Vloerverwarmings specialist gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ondanks allerlei pogingen kan ik mijn vloerverwarming maar niet ingeregeld kijgen. Wellicht ook is het 'ontwerp' van begin of aan al niet goed geweest.
Dus ben ik op zoek naar een echte specialist met gedegen kennis en vooral ervaring met vloerverwarming die met me mee wil denken en mij kan vertellen of en zo ja wat er aan mankeert en/of het geheel (opnieuw) kan inregelen.

Alvast dank voor een eventuele reactie,
Arie.
 
Wat wil er precies niet lukken aan het inregelen van je vloerverwarming?
Wat wil je bereiken?(temperaturen in kamers of gelijke liters door de slangen?)

Groeten
 
Hoi Arie123,
Veel voorkomende fouten in het ontwerp zijn geen of onvoldoende isolatie
direct onder de vloerslangen en een te kleine capciteit van de vloerverwarming. Zie het plaatje. mvgr Bernhard
3482_capvvw_1.jpg
 
Nou, het (grote) probleem is eigenlijk dat er nauwlijks warm water in de vloerverdeler voor de woonkamer aankomt. Een en ander heb ik paar jaar terug hier ook al eens hier geplaatst. Ik heb echter het idee dat het erger geworden is de laatste 2 winters.

Zie ook: Te hoge weerstand vloerverwarmingsgroepen ?

S nachts heb ik de kamerthermostaat in de keuken (waar een enkele radiator aanwezig is, die helemaal open staat) op 17 graden staan. Wanneer ik die s morgens op 22 graden zet, dan wordt gedurende een half uur, drie kwartier of zo de vloerverdeler voor de woonkamer warm (40-50 graden) en kan je aan de slangen voelen dat er ook warm water de vloer in gaat. De retourslangen worden niet voelbaar warm(er).

Echter wanneer hierna in de keuken de zaak op temperatuur is, dan komt er nauwlijks warm water meer in de vloerverdeler aan. Waarschijnlijk omdat daarna de momenten van warmtevraag veel te kort zijn.

Ik heb de kamerthermostaat (Itho wrt1001) ook al wel op het thermostaat tekentje gezet (helemaal rechtsom) om vervolgens met de thermostaatkraan op de radiator de temperatuur in te stellen. De ketel (Nefit combi hr32 turbo met buitenvoeler) komt dan vaak op het cijfer 9 te staan (anti pendel programma). Het maakt echter niet veel verschil. Ik heb het idee dat de eerste methode nog het minst slecht werkt.

Misschien komt het doordat ik in totaal meestal maar een enkele radiator (2 platen 120*60) in gebruik heb en daardoor het CV water veel te snel op temperatuur komt, en de ketel al weer afslaat, nog voordat het de verdeler verderop in de woning bereikt.
Ik vermoed dat wanneer de verdeler continue van warm water zou worden voorzien, het een stuk aangenamer in mijn woonkamer zou zijn. (vloerverwarming is bij-verwarming bij hout-kachel, maar ja, die heb ik niet altijd aan).

Wat ik ook probeer aan instellingen van de regelventielen bij de verdeler, het wordt er niet echt veel beter op. (de verdeler blijft koud, in sommige gevallen worden de aan- en afvoerbuis wel warm/heet).
Vandaar dat ik op zoek was naar een bedrijf of persoon die mij zonder allerlei poespas zou kunnen vertellen wat er aan mankeert en evt. de boel in orde zou kunnen maken.

Heb maandje terug de slangen nog maar weer eens doorgespoeld. Er kwam wat zwarte prut/schilfertjes uit, maarf niet noemenswaardig veel

Wellicht dat een van de mensen hier me kan vertellen of dit een eenvoudig of complex probleem zou kunnen zijn.

Arie.
 
Het lijkt wel of de voeding van de verdeler verkeerd is afgetakt.
Als die uit een1 pijps systeem komt en be knoopt hem in een kring kan het zijn dat de vloerverdeler gesmoord wordt als de thermostaatkraan dicht loopt. Dit kan trouwens ook mis gaan als je een 2 pijps systeem hebt en hem niet parallel aansluit, maar in serie.
 
Opzich zou deze installatie wel moeten kunnen werken.
Je zegt zelf al dat de ketel vaak in het anti pendel programma zit.
Een mogelijkheid is om een buffervat in de installatie op te nemen om het stookgedrag van de ketel te egaliseren, en een meer gelijkmatige warmteafgifte te realialiseren.

Waarschijnlijk heeft je weersafhankelijke regelaar ook een voeler. Waar zit deze voeler? In de aanvoer of retour.

En hoe is deze regelaar ingesteld. Stook je puur weersafhankelijk, of met ruimtecompensatie? Of gebruik je hem als ruimteregelaar? (ken de regelaar niet, dus weet niet wat de mogelijkheden zijn)


Tot slot: Ik heb je in oude topic de foto van de verdeler gezien, 2 vragen:
-Heb je deze verdeler hydraulisch neutraal gemaakt?
-Waar zit de voeler van de thermostaatknop?

12138_verdeler_2.jpg


Tot slot: Maak als je wilt foto's van de hele installatie, hoe meer foto's hoe een beter beeld wij krijgen.

Groeten,

Ingmar
 
Wat gebeurd er als je de knop van de thermostaatkraan op de verdeler eraf haalt?
Als de voeler in de dompelbuis de opdracht aan de thermostaatknop geeft om dicht te gaan dan is er geen flow meer over de verdeler en dan gaat het dus mis.
 
Zoals ik kan lezen, hangt de thermostaat in de keuken, waar ook een radiator hangt.
Dus deze ruimte zal sneller verwarmd zijn als de woonkamer met de vloerverwarming.
Zo zal dus de ketel uitslaan, omdat de gewenste temperatuur in de keuken bereikt is.

Is het dan niet de makkelijkste oplossing, om de thermostaat naar de woonkamer te verplaatsen, en eventueel op de radiator in de keuken een thermostaat knop te zetten, zodat het daar niet te warm wordt.
 
Iedereen allereerst 'hardstikke' bedankt voor het meedenken en de reacties. Hieronder enige antwoorden.

@Chathanky: moet bekennen dat ik niet weet wat het verschil tussen een 1 en een 2 pijps systeem is. Als simpele leek denk ik dan, het is toch altijd een 2 pijps systeem met een aanvoer en retour leiding. Ben wel thuis in de electronica dus wat parallel en serie is dat begrijp ik. Alleen hoe dat dan hierop van toepassing is of zou moeten zijn wordt me niet helemaal duidelijk. Tja, plaatjes/diagrammen maken is altijd lastig, maar misschien zou dat voor mij de zaak verduidelijken.

@Ingmar89: wat die voeler betreft, hoe ziet die eruit ? Zit die normaliter in of bij de ketel of op een andere plek ? Dan zal ik even zoeken en een foto maken.

Ik heb de verdeler (nog) niet hydrolisch neutraal gemaakt, omdat in het oude topic werd aangegeven dat dit waarschijnlijk niet zou uitmaken.
De voeler voor de thermostaat zit ook nog steeds op de afvoer (rechterbuis) van de verdeler, zoals het was toen ik hier kwam wonen. Hij staat wel op max temperatuur ingesteld, maar dat kan (nog) geen kwaad omdat de temperatuurmeter op de verdeler toch nooit boven de 40-50 graden is geweest. En als het dan al zo is, dan altijd ook maar heel kort.

Ik wil met alle plezier nog wat foto's maken, maar waarvan en wat geeft de meeste info ?

@Neesje: heb de voeler van de thermostaat al wel eens van de retourpijp verwijdert en naast de verdeler op een doos gelegd. Die wordt dan niet meer warm door de retourbuis en dan blijkft (lijkt me) de termostaat ook maximaal open. Het had helaas niet veel effect.

@Peter: OK, dan kan ik begrijpen, maar wanneer ik de kamer thermostaat helemaal rechtsom draai tot op het thermostaat teken (wanneer ik de temp schaalverdeling verder 'denk' zou dat inhouden een ruimte temp van 26 - 28 graden), dan lijkt me dat de regeling dan gaat werken op de temperatuur van het CV water. En zou e.e.a minder of niet afhankelijk moeten zijn van de werkelijke temperatuur in de keuken.

Het merk van de verdeler wordt me niet duidelijk, er staat niet veel op vermeld. Wat ik mij wel afvraag, zit er in een verdeler normaal een interne (door)verbinding tussen de aanvoer en de afvoerbalk ?
Want vaak is de aanvoerbuis heet (ca 60 graden), de afvoerbuis warm (ca 30 graden) terwijl de verdeler zelf en de buis waarin de pomp is opgenomen 'koud' (ca 20 graden op de temp-meter) is. Ik vraag mij dan af hoe wordt de retourbuis dan warm, terwijl de verdeler zelf koud is ?

Arie.
 
Maak eens foto's van: Je nieuwe verdeler, de cv ketel en wat er omheen hangt. een eventuele leidingverdeler als die er is.
 
Ingmar89 schreef:
Maak eens foto's van: Je nieuwe verdeler, de cv ketel en wat er omheen hangt. een eventuele leidingverdeler als die er is.
Nieuwe verdeler ?, oh je bedoelt de verdeler voor de vloerverwarming in de keuken (uit de oude posting). Die doet momenteel even niet mee. Ik heb, om het niet nog ingewikkelder te maken, het regelventiel op de retour hiervan tijdelijk even helemaal dicht gedraaid.
Voor de 'problematische' vloerverwarming in de woonkamer heb ik nog steeds de verdeler van de foto hierboven in gebruik.

Ik heb nog even verder gekeken, op ca 4 meter vanaf de ketel op de aanvoer zit een grijs blokje op de pijp geklemd. Ik vermoed dat dat de voeler is. Dus die zit op de aanvoer.
 
Dat is inderdaad de voeler van de weersafhankelijke regeling.
Wij hebben ze zelf allemaal op de retour zitten, om pendelgedrag te voorkomen. wel moet je dan de instellingen veranderen.(anders wordt de aanvoertemp standaard te hoog)

maak ook even een foto van je thermostaat trouwens
 
De voeler hoort in de aanvoer te zitten. Dat een ketel gaat pendelen als hij op de aanvoer zit heeft hele andere oorzaken.
Op de retour zetten is een symtoombestrijding en niet een bronoplossing.
Tevens werkt het op de retour zetten van een voeler vaak averechts.
Er is ook geen een fabrikant die ik ken die beschrijft dat je de voeler in de retour hoort.

Bij weersafhankelijke regelingen die in de ketel zelf zitten heb je geen keuze om de voeler ergens te plaatsen, dit foefje werkt enkel bij thermostaten met een ingebouwde wa regeling.
 
Bij het plaatsen van de voeler op de retour wordt er meer naar warmtevraag geregeld. Omdat een turbo een aan/uit ketel is, wordt de gevraagde aanvoertemp heel snel gehaald en slaat de ketel weer uit.
Bij de voeler in de retour stellen we het comfortpunt van de stooklijn 20 graden lager in, en op die manier slaat de ketel pas uit als de installatie opgewarmd is.

De kern van het probleem hier is dat de turbo 32 waarschijnlijk veel te veel vermogen heeft voor de installatie. pendelen is het gevolg.
Zoals ik al eerder aangaf is een buffervat mischien een oplossing.

Wij hebben hier goede ervaringen mee bij aan/uit ketels. Bij nieuwe (modulerende) ketels is dit uiteraard niet van toepassing.

Ik zou trouwens gewoon eens gaan proberen te stoken met een aan/uit thermostaat in de woonkamer.
 
3 jaar geleden zijn ook al een aantal dingen aangegeven welke een behoorlijke verbetering zouden kunnen geven(hydraulisch neutraal maken).

Waarom is dat niet uitgevoerd?

Als ik zo naar die verdeler kijk blaast de pomp je warme water direct weer je retour in als de thermostaat open gaat, om vervolgens dus op de retour temperatuur te sluiten en het laatste restje door de vloer te pompen.

Zelf als je dus constant warmwater zou maken zou de vloer slecht opwarmen er nl alleen flow door de vloer als de kraan dicht is.
Of ik moet iets missen.
 
The headhunter schreef:
Waarom is dat niet uitgevoerd?
Tja, toen zal het waarschijnlijk voorjaar zijn geworden of zo en zal ik het probleem minder belangrijk hebben gevonden. Maar je hebt natuurlijk gelijk, wanneer mensen de moeite nemen om te reageren en over mijn probleem na te denken, dan moet daar naturlijk ook inspanning van mijn kant tegenover staan. :oops:

Je verdere analyse zou goed kunnen. Maar zou hydraulisch neutraal maken dit gedrag kunnen verbeteren ?

Heb nog wat foto's gemaakt, maar moet eerst even uitzoeken hoe ik die ook al weer kan plaatsen...

@Ronny: begrijp je (nog) niet helemaal. Welk setje bedoel je ?

Arie.
 
Hierbij wat foto's met achtereenvolgens:

- Ketel links
- Ketel Rechts
- Rechts naast ketel
- 'Voelers' in de ketel
- Voeler op de aanvoer
- Thermostaat
- Instellingen thermostaat
- Nieuwe verdeler voor de keuken (die wel goed werkt maar nu tijdelijk even niet meedoet, probleem is de verdeler getoond op pagina 1)

12138_ketel_L_2.jpg

12138_Ketel_R_2.jpg

12138_Ontl_2.jpg

12138_Ketel_voel_2.jpg

12138_Voeler_Aanv_2.jpg

12138_Thermo_2.jpg

12138_Instel_2.jpg

12138_Verd_Keuken_2.jpg


Resolutie van de foto's is misschien wat laag, maar kan zo nodig uitvergrote foto's uploaden.
 
Ja... maar dat is op zichzelf niet raar...
In wezen kunnen actieve en passieve verdelers naast elkaar werken, en ook beide wel goed werken.
Inregelen is wel belangrijk bij een actieve verdeler.(begin met het retourventiel dicht, thermostaat knop van de aanvoer af.
Draai dan langzaam het retourventiel open totdat er een verschil is tussen retour en aanvoer van ongeveer 10 graden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan