Vloerverwarming verdeler lijkt zeer weinig warme aanvoer te circuleren

DayandNight

  • #1
Goedemorgen allemaal,

Na heel wat topics op deze site gelezen te hebben en toch nog geen oplossing te zien besloten om mijn probleem aan jullie experts voor te leggen!

Situatie: ik heb een woning met een begane grond, eerste verdieping en een tweede verdieping, rijtjeshuis. De CV staat op de tweede verdieping.
De vloerverwarming is alleen voor de begane grond. Op de eerste en tweede verdieping staan radiators.

Mijn probleem: De twee klokjes van de invoer/uitvoer van het systeem blijven nagenoeg gelijk. Altijd rond de 20 graden in, 20 graden uit. Als de thermostaat in de woonkamer een warmteaanvraag doet, kan er wellicht een graadje bij bij de invoerklok (21) en blijft de retour ook op 20. Ik heb dus het idee dat er iets fout gaat en er voor niets gestookt wordt. De grap is; het huis blijft wel op temperatuur in de niet-koude seizoenen. Ik vermoed door de ligging op de zon en de buren die veel stoken.

Dit is de installatie. De pomp van ROBOT is gloedje nieuw en staat op stand CONSTANT AUTO ADAPT.
photo_2022-10-17_10-16-17.jpg


De meest linker leiding wordt bij een warmte vraag echt goed heet. Mijn aanvoer temperatuur staat ingesteld op 55 graden. Na het bypassventiel lijkt het kouder te worden.
Zie ook de klokjes die vrijwel gelijk staan. Dit is een nieuwe (jaren 80) woning voor mij en heb dit dus niet zelf laten installeren of aangelegd.
Het retourventiel inbus staat helemaal open.

Ik heb tevens de voorkant van de thermostaatknop dop er af gehaald, die ziet er zo uit:
photo_2022-10-17_10-16-17 (3).jpg


Tevens is dit het bypassventiel:

photo_2022-10-17_10-16-17 (2).jpg


Ook is er boven bij de CV ketel een klep geplaatst;

photo_2022-10-17_10-18-23.jpg



Hebben jullie enig idee wat er hier aan de hand zou kunnen zijn? Ook bij het gebruik van een langere warmtevraag (thermosstaat op 25) blijft de teller na enkele dagen altijd op circa 21-22 graden. Ik heb het idee dat er iets geblokkeerd wordt. Ik heb de pompsnelheid van de CV reeds verhoogd van minimaal 40% naar 60% en dat heeft ook geen effect gehad. De ketel betreft een Intergas HRE 36/30 Kombi.

Hoor graag van jullie!

(De radiatoren boven heb ik altijd helemaal dicht)
 
Laatst bewerkt:
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    Moderator
    • #2
    waar staat de thermostaatknop op afgesteld? de kraan achter de thermostaatknop is wel gangbaar ?
     

    DayandNight

    • #3
    Hoi Marc, hij stond op ca. 35 graden afgesteld. Niet te heet dus. Ik kan de dop bij de witte rand vastpakken en gewoon ronddraaien.
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    Moderator
    • #4
    u bedoelt dat u de thermostaatkraan eindeloos kan ronddraaien?
     

    DayandNight

    • #5
    Nee, dat niet, ik kan hem tot ongeveer 45 graden instellen. Dan wordt hij geblokkeerd om verder te draaien door de beveiliging. Ik heb het dan inderdaad over de thermostaat knop, met de graden notatie er op.
     

    Buurmna&Buurman

    • #6
    Ik ben benieuwd hoe dit afgelopen is. Ik heb nl het zelfde probleem.
     

    DayandNight

    • #7
    Hi, ik heb helaas nog geen oplossing kunnen vinden.
     

    Bernhard

    • #8
    Om uit te proberen bypassventiel en radiatoren dicht zetten.
     

    DayandNight

    • #9
    Ik snap er niets van. Radiatoren gebruiken we bijna nooit boven. Nu hebben we het echt koud in huis, 16 graden gemeten in de thermostaat in de huiskamer. De CV werkt wel de hele dag en ik zie het knopje langs de Honeywell klep bewegen. De aanvoer en de retourklok geven beide 19 en 18 graden aan. Ik ben radeloos. Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag. Brr.... Als ik trouwens de radiatoren boven open doe, worden deze wel warm.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #10
    Onder de thermostaatkop zit een ventiel en waarschijnlijj zit dienstigt eronder vast.
    Zet de thermostaat op standje max.
    En geef een paar tikken tegen het kraanhuis met een hamer oid. 9 van de 10 keer lukt dat.
    Anders de kop demonteren(zilverkleurige ring op het kraandeel losdraaien) en pas op de koperen draad dat deze beslist niet knikt.
    Dan word de stift zichtbaar, deze moet je kunnen indrukken en komt dan vanzelf weer naar buiten.
    Spuit hier wat wd40 op en probeer dan nogmaals door tegen het huis te tikken of de stift naar buiten komt.
    NOOIT AAN DE STIFT TREKKEN of erop SLAAN.
     

    DayandNight

    • #11
    hi Headhunter, dank voor je reactie. Bedoel jij de foto 2 in mijn eerste bericht met het pinnetje? Ik ben zelf mechanisch niet onderlegd en probeer alles te begrijpen maar tot nu toe heb ik helaas nog geen geluk...

    De pin zoals zichtbaar op mijn 2e foto, kan ik indrukken. Het kleine pinnetje wat zichtbaar is. Deze veert mee naar binnen toe.

    Als ik jou goed begrijp, zou deze ook naar buiten moeten steken ipv "een" zijn met het metaal eromheen?
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #12
    Nee dat is de kop, daar hoort een dekseltje op.
    De pin zit onder de kop, daar waar de kop aansluit op de buis.
    1000000482.jpg

    Dat is de kop met voeler, die zilveren ring aan de onserzijde kan je losdraaien, dan komy de kop los en komt het ventiel met pin in zicht.
     

    DayandNight

    • #13
    Check, duidelijk, bedankt voor je toelichting! Ik kan wel iets aan de binnenkant "indrukken" en dan veert deze mee. Als ik jou goed begrijp is dit iets anders en moet ik even met een hamer op de zijkant van foto 2 tikken. Tijdens het "verplaatsen" van warm water.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #14
    Wanneer je het doet maakt geen verschil zalang je maar op de kraan tikt, sus op het metaal waar de buis in gaat.
     

    DayandNight

    • #15
    Zojuist gedaan, lijkt helaas geen verschil uit te maken. Zo raar. Het lijkt wel alsof de toevoer toch op een of andere manier geblokkeerd wordt. De meest linkse buis op de foto is de aanvoer, de rechter de retour.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #16
    Maak eens een foto van de stif vanaf de zijkant/bovenzijde
     

    DayandNight

    • #17
    Goedemiddag Headhunter, ik heb iets anders geprobeerd. De "design" radiator bij onze badcel op de 1e verdieping (cv bevindt zich op 2e) hoorde ik altijd flink werken als de CV aanging. Een hele plas water ging door de grote radiator en deze werd dan ook flink warm. Ik heb alle radiatoren altijd afgesloten gehad tijdens mijn getest, behalve die op de badkamer blijkt. Nu heb ik deze helemaal afgeknepen (en zijn er dus daadwerkelijk 0 radiatoren actief) en hoorde ik gelijk al watergeluid in het blok van de menger. Nu blijft de menger mooi ca 29 graden en is de retour een stuk lager. Echt top, zoals het hoort dus. Het leek wel alsof het water na de hang-designradiator niet meer in de buurt van de VV kwam of te koud werd. De pomp van de VV staat in ieder geval op 75%. Enig idee wat een andere oorzaak zou kunnen zijn?

    Groeten en bedankt voor de hulp en tijd.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    Moderator
    • #18
    Waarschijnlijk lucht in het systeem. (Nogmaals) alle radiatoren ontluchten, en indien nodig het systeem bijvullen tot de juiste druk.
     
    • Like
    Waarderingen: DayandNight

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #19
    Dan heb je de boel waterzijdig niet juist staan,
    Waterzijdig inregelen is dan de enige oplossing.
    Als nu echt alleen de vv erip zit gaat de jetel in storong als er geen bypassklep in het circuit zit.
     
    • Like
    Waarderingen: DayandNight

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu