Vloerverwarming max 22 graden, retour verkeerd?

mboelen

  • #1
Volg het forum regelmatig voor klussen, maar deze keer zelf ook een vraag. Sinds juli vorig jaar wonen wij in een woning uit 1990. Het huis heeft Nefit ecomline HR-ketel en vloerverwarming als bijverwarming. Het probleem is dat de vloer niet echt warm wordt en de ingebouwde thermometer niet boven de 22 graden komt. Dit terwijl thermostaatknop volledig open staat en aanvoertemperatuur van CV zeker 40 graden is.

Wat we al hebben gedaan:
- Ontlucht
- Water vloerverwarming afgetapt en nieuw water toegevoegd, op 2 bar gebracht (stond voorheen op slechts 0.8 bar), opnieuw ontlucht, meermaals achteraf gekeken of er nog extra lucht uit kwam (bijna niks)
- Pomp vervangen om die uit te sluiten en tevens energiezuiniger
- Thermostaatknop losgedraaid en gekeken of pinnetje soepel ingedrukt kan worden (dat kan)
- Warmtewisselaar ingepakt, zodat deze minder warmte de garage instraalt
- Vloer gescand met warmtebeeldcamera. Vloerverwarmingsdelen zijn te zien. De verdeler en aanvoerbuizen in verdeler geven 24-25 graden aan

De details van vloerverwarming:
- Verdeler van Albrand (model 9G6T2P) met 6 zones, 4 zones aangesloten. Gescheiden systeem, warmte gaat via warmtewisselaar
- De pomp is vervangen voor Grundfos Alpha2
- Stand pomp staat op "2", in mode voor vloerverwarming (icoon: kwart punt met daarin een liggend streepje)
- Aanvoertemperatuur van CV is ongeveer 42 graden
- Thermostaatknop aanvoer staat maximaal open en aldus de makelaar "niet aankomen" (een thermostaatknop die volledig open staat vond ik vanaf het begin al vreemd)

IMG_20210221_200621.jpg


Uitleg foto, indien het niet helemaal duidelijk te zien is: aanvoer en retour zijn te zien boven verdeler, pomp in het rood (26 watt), rechts zit thermometer, daarboven ontluchter. Links thermostaatknop (op stand 7, is ook de max), daaronder de warmtewisselaar (ingepakt). Kabeltje dat de buisisolatie ingaat is van pompschakelaar en helpt meteen met meten aanvoertemperatuur vanaf CV, nog voordat het bij thermostaatknop komt. De vier zwarte buizen aan achterkant lijken aanvoer vloerverwarming te zijn, worden ook (zoals verwacht) warmer dan retour.

We hebben dus al het een en ander gecontroleerd, maar konden niet verklaren waarom de thermometer zo'n lage waarde blijft aangeven. Na meerdere posts hier op het forum te hebben gelezen, liep nog eens van het aanvoerkant door het systeem en via de retour terug. Toen viel me iets op... Beiden hebben de pijl naar beneden staan.

IMG_20210221_200634.jpg


Van de aanvoer (thermostaatknop, boven in afbeelding) lijkt me de pijl naar beneden logisch, aangezien het water van boven naar beneden loopt, richting de warmtewisselaar. De pijl op de retour (witte draaiknop) daarentegen zou naar mijn idee omhoog moeten lopen, aangezien daar de daadwerkelijke retourleiding zit richting CV. Het lijkt mij dat het water nu niet kan stromen. Ik krijg zelfs het idee dat de vloer wel iets of wat warm wordt, simpelweg doordat de leiding en het water erin warm wordt, maar niet door de juiste stroming.

Wat denken jullie van deze setup? Wat betreft de richting van de retour, klopt deze manier van aansluiten?

Bedankt!
 

Bernhard

  • #2
De warmteoverdracht bij een warmtewisselaar is afhankelijk van totale oppervlakte in m2 van de platen. Dit is een vast gegeven.
De variable factor is het tempverschil tussen het Cv-water en het water in de vloerbuizen.
Hoe groter het verschil des te groter de warmteoverdracht.
Bij een platenwisselaar moet er ook een relatief hoge flow aanwezig zijn voor een optimale warmteoverdracht.
Mogelijke oplossing zijn:
- verhogen CV-watertemperatuur
- cap. pompen op hogere stand zetten.
Om de juiste flow over de WW te garanderen moet de CV-installatie waterzijdig ingeregeld worden.
Radiatorventielen inregelen.
 

mboelen

  • #3
Dank voor je reactie Bernhard. Het eerste deel over temperatuurverschil is me helder, evenals dat er een hoge flow aanwezig moet zijn. Maar dat is precies waar ik over twijfel, gezien de aanvoer en retour beiden dezelfde kant op wijzen in plaats van rond (de ene naar beneden, de ander terug naar boven).

Waterzijdig inregelen heb ik zelf (als amateur) gedaan door middel van warmtebeeldcamera. Hierbij heb ik gekeken dat alle radiatoren beneden gelijktijdig en gelijkmatig opwarmen. Tevens heb ik toen gekeken naar verschil in aanvoer en retour. Ik weet de waardes niet meer, maar alles warmt mooi gelijkmatig op. De warmteafgift van de radiatoren werkt dus naar volle tevredenheid.

De vraag blijft dus nog wel bestaan of de retour vanaf warmtewisselaar wel goed zit. Want de thermometer heeft een indeling van 20 graden tot 120 graden. Nou wil ik dat laatste liever ook niet zien (b.v. 30 graden als aanvoer lijkt me beter). Dat hij amper de 22 graden aantikt, dat kan toch niet kloppen...?
 

Bernhard

  • #4
Ik ben benieuwd of je het inregelen van de radiatorventielen goed hebt gedaan.
De retourtemperatuur van alle radiatoren moet gelijk zijn , 1 -1.5grd verschil. Tijdens de meting moet de aanvoertemp op de ketel op een vaste waarde worden ingesteld.

Functie Thermoventiel
Het thermoventiel op VW zal de toevoer van warmte afsluiten bij een te hoge watertemperatuur naar de slangen.
Controle bij koude start van de Warmtewisselaar = TSA, TSA= tegenstroomapparaat :
- op alle in- en uitgaande aansluitingen de temperatuur meten/voelen
- voor een goede werking van de TSA moet de waterstroom tegen gesteld zijn, zie hiervoor de instructies
van de leverancier. Indien niet juist aangesloten zal de uitwisseling van warmte iets minder zijn.
wordt vervolgd
 

Bert pit

  • #5
Ik zou de aanvoer eens op 60 zetten. Als je de aanvoertemperatuur vanuit de ketel verhoogt (zoals Bernhard ook al zegt), is je probleem waarschijnlijk binnen een paar uur opgelost. Je hebt een mengverdeler en die mengt koud water uit de vloer met warm water uit de ketel. Daarom moet de aanvoer hoger zijn dan de temperatuur op de thermostaatknop.

Als je er een te lage temperatuur in stopt (40 graden) wordt je vloer nooit warm, tenzij je een optimaal geïsoleerde woning hebt. Op het moment dat de vloer weer warm is, moduleert de ketel vanzelf terug op basis van deltaT.
 

mboelen

  • #6
Dank heren. Als eerste test zal ik die aanvoer verhogen om te zien welk effect dat heeft. Dat is snel getest. Nou ja, dan moeten er binnenkort nog wel even een paar koude dagen komen...

Volledig waterzijdig inregelen door een professional heeft in onze situatie weinig zin. We willen dit jaar waarschijnlijk onze oudere ketel gaan vervangen voor een warmtepomp.


Toch blijf ik wel met een vraag zitten, die jullie wellicht kunnen beantwoorden. Ik snap dat het tegenstroomprincipe de beste manier is om het water uit de twee gescheiden circuits op te warmen. Wat dat betreft erg vergelijkbaar met een WTW voor ventilatie. Ik snap alleen niet hoe het water vanaf de CV uberhaupt rond kan gaan in de platenwisselaar in mijn situatie, gezien dat zowel aanvoer als retour dezelfde kant op wijzen. Het water moet toch rond gaan? Zoals ik denk dat het werkt (corrigeer me gerust): het warme CV-water komt via de aanvoerleiding bij de thermostaatknop, die bepaalt hoeveel flow er moet zijn d.m.v. de voeler in systeem. Het water gaat vervolgens de platenwisselaar in en komt hier weer uit, om via de retour naar de retourleiding CV te gaan. De vloerverdeler op zijn beurt, een gescheiden systeem, pompt het relatief koude water in de vloer ook door de wisselaar heen en verkrijgt de warmte uit het CV-water (zonder dat het daadwerkelijk direct mengt). Als deze gedachtengang juist is, hoe kan het water in mijn geval rond gaan als aanvoer en retour dezelfde kant op wijzen (lees: allebei richting de platenwisselaar)?
 

Bernhard

  • #7
Inregelen radiatorventielen met een constante keteltemperatuur van 60Grd , tijdens het inregelen.
Na 10-15 minuten met de ketel op 60grd de retourtemperaturen meten van alle radiatoren.
De radiatoren met een hoge temp ingeregelen.
Het meten en inregelen een aantal keren herhalen tot alle retourtemp gelijk zijn, 1-1,5 grd
Tijdens inregelen de pomp op max instellen.
De thermoknop op de VW mag op uit te proberen op 60grd ingesteld worden.
De aan sluitingen voor de CV zitten aan de linkerkant en voor VW aan de rechterkant.
Het onderste ventiel is niet goed gemonteerd. Dit ventiel moet wel helemaal open staan.
 

ABCDE

  • #8
mboelen schreef:
gezien dat zowel aanvoer als retour dezelfde kant op wijzen
De ingang en uitgang van de McDrive wijzen ook dezelfde kant op, maar er komen iets dikkere mensen uit omdat zij in dat rondje wat geld omruilen voor fastfood.
 

mboelen

  • #9
Dank Bernhard voor de tips rondom inregelen. Ik ga kijken wat ik zelf kan doen, maar we gaan het sowieso nogmaals laten doen als we zover zijn dat er een warmtepomp komt.

En in het bijzonder bedankt voor de bevestiging rondom het onderste ventiel. Tijd dat we een andere monteur langs laten komen (en niet degene die dit systeem zo heeft gemaakt..) ;-)
 

mboelen

  • #10
ABCDE schreef:
De ingang en uitgang van de McDrive wijzen ook dezelfde kant op, maar er komen iets dikkere mensen uit omdat zij in dat rondje wat geld omruilen voor fastfood.
Ook bij de McDrive rijden auto's niet in 1 baan in tegenovergestelde richting. Dan zou het al snel vast lopen en wordt er geen bestelling meer afgehandeld.
 

Bernhard

  • #11
Voorlopig lekker laten zitten dat ventiel. Het is verstandig om nu al in te regelen. Het gasverbruik kan zo maar 30% lager worden.
 

ABCDE

  • #12
mboelen schreef:
Ook bij de McDrive rijden auto's niet in 1 baan in tegenovergestelde richting. Dan zou het al snel vast lopen en wordt er geen bestelling meer afgehandeld.
Maar dat gebeurd in die wisselaar ook niet. Daar is ook gewoon rijbaanscheiding.
 

mboelen

  • #13
Update nu het stookseizoen weer is begonnen: Eerder dit jaar is er een monteur geweest die het ventiel heeft verwijderd. Dat leek iets te helpen, maar nog niet voldoende. Toen brak de warme periode aan, dus viel er even niks meer te testen...

Ongeveer een maand geleden heb ik de warmtewisselaar losgehaald. Daar Gardena-koppelstukken op geplaatst en doorgespoten met een tuinslang. Zowel uit de aansluiting van de CV als van de vloerverwarming kwam aardig wat bruin en zwart water gespoten. Net zolang door laten lopen totdat het water helemaal kleurloos was. Toen in een speciekuip heb ik beide aansluitingen van de wisselaar gevuld met schoonmaakazijn en een kwartier gewacht. Nogmaals doorgespoeld totdat het water weer kleurloos was.

Het resultaat lijkt positief! Op de warmtebeeldcamera zijn de leidingen van de vloerverwarming nu heel duidelijk te zien, dus ze worden warmer dan voorheen. Ook de thermometer in de verdeler tikt nu al vaker de 24 graden aan, terwijl de stookperiodes door het zachte weer nog relatief kort zijn. Kortom, het zou zomaar eens kunnen dat deze nog verder gaat oplopen. Kortom, het zou zomaar kunnen dat deze wisselaar en de kanalen nooit een schoonmaakbeurt hebben gehad.

Bedankt allen voor het meedenken!
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #14
ik zou adviseren de gehele vvw installatie een keer te spoelen dan cleanen en dan sealen
 
  • Like
Waarderingen: The headhunter

mboelen

  • #15
Ja, dat advies hadden we van de monteur ook gehad en gaan we ook (laten) doen. Voor nu laten we even wat het is, mede door nog lopende klussen zoals extra isolatie, zonnepanelen uitzoeken en kijken voor warmtepomp. Wellicht dat we dan wat kunnen combineren. Toch dank voor advies Marc!
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #16
een warmtepomp zou ik niet adviseren op deze vvw of de rest van de installatie moet uitgelegd zijn voor ltv en dan de vvw voor 'erbij'
 

mboelen

  • #17
Ja, we willen inderdaad naar LTV met radiatoren en dan de vvw aanhouden als bijverwarming. Als we ooit de vloer open breken, dan laten we de vloerverwarmingsbuizen vervangen en dichter op elkaar leggen zodat het ooit wel hoofdverwarming kan worden. Momenteel is de vloer eruit halen geen optie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu