schade uit te halen.

Messing en groef onbeschadigd los halen is best wel een kunst!

Zie ook Blind gespijkerde vloerdelen.
 
Zoals ik het lees zijn die voegen nou juist het zichtbare deel van de messing. Die zijn wel enigszins noodzakelijk voor het kunnen uitzetten van het hout in de breedte. Zou alles strak tegen elkaar gedrukt zitten, dan kan de vloer maar in één richting uitzetten: omhoog. En dat wil je niet.

Of heb ik het verkeerd gelezen en kun je tussen de planken door kijken?
 
In de loop van de jaren zijn de planken vrijwel uitgewerkt, ze werken alleen nog onder invloed van vocht, als ze goed gespijkerd worden kunnen ze opnieuw losjes tegen elkaar gelegd worden zonder voeg.
De messing en de groef kunt u schoonmaken met een staalborstel, oppassen dat u het hout niet beschadigd.

Of er nog meer houtworm aanwezig is moet u "op het oog" bekijken, bij houtworm zijn er kleine gaatjes zichtbaar met daarin soms houtpulp, behandeling is dan noodzakelijk.

Succes.
 
Je kan inderdaad gewoon tussen de planken doorkijken. Daardoor weet ik ook dat er nog zo'n grote ruimte zit tussen planken en ondergrond.

Het zijn denk ik dus gewoon planken, uit één stuk van de ene naar de andere kant, allemaal los langs elkaar gespijkerd met telkens een voeg van zo'n 3 à 4 mm (waarvan sommige opgevuld met een soort voegsel, andere gewoon open, nog andere met de losse duim (dus deels op de planken!) kneedbaar hout op gezet, en tussen nog andere silicone gespoten, jaja!).

Een aantal planken zijn beschadigd, een aantal zijn aangetast door worm (vol gaatjes, maar naar wij denken niet recent). Deze vloer ligt op heel de bovenverdieping, zowel badkamer als gang als de drie slaapkamers. Het zou echt heel mooi zijn, als we hem correct renoveren.
 
Jan schreef:
In de loop van de jaren zijn de planken vrijwel uitgewerkt, ze werken alleen nog onder invloed van vocht, ...

Dit is helaas een algemene misvatting.
Hout is nooit uitgewerkt! Hout is namelijk hygroscopisch: Het blijf vocht opnemen uit en afgeven aan de atmosfeer, ongeacht de leeftijd.

Een mes en groef verbinding is eigenlijk bedoeld om de delen onderling in één vlak te houden. Dus niet dat het ene deel hol en het andere deel bol gaat staan in lengterichting.

In deze situatie zou het inderdaad het beste zijn om alle delen te verwijderen en eerst eens te behandelen met een wormenkuurtje. Ook de onderliggende dragers moeten behandeld worden!
Daarna kun je er voor kiezen om de delen alsnog van een verbinding te laten voorzien. Bijvoorbeeld een losse veer; elk deel een groef en daartussen een strook triplex die 4 mm smaller is dan 2 x groefdiepte.

Maar zelfs als je besluit de delen zonder verbinding terug te leggen win je al wat omdat je de delen opnieuw strak tegen elkaar legt.
Spijker de delen met een verloren kop nagel -in het midden van elke plank- vast op elke dwarsligger. Hierdoor kan het hout gewoon blijven werken maar zit het wel netjes vlak op je vloer.

Wat je ook kunt overwegen is elke naad met een contrasterende kleur, zeer flexibele kit met hoge kleefkracht in te smeren. Je krijgt dan een soort scheepsdek vloer. Uiteraard ook na het loshalen en behandelen.
Je legt de vloer dan op dezelfde wijze als hierboven beschreven maar met een rups kit tussen elke plank. Dit zou de naden dicht moeten houden terwijl enige werking mogelijk is. (en het ziet er nog leuk uit ook)
De kit strijk je vlak en na droging kun je de vloer gaan schuren. (waarbij je rekening houdt met extra kosten voor schuurbanden omdat die eerder vol zitten vanwege de kit)

Die badkamervloer verdient extra aandacht, wellicht zelf een andere vloer..
 
Jan schreef;
In de loop van de jaren zijn de planken vrijwel uitgewerkt, ze werken alleen nog onder invloed van vocht

H@ns schreef;
Hout is nooit uitgewerkt! Hout is namelijk hygroscopisch: Het blijf vocht opnemen uit en afgeven aan de atmosfeer, ongeacht de leeftijd.

Wat ik probeerde duidelijk te maken was dat het hout lang genoeg heeft gelegen zodat het krimpen/drogen na het zagen voorbij is.
Wat vocht betreft ben ik het met je eens, hout blijft altijd werken onder invloed van vocht.
Ik ga er vaak vanuit (soms onterecht) dat vragenstellers al vrij veel weten.

Groet, Jan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan