Vlotterkraan inbouwtoilet verstopt

Pakaster

  • #1
Van mijn nu 4 jaar oude Wisa inbouwtoilet loopt het reservoir tergend langzaam vol. Lijkt mij dat die verstopt zit met kalk.
Heb al geprobeerd in te spuiten met antikalkvloeistof maar dat helpt niet.

Wat is de beste optie, nadat ik eerst de stopkraan in het reservoir dichtdoe.
De flex-slang van de stopkraan halen of deze losmaken van de kunststof instroomkraan?

Verder, hoe kan ik het beste de vlotter uit het reservoir nemen.
Het is van het merk wisa.
Deze vlotter lijkt geklemd te zitten in eenbeugel die aan de achterzijde is gemonteerd.

Suggesties zijn welkom.
Bedankt vast.

:D Paul
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik denk dat er niets anders op zit dan de vlotter uit te bouwen, verstopping door kalk komt in die mate bijna nooit voor, waarschijnlijk zit er rommel in de inlaat van de vlotter.

Succes.
 

Jacovrie

  • #3
Ik ken het desbetreffende Wisa inbouwreservoir niet.

Het is echter zo dat bij een aantal Wisa typen dezelfde 'vlotter' zit als bij het opbouwtype (iets aangepast). Het kan dan ook zijn dat er een grote kunststof moer op de vlotter zit. Hierachter zit een rubber membraam op een kunststof 'schotel'.

Wanneer in de betreffende membraam een scheurtje of iets dergelijks zit (controleren door voorzichtig iets uit te trekken) loopt de bak zeer langzaam vol. Membraam vervangen is dan de oplossing. Kosten ca. 6 Euro.
 

Huub01

  • #4
Ik denk dat Jan wel eens gelijk zou kunnen hebben want verstopping door kalk komt niet zo vaak voor.

Ik heb hetzelfde probleen met een WISA reservoir gehad en dat werd veroorzaakt door dat het "leertje" rubber, uit elkaar begon te vallen en de resten ervan in de doorstroomopening klem zaten, dus geen doorstroming en een half uur voordat het reservoir weer vol is.

Ook bij mij na een aantal jaren in gebruik.
Ik heb er toen een kompleet nieuwe inlaat combinatie en vlotter in gezet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Een nieuwe vlotter is bijna nooit nodig, in tegengestelde richting doorblazen is meestal voldoende.

Succes.
 

Huub01

  • #6
@Jan mee eens de vlotter zelf was inderdaad het probleem niet, maar die nieuwe inlaat combi had een nieuwe bijbehorende vlotter nodig anders had ik de oude natuurlijk kunnen gebruiken.

En als je de doorlaat openblaast in tegengestelde richting maar de afdichtings rubbertjes (die verkruimeld zijn) laat zitten heb je natuurlijk binnen twee dagen weer hetzelfde probleem.

Vandaar de nieuwe "leertjes"
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Als de vlotter geheel gedemonteerd wordt zie je vanzelf of en wat er in de inlaat zit, lijkt me logisch dat dit dan verwijdert en vernieuwd wordt.
Het doorblazen is voor het verwijderen van de rommel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu